اخبار فرش ماشینی

فرشهای اصیل و با هویت ایرانی جای خود را به تابلو فرشهایی با نقوش مونالیزا و تندیس داوود داده اند.

 

فرشهای اصیل و با هویت ایرانی جای خود را به تابلو فرشهایی با نقوش مونالیزا و تندیس داوود داده اند.

ساعد نیک ذات پیشکسوت عکاسی به بهانه داوری سومین دوسالانه عکس فرش دستبافت ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: فرش دستبافت ایران از رویاها و داستان گره ها جدا شده و در تابلوفرشهایی که هیچ نشانی از پیشینه و نقشهای اصیل ایرانی ندارد محصور شده است.

وی افزود: نقشهای نیلوفرآبی، گل اناری، ترنج و شمسه که برگرفته از زندگی ایرانیان است جای خود را به کپی نقاشیهای قرون وسطی، عکسهای سرقت شده از شبکه های اجتماعی مجازی و تصاویری چون مونالیزا و تندیس داوود داده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به قدمت فرش ایرانی تصریح کرد: اسب هایی با آرایش هخامنشی، گوزن خالدار ایرانی، رنگهای درخشان، مهارت در گره زدن، همه نشان از هویت ایرانی است که پس از سده ها خود را در درون یک فرش نمایان می سازد تا جایی که باستان شناسان را وادار به تائید هویت ایرانی فرش دره پازیریک می‌کند و این یعنی تعهد هنرمند آن دوره نسبت به آنچه تولید می کند و آنچه از خود برجای می‌گذارد.

نیک ذات اضافه کرد: سالها، دهه ها و سده ها هویت ایرانی پابرجا بوده است و مسیر خود را پیموده است به طوریکه علوفه ها همچنان سرسبز و با طراوت می رویند، گلها با کم و بیش آ‌ب، در فلات ایران به هستی رنگ می بخشند، دامها به وظیفه چرا ادامه می‌دهند و دستان هنرمند قالیباف پر است از زخمهای گره زنی در ازای عمر فرش اما سودجویان بی هویت نمی دانند، بهای فرش نه دورنمای بیرونی بیگانه بازادگاهش بلکه در سرشت ایرانی بودن آن است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×