اخبار فرش ماشینی

جدیدترین نوآوری در صنعت فرش ماشینی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

استفاده از الیاف اکریلیک اصلاح شده،
جدیدترین نوآوری در صنعت فرش ماشینی ایران

گفت و گو با آقای یوکی هیسا کامیمورا

مدیر بازاریابی الیاف کانکارون در شرکت کانِکا  ژاپن

الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی

ژاپن کشور آفتاب تابان، سمبل پیشرفت و توسعه آسیا است. اقتصاد ژاپن دارای نظام سرمایه‌داری است که از نظر میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان رتبه دوم و از نظر تساوی قدرت خرید، دارای رتبه سوم است.
اقتصاد ژاپن در جنگ جهانی دوم دچار صدمات ویران‌کننده‌ای شد اما پس از آن، ضمن پرداخت غرامت، با محور قرار دادن تولید، به رشد اقتصادی تصاعدی دست یافت. در سال ۱۹۷۴، در اثر بحران نفت، رشد اقتصادی تصاعدی متوقف شد و به خاطر نزول ارزش ین، صنایع بسیاری قدرت رقابت را از دست دادند و متلاشی شدند. از سوی دیگر صنایعی نظیر خودروسازی با اتخاذ تدابیر مناسب در تولید، با عبور از بحران تنزل ارزش ین، به صنایع کلیدی ژاپن تبدیل شدند به گونه ای که در سال ۱۹۸۶ از نظر میزان تولید ناخالص ملی پس از آمریکا، به عنوان کشوری سرمایه‌داری، به رتبه دوم دست یافت.
در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰، ژاپن در اثر ایجاد اقتصاد حبابی (زمین) و نابودی آن و رکود بلند مدت اقتصادی، با نزول نرخ رشد اقتصادی و بحران مالی روبه‌رو شد. در برنامه‌های سیاست‌ مالی با هدف محاسبه صدمات رکود اقتصادی، بدهی‌های بخش دولتی بیش از ۷۵۰ تریلیون ین محاسبه شد. در نتیجه این وضعیت، علی‌رغم رهایی از دوران رکود اقتصادی، مشکل افزایش تفاوت درآمدها به وجود آمد اما به هر حال در حال حاضر این کشور سومین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می شود.
مهمترین صنعت ژاپن صنعت خدمات است که به آن “صنعت سوم” نیز می‌گویند. این صنعت در ژاپن به پیشرفت‌های بسیاری نائل آمده است. همچنین در حوزه موسوم به “صنعت دوم” یعنی صنایع کارخانه‌ای نیز بسیار قدرتمند است و در آن میان در تجارت محصولات تولیدی بسیار پیشرفت کرده است. ژاپن در زمینه فناوری صنعتی، بالاترین استانداردهای دنیا را دارد و در صنایع خودروسازی، الکترونیک، کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آهن و فولاد چند کارخانه عظیم دنیا را در خود جای داده است.

