اخبار نساجی

پژوهش‌ها به تولید صادرات‌گرا ختم شود

 

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقیقات انجام شده در زمینه صنعت، معدن و تجارت باید با همکاری انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن به تولید صادرات‌گرا ختم شود.

سیدعلیرضا شجاعی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، خاطرنشان کرد: نام این تشکل، انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن است که باتوجه به ادغام وزارتخانه‌ها و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، لازم است که انجمن نیز زنجیره کامل صنعت، معدن و تجارت را مدنظر قرار دهد.

وی با بیان این‌که انجمن می‌تواند با انجام اقداماتی مانند تشکیل کارگروه‌هایی خاص به رشد تجارت و صادرات نیز کمک کند، تاکید کرد: در کشور علاوه بر خوشه‌های صنعتی، خوشه‌های صادراتی نیز تشکیل شده‌اند که با آنها نیز باید تعامل داشت.

شجاعی با مطرح کردن این پرسش که انجمن چه کمکی درخصوص ایده تا صادرات می‌تواند به معاونت برنامه‌ریزی داشته باشد، گفت: این تشکل می‌تواند طی جلسات مستمری با صادرکنندگان نیازهای بازارهای صادراتی را دریافت و به حوزه تحقیق و توسعه منتقل کند تا تحقیقات لازم در این زمینه جهت‌گیری و انجام شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر فعالیت انجمن، حل کردن امور روزانه واحدهای تولیدی است اما معتقدم باید بینش خود را یک گام به جلوتر برده و فضا را به سمت صادرات پیش ببریم، همانند اتفاقی که در خانه صنعت و معدن رخ داد. بنابراین انتظار می‌رود انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن نیز تعاملات خود را با حلقه‌های قبل و بعد از خود، بیش از پیش افزایش دهد و در زنجیره ایده تا صادرات نقش موثری ایفا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تاکید کرد: این انجمن حتی می‌تواند با برقراری ارتباط با واردکنندگان، کالاهای وارداتی را که از بازار خوبی در داخل کشور روبه‌رو هستند، شناسایی و زمینه تحقیق و توسعه را برای تولید داخلی آن ایجاد کند. اقداماتی این‌گونه نه‌تنها می‌تواند زمینه کمک به صنعت را ایجاد کرده، بلکه دامنه حضور دانشگاه‌ها را در حوزه تولید افزایش خواهد داد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: وزارت علوم، پژوهش‌ها را باید جهت دهد اما، این‌که این جهت‌گیری به کدام سو باشد، باید در دستگاه‌هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.

وی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد نقطه ارتباط صنعت و دانشگاه برای رسیدن به این هدف است. به این ترتیب باید گامی به جلو برداشت و محصولات صادراتی که آینده بازار دنیا را هدف قرار می‌دهد در نظر گرفت و با آن ظرفیت‌های کشور را رصد کرد و با تحقیق و توسعه، زمینه تولید آنها را افزایش دهیم.

به گفته شجاعی، در حال حاضر در راهبردهای صنعت، معدن و تجارت ۱۰ زنجیره صادرات پیش‌بینی شده که این محورها باید در اختیار انجمن قرار گیرد تا پس از بررسی این محورها، واحدهای صنعتی با آنها آشنا شده و با ایجاد انگیزه، آنها را به اهداف مورد نظر برسانند.

وی با استقبال از پیشنهاد انجمن درخصوص فعالیت و در حوزه برندسازی واحدهای کوچک در قالب خوشه‌های صنعتی گفت: معاونت برنامه‌ریزی با این اقدام موافق است، اما مدل اجرایی آن مهم است. انجمن می‌تواند در این زمینه همکاری داشته و راهکار مناسبی ارائه دهد.

شجاعی گفت: برخی کشورها در یک رشته صنعتی با چند برند محدود، دنیا را گرفته‌اند و ضروری است که ایران نیز به این سمت حرکت کند.

وی معتقد است: در حال حاضر یکی از معضل‌های صنعت کشور، کوچک بودن مقیاس‌ها و غیراقتصادی بودن برخی واحدهای تولیدی است لذا تمام تلاش‌های آنان فقط برای بقا می‌تواند صورت گیرد و نگاه به آینده بسیار کمرنگ و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این راستا، فعالیت واحدهای تولیدی تحت برندی معتبر می‌تواند از یک سو این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده و از سوی دیگر ظرفیت‌های خالی صنایع را تکمیل کند.

شجاعی اظهار امیدواری کرد با کمک‌های انجمن تجربه‌های موفقی درخصوص خوشه‌های صنعتی و صادراتی صورت گیرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد منابع صندوق تحقیق و توسعه به عنوان مشوق‌ قرار گیرد، به‌طوری که اگر یک برند بتواند چند واحد تولیدی را با خود همراه کند، از منابع مالی صندوق برای تحقیق و توسعه استفاده کند.

در این جلسه همچنین برخی اعضای هیات مدیره انجمن گزارشی از فعالیت‌ها و زمینه‌های مشترک همکاری ارائه کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×