اخبار فرش ماشینی

پوشاک ایرانی به هیچ وجه گران نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در پی اظهارات معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اختصاص سومین رتبه شکایت مردمی به گرانی پوشاک، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به جد رد رد

به گزارش خبرنگار ایسنا، وحید منایی – معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان – با تاکید بر اینکه پوشاک مشمول قیمت‌گذاری این سازمان نیست، تفویض قیمت‌گذاری به واحدهای تولیدی این صنعت را امتیازی برای آن‌ها محسوب کرد و گفت که در عین حالگرانی پوشاک سومین رتبه در شکایات مردمی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرده کرده که بیش از دو دهه است که در قوانین و مقررات مربوط به تنظیم بازار، انواع پوشاک و البسه اعم از تولید داخل و وارداتی به دلیل کثرت تنوع، تغییرات مستمر فصلی و تعدد واحدهای تولیدی و توزیعی در زمره کالاهای مشمول قیمت‌گذاری این سازمان نبوده است.

البته این گفته‌های منایی در واکنش به ادعای یکتا – دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران – بود که پیش از این گفته بود سخت گیری‌ها و محدودیت‌های سازمان حمایت در قیمت‌گذاری پوشاک موجب فشار به برندهای داخلی می‌شود که معاون سازمان حمایت این موضوع را رد کرد و گفت که ایشان حتی یک نمونه از مصادیق نرخ‌گذاری پوشاک که توسط سازمان حمایت صورت گرفته باشد را ارائه نکرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در پی این موضوع گلناز نصراللهی – مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت – با بیان اینکه بحث گرانی پوشاک به هیچ وجه مطرح نیست، به ایسنا گفت: اینکه مردم نسبت به گران بودن پوشاک شکایت دارند دلیل بر گرانی قیمت پوشاک نیست.

به گفته وی با توجه به قیمت تمام شده بالا برای تولیدات پوشاک، قیمت حال حاضر به هیچ وجه گران نیست.

نصراللهی تاکید کرد: زمانی که صنعت پوشاک کشور در معرض این همه واردات و قاچاق است و باید در شرایط نابرابر رقابت کند، اصلا این امکان وجود ندارد که تولیدکننده قیمت را بالا ببرد و محصولات خود را گران بفروشند.

البته معاون سازمان حمایت در ادامه صحبت‌های خود با طرح این سوال که چرا پوشاک داخلی علیرغم حمایت‌های تعرفه‌ای بالا و طولانی مدت و واگذاری نرخ‌گذاری، نتوانسته جایگاه خود را در بین مصرف‌کنندگان داخلی پیدا کند؟ از اینکه تولیدکنندگان راه اعتلای صنعت پوشاک داخلی که دارای فرهنگ کهن و اصیل ایرانی – اسلامی است را فقط ارتباط با نشان‌های غربی می دانند، انتقاد و اظهار کرده بود که چرا تولیدکنندگان به جای بکارگیری از نام و نشان ایرانی از برندها و عناوین خارجی و جعلی جهت بالا رفتن تیراژ فروش محصولات خود استفاده می‌کنند؟

در عین حال به نظر می رسد آنچه که از سوی منایی، حمایت تعرفه ای بالا از پوشاک عنوان شده است نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است، چراکه در حال حاضر به گفته فعالان این عرصه، بیش از ۷۰ درصد مصرف پوشاک کشور از خارج تامین می شود و نزدیک به ۱۰۰ درصد این واردات به صورت غیر رسمی و قاچاق صورت می گیرد؛ بنابراین نمی توان نقش نظام تعرفه ای را روی این صنعت خیلی تاثیر گذار خواند.

البته نکته ای که در این میان مغفول مانده و معاون سازمان حمایت نیز از آن انتقاد کرده عدم توانایی مناسب صنعتگران این حوزه در برندسازی قدرتمند برای فروش محصولات بوده است، به طوریکه بسیاری از محصولات ایرانی با نام برندهای خارجی به فروش می‌روند.

این در حالی است که برندسازی در این صنعت علاوه بر افزایش فروش و قیمت می تواند خیال مشتری و مصرف کننده را از بابت کیفیت و خدمات پس از فروش راحت کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×