اخبار فرش ماشینی

پنج مطالبه کهنه تشکل‌ های نساجی و پوشاک از متولیان صنعت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در نشست نمایندگان دولت با انجمن نساجی چه گذشت؟

در سه ماهه ابتدای سال ۹۵ ما شاهد تعطیلی کارخانه‌هایی همچون ارج و دیگر واحدهای صنعتی پوشاک بودیم و توقف خط تولید ارج نیز جز آن دسته اخباری بود که انعکاس زیادی را در رسانه‌های داخلی و خارجی برجای گذاشت.

این روزها به دلیل عمیق شدن رکود نیز اهالی تشکل صنعت پوشاک دل پری از وضعیت فعلی دارند و برخی دیگر براین باورند که تعداد تعطیلی کارخانه‌ها نسبت به دولت‌های نهم و دهم بیشتر بوده است.

حال، چندی پیش متولیان تشکلی صنعت نساجی نشستی دو جانبه با معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردند تا  پیرامون معضلات کنونی اقتصاد و روند فعالیت بخش تشکل گرایی در این وضعیت آشفته صحبت کنند.

در جلسه نهصد و یازده هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران محسن صالحی نیا معاون امور صنعتی وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رشد ۸‌درصدی در بخش صنعت و ۵‌درصدی در ارزش افزوده به تبیین برنامه‌های وزارت صنعت پرداخت و در مقابل نیز اعضای تشکل‌های انجمن نساجی نیز خواستار برطرف شدن مشکلاتی کهنه‌یی از جمله «واردات بی‌رویه»، «ورود کالاهای قاچاق»، «یکسان نبودن تعرفه‌ها»، «فرسوده بودن ناوگان صنعتی» و… هستند.

 اقدامات غیرقابل قبول وزارت صنعت در حوزه نساجی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 باتوجه به اینکه یکی از مشکلات نساج‌ها واردات بی‌رویه، ورود کالاهای قاچاق، یکسان نبودن تعرفه‌ها، فرسوده بودن ناوگان صنعتی و… است، از این رو صالحی نیا برای دفاع از عملکرد سازمان متبوعش گفت که در ابتدای سال ۹۵ طرح رونق تولید در صنایع کوچک و متوسط انجام شد که خوشبختانه پیشرفت‌هایی نیز از این قبیل حاصل شده است.

وی همچنین اقداماتی را از قبیل «تحریک بازار و طرح خرید کالاهای مصرفی با دوام »، «پیشرفت‌های انجام شده در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ثبت برندها»، «مدیریت واردات کالا و کارآمدسازی تعرفه ها»، «بازسازی و نوسازی واحدهای نساجی »، «ظرفیت‌های کارگروه ملی رفع موانع تولید و امکان بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در حل مشکلات واحدها» را به عنوان ۶برنامه مهم‌ در بخش صنعت نساجی برشمرد که متاسفانه به گفته کارشناسان هنوز اقدامات قابل قبولی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ثبت برندها، تحریک بازار و طرح خرید کالاهای مصرفی با دوام و کارآمدسازی تعرفه‌ها از سوی وزارت صنعت انجام نشده است.

 «قاچاق پوشاک»، « قانون مالیات» ۲مشکل همیشگی نساج‌ها

 از سوی دیگر؛ رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران که بارها در مصاحبه‌های مطبوعاتی‌اش از رفتار ممیزان مالیاتی انتقاد داشته این‌بار هم در جمع متولیان وزارت صنعت می‌گوید که مسائل و مشکلات مالیاتی همچنان به عنوان صدر مشکلات صنایع نساجی و پوشاک مطرح است.

محمد مروج حسینی علاوه بر مشکلات مالیاتی سال‌هاست که از ورود قاچاق کالای پوشاک دل پری دارد و هربار نیز این موضوع را به عنوان دغدغه اصلی صنعتگران این حوزه برمی‌شمارد؛ حال با آنکه زیرساخت‌ها در بخش اقتصادی کشور فراهم نیست و دغدغه‌ها نیز در این راستا فراوان است اما همچنان بی‌تحرکی مسوولان دولتی در راستای کاهش مشکلات کنونی یکی دیگر از مواردی است که فعالان امروز اقتصادی از آن گلایه مند هستند. با آنکه این روزها کاهش منابع مالی نیز امان تولیدکنندگان را برای ادامه فعالیت بریده است، اما بی‌شک تامین نقدینگی هم بدون تحریک تقاضا در بازار امری ناکارآمد است.

