اخبار نساجی

پوشاک قاچاق حداقل ۵۰‌برابر واردات قانونی آن است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

 

با ظهور تمدن های بزرگ در جهان که پیامد آن رونق کسب و تجارت و بازرگانی بود پدیده قاچاق نیز در مشرق زمین و به طور مشخص درخاورمیانه، گاهواره تمدن، بروز پیدا کرد.از جمله کالا هایی که در دوران باستان مورد قاچاق قرار می گرفتند می توان از ابریشم، عطر،صندل، کندر، میخک و فلفل یاد کرد.
از آن روز تاکنون بازار پوشاک و نساجی همواره مورد هجوم ورود کالا به صورت قاچاق در کشور قرارگرفته و موجب پایین آمدن سطح تولید و حتی تعطیلی واحدهای بی‌شماری در این صنعت شده است. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه جلسات متعدد و مستمری را با فعالان این صنعت برگزار کرده که این جلسات و موضوعاتی را در بر داشته است.حجم کالاهای قاچاقی ورودی به کشور در سال بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار است که محصولات نساجی (پارچه، پوشاک و پتو) با ۳/۲میلیارد دلار سهم بالایی در قاچاق دارد.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم قاچاق پوشاک گفت: براساس بررسی‌های انجام شده و همچنین آمار سازمان‌های بین‌المللی، ارزش پوشاک صادراتی کشورهای جهان به ایران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است، درحالی که آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر میزان پوشاکی که به صورت رسمی وارد ایران شده تنها ۱۴ میلیون دلار تعیین شده که نشان می‌دهد پوشاک قاچاق حداقل ۵۰‌برابر واردات قانونی آن است.این مقام مسئول درباره سهم کشورهای صادرکننده پوشاک به ایران نیز تصریح کرد: به‌طور کلی ۹۵ درصد پوشاک وارداتی ایران از سه کشور چین، امارات متحده عربی و ترکیه صورت می‌گیرد که سهم چین ۷۰ درصد، امارات ۱۸ درصد و ترکیه ۷ درصد است. بنابراین دور از ذهن نیست که بگوییم بیشترین حجم قاچاق پوشاک به ایران برخلاف تصور، کشور ترکیه نیست و چین بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش پوشاک جزء آن دسته کالاهایی است که بیش از ۹۰ درصدحجم ورودی آن از طریق مبادی غیر رسمی صورت می‌گیرد؛ بنابراین هر قدر میزان قاچاق در این حوزه کمتر شود بلا شک قدرت تولیدکنندگان ایرانی در این زمینه افزایش خواهد یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×