اخبار فرش ماشینی

پنجاه و پنج هزار هنرمند صنایع‌ دستی در انتظار یک امضا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سهم صنایع‌دستی در پروسه بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور مشتمل بر فرش و دیگر تولیدات صنایع‌دستی آنطور که از سوی سازمان تأمین اجتماعی به مسئولان میراث فرهنگی ابلاغ شده، ۵۰۰هزار هنرمند است.

در یک‌سال گذشته نیز سازمان تأمین اجتماعی در بازرسی‌های خود ، به گفته مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی، نزدیک به ۳هزار بیمه‌شده صنایع‌دستی را از فهرست بیمه‌ای حذف کرده است.

مذاکره برای تعیین سرنوشت هنرمندان

هنرمندان صنایع‌دستی از حدود یک‌سال پیش مطالبات خود را با معاونت صنایع‌دستی مطرح و این معاونت را مجاب به پیگیری بیمه هنرمندان حذف‌شده از فهرست بیمه‌شدگان صنایع‌دستی کردند. معاونت صنایع‌دستی نیز در مذاکره با رئیس سازمان تأمین اجتماعی فهرست ۳هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی کشور را برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی که از این فهرست حذف شده بودند، به سازمان تأمین اجتماعی داد تا بار دیگر به فهرست بیمه‌شدگان افزوده شود.

فریدون میرزالو، مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی گفت: براساس آخرین مذاکراتی که به اتفاق معاون صنایع‌دستی با دکتر نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور پیگیری موضوع ریزش زیاد در حوزه صنایع‌دستی انجام شد به اصلاح بیمه ۳هزار هنرمند صنایع‌دستی که بیمه‌شان قطع شده بود پرداخته شد.

میرزالو اعلام کرد: ریزش هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه‌ای تأمین اجتماعی به‌دلیل بازرسی‌های سازمان تأمین اجتماعی در استان‌ها بود و وقتی بازرسان می‌دیدند که کارگاهی فعال نیست یا تغییر کاربری داده شده، اقدام به حذف هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه‌ای می‌کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در مذاکره با مسئولان تأمین اجتماعی به آنها گفته‌ایم که کارشناسی بازرسی‌ها باید با سازمان میراث فرهنگی باشد. بازدیدهای مشترک نیز صورت گرفت و به رقم بیمه قطعی ۵۵هزار هنرمند صنایع‌دستی دست یافتیم. در مورد حدود ۳هزار بیمه‌شده صنایع‌دستی نیز که بیمه‌شان قطع شده بود مذاکره و قرار شد این موضوع اصلاح شود تا هنرمندان جایگزین برخی افراد حذف‌شده شوند یا همان‌ها که بیمه‌شان قطع شده بود، مجددا در فهرست بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

او اعلام زمان اجرایی‌شدن این تصمیمات را مربوط به سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: حدود ۵۰۰هزار نفر ظرفیت نهایی بیمه صنایع‌دستی در حوزه فرش و محصولات دیگر است که اگر تأمین اعتبار برای سازمان تأمین اجتماعی صورت نگیرد آن سازمان گفته است که احتمال افزودن این تعداد به فهرست بیمه‌شدگان صنایع‌دستی امکان‌پذیر نیست. بنابراین مقررشده ۲۰درصد از حق بیمه هنرمندان صنایع‌دستی توسط دولت پرداخت و مابقی توسط هنرمندان تأمین شود.

اظهارات میرزالو در مورد بیمه هنرمندان در حالی مطرح می‌شود که مصطفی خوشابی، عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی کشور در گفت‌وگو با همشهری گفت: قرار بود تا شهریور سال گذشته مشکل بیمه هنرمندان حل شود ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد. نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مرکز ملی فرش نیز در بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که فهرست بیمه‌شدگان بخش فرش باید امسال یک میلیون نفر شود، درحالی‌که قرار بود این سهم بین بخش‌های مختلف هنرمندان صنایع‌دستی پخش شود و فقط مشمول فرش نباشد.

خوشابی افزود: بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در کشور در شرایطی قطع می‌شود که در ایران بازار فروش محصولات وجود ندارد. هنرمندی که با سرمایه خود مواد اولیه خریداری کرده است و محصول خود را تولید کرده و بازاری برای محصولات صنایع‌دستی وجود ندارد، از کجا بیاورد که حق بیمه خود را پرداخت کند؟

به گفته عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی، هر روز بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به بهانه‌های مختلف قطع می‌شود. خوشابی تأکید کرد: متأسفانه قانون بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان صنایع‌دستی یا اجرا نمی‌شود یا دور زده می‌شود این درحالی‌است که هنرمندان صنایع‌دستی خون دل می‌خورند که محصولاتشان تولید شود. بنابراین معاونت صنایع‌دستی باید از آنها دفاع کند و ۸۰درصد سهم بیمه‌شان را بدهند تا بیمه شوند. او با اشاره به اینکه هنرمندان صنایع‌دستی کشور در ردیف ۳دهک اقتصادی پایین جامعه هستند افزود: معاونت صنایع‌دستی باید از این هنرمندان حمایت کند.

اکبر همت‌زاده، تولیدکننده فرش در کرج نیز به همشهری گفته است که ۱۰نفر از بافندگان فرش در کارگاه او از ردیف بیمه هنرمندان صنایع‌دستی آن هم به‌دلیل اشتباه بازرسان سازمان تأمین اجتماعی حذف شده‌اند و دستشان هم به جایی بند نیست. سمانه هلالی، هنرمند معرق نیز که ۶سال سابقه بیمه صنایع‌دستی داشته است به‌دلیل اشتباه بازرسان سازمان تأمین اجتماعی از فهرست بیمه صنایع‌دستی حذف و به فهرست بیمه زنان خانه‌دار افزوده شد. او به همشهری گفت که وقتی سال گذشته برای تمدید بیمه خود به ادارات تأمین اجتماعی مراجعه کرده است به او اعلام کردند که از فهرست بیمه‌شدگان فرش و صنایع‌دستی حذف شده و اگر بخواهد سابقه بیمه‌ای‌اش حفظ شود باید به فهرست بیمه زنان خانه‌دار منتقل شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×