 اجرای مالیات‌های مستقیم و نگرانی تشکل‌ها

در عین حال؛ دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز معتقد است:  مالیات جزو دغدغه اصلی صنعتگران  است و این انجمن برای نشست دو جانبه با رییس سازمان امورمالیاتی از دی ماه سال گذشته پیگیری‌هایی را انجام داده که درنهایت بی‌تاثیر بوده است. حال، این روزها آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم جنبه عملیاتی به خود گرفته است و برای بسیاری از صنعتگران مشکل‌ساز شده است.

دراین راستا هم محمدمهدی رییس‌زاده می‌گوید که اجرای آیین نامه ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم از اول مهر ماه مشکل اساسی واحدهای تولیدی است که قطعا تبعات سنگینی را برای صنعت و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

 ماجرای دست به قلم شدن جامعه متخصصین نساجی ایران

 از سوی دیگر؛ تغییر مدیرکل دفتر نساجی نیز از جمله خبرهای داغ هفته گذشته بود که جامعه متخصصین نساجی ایران را دست به قلم کرد.

 در این راستا؛ نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن با اشاره به نامه مکتوب جامعه متخصصین نساجی ایران خطاب به وزیر صنعت درباره تغییر انجام شده در سطح مدیریت اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت که متاسفانه برای انجام تغییر در بخش مدیریت امور نساجی وزارت خانه بدون مشورت این اقدام را انجام داده و به نظرات و دیدگاه‌های تشکل‌ها نیز توجهی نداشته است.

علیمردان شیبانی توضیح داد: در راستای نامه جامعه متخصصین نساجی ایران به وزارت صنعت یکی از مسوولان دولتی غیرمودبانه و غیر رسمی به مسوولان امور تشکلی پاسخ گفتند که این نوع رفتارها جای تعجب دارد. حال دراین بازه زمانی و باتوجه به تغییر دفتر امور نساجی وزارت صنعت تشکل‌های خواستار ورود نیروی متخصص و جوان از بدنه بخش خصوصی و آشنا به‌ این حوزه هستند.

 ساختار اداری را تقویت کنیم و بروکراسی اداری را کاهش دهیم

همچنین؛ اکنون باتوجه به عمق شدید رکود و ناامیدی صنعتگران سومبات هاکوپیان، رییس انجمن صنایع پوشاک ایران نیز از متولیان صنعت خواستار تقویت روحیه و مطالبه صنعتگران شد.

باتوجه به بافت سنتی موجود وزارت خانه صمت وعدم شکل‌گیری ساختار صنعتی و مدرن این روزها و با رقم خوردن دوران پسابرجام کارشناسان صنعتی خواستار اصلاح ساختار اداری خود شدند؛ چرا که یکی از معضل‌های سرمایه‌گذاری در کشور بحث بروکراسی‌های اداری است، با آنکه قانون گذار در راه‌اندازی پنجره واحد بارهادر قوانین متعدد به خصوص در قانون رفع موانع تولید و قوانین توسعه‌یی یادآوری کرده است، اما همچنان قوانین متعددی هستند که برای اجرایی کردن آنها همچنان مسوولان اجرایی کشور تعلل می‌کنند و به عبارت دیگر، نسبت به عملی کردن قوانین بی‌توجه هستند.

با این حال، مسوولان تشکلی ما براین باورند که برای رشد سرمایه‌گذاری دردوران پسابرجام و تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد کشور مسوولان اجرایی یعنی همان دولتمردان و سکانداران دولتی باید اقدامات عملیاتی را در راستای اجرای قوانین به کار گیرند تا تولیدکنندگان بتوانند به کار اصلی خود یعنی تولید بپردازند. این گوش زد درحالی از سوی نمایندگان تشکلی مطرح می‌شود که آنها می‌گویند: آنچه که تحت عنوان قاچاق مطرح است همان واردات سازمان یافته و بی‌رویه کالاها و همچنین شبکه توزیع سنتی فعلی است که درنهایت امیدواریم با اصلاح ساختار، کیفیت تولید نیز افزایش یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×