اما داستان صنایع نساجی در این کشور …
صنعت نساجی جهان با اختراع ماشین‌های دوزندگی و بافندگی در انگلستان وارد مرحله جدیدی شد و انقلاب صنعتی را به مرحله اوج خود رساند و طی سال های گذشته تولید پارچه‌های پنبه ای، پشمی و ابریشمی در دنیا تأثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشورها گذاشته است.
در قرن نوزدهم میلادی صنعت نساجی از محل تولدش یعنی انگلستان به سرعت به تمام اروپا و امریکای شمالی گسترش یافت. با گذشت زمان، کشورهای آسیایی نیز وارد این عرصه شدند و شروع به سرمایه‌گذاری در این بخش و صنعتی کردن نساجی خود کردند. به همین دلیل به ترتیب کشورهایی ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، مالزی، چین، هند و … به قدرتهای نساجی آسیا تبدیل شدند و توانستند نقش کلیدی در این عرصه بر عهده بگیرند.
صنعت نساجی و همچنین ماشین سازی نساجی در ابتدای قرن بیستم در کشور ژاپن در دوران اوج خود قرار داشت به گونه ای که شرکت تویوتا که هم اکنون به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین سازندگان خودرو جهان شناخته می شود در اواخر دهه ۱۸۹۰ میلادی فعالیت خود را با تولید ماشین بافندگی آغاز نمود (البته بخش نساجی شرکت تویوتا هنوز هم به تولید ماشین آلات ریسندگی و بافندگی مشغول است) و پس از ۲۰ سال با تجربیاتی که در این حوزه بدست آورد به صنعت خودروسازی متمایل گشت.
در حال حاضرصنایع نساجی در مقام یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه کشورهای مختلف است به گونه‌ای که در میان ۱۰ کشور عمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان ۷ کشور از ممالک پیشرفته هستند و ارزش صادرات سالانه این محصولات در دنیا به بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود که از این جهت نساجی به عنوان دومین صنعت مادر تلقی می‌شود.
در حال حاضر در کشور ژاپن نیز مانند کشورهای اروپای غربی و آمریکا تولید محصولات نساجی متداول دارای روند نزولی است و تمرکز صنعت نساجی این کشور بر روی تولید الیاف مصنوعی، منسوجات بی بافت، منسوجات فنی و ماشین آلات نساجی است. ماشین آلات نساجی کشور ژاپن همواره به دلیل تکنولوژی و کیفیت بسیار بالای خود مطلوب مشتریان بوده است.
در زمینه تولید الیاف مصنوعی کشور ژاپن سومین تولیدکننده بزرگ الیاف اکریلیک و بزرگترین صادرکننده آن می باشد به گونه ای که در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۰۰ هزار تن صادرات الیاف اکریلیک داشته است. با ذکر این مقدمه و با توجه به اهمیت الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی ایران مصاحبه ای با آقای یوکی هیسا کامیمورا، مدیر بازاریابی الیاف کانکارون شرکت کانکا ژاپن ترتیب دادیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت کانکا را بیشتر معرفی نمائید و این که در چه زمینه ای از صنایع نساجی فعال است؟
شرکت کانکا سال ۱۹۴۹ در شهر اوزاکا با سرمایه ای بالغ بر ۳۳۰۴۶ میلیون ین با هدف تولید مواد شیمیایی راه اندازی شد و در حال حاضر ضمن تولید مواد شیمیایی (بر پایه نفت)، به تولید الیاف مدآکریلیکKanecaron  (الیاف اکریلیک اصلاح شده) نیز می پردازد. میزان تولید سالیانه این شرکت ۷۰ هزار تن لیف در سال می باشد و تولیدات کانکا تقریباً به تمام کشورهای دنیا از جمله چین، اندونزی، سوریه، ایران، کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می شود. کانکا متعلق به بخش خصوصی است و ارتباطی با دولت ندارد.

الیاف Kanecaron چه کاربردهایی دارد؟
اگرچه در حال حاضر میزان تولید الیاف اکریلیک در دنیا بسیار اندک است اما کانکا بزرگترین تولیدکننده الیاف مداکریلیک در جهان محسوب می شود.  اگر بخواهیم موارد مصرف این الیاف را به تفصیل بیان کنیم میتوانیم آن را به پنج دسته اصلی تقسیم نماییم:
۱-مصارف داخلی ساختمان شامل: پرده، فرش، پارتیشن، رومبلی، کاغذ دیواری، پرده سالنهای سینما و تئاتر، روکش و رومبلی  صندلیهای سالنهای عمومی، کفپوشها و کلیه منسوجات خانگی قابل استفاده در منازل و یا اماکن عمومی
۲-دسته دوم مصارف صنعتی شامل: انواع فیلترها، صنایع اتومبیل، باتری سازی، لایه های محافظ چرم و پارچه و …
۳-دسته سوم: صنایع خواب شامل: پتو، لحاف، تشک، بالشت، کوسن، و کلیه لایه های مختلف مورد استفاده در صنایع خواب.
۴-دسته چهارم: تولید پوست و خز مصنوعی و همچنین کلاه گیس و موی مصنوعی که به دلیل لطافت بی همتای این الیاف این دسته یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این الیاف می باشند.
۵-دسته پنجم شامل انواع البسه نظیر: لباس کار، لباس آتش نشانها، لباسهای خواب خصوصا لباس خواب کودکان، یونیفرم های نظامی، ژاکت های حرارتی، زیرپوشهای محافظ، پیش بندهای صنعتی، لایه های زیر درب موتور اتومبیل و صدها کاربرد دیگر.

الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی

آیا محصولات کانکا به ایران نیز صادر می شود؟
تابحال چند مرتبه به ایران صادرات داشته ایم. که البته این موضوع در طی چند سال اخیر به دلیل مشکلات نقل و انتقالات مالی کمرنگ شده و از اوسط سال ۲۰۱۶ میلادی مجدداً صادرات خود به ایران را از سر گرفته ایم.
چندین سال است که به توسعه تولید این الیاف در فرش ماشینی متمرکز شده ایم. طبق قوانین موجود در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، مواد اولیه به کار رفته در فرش ماشینی باید در مقابل آتش مقاوم باشد و ما نیز در تولید محصولات خود به این مورد توجه ویژه ای داریم. در حال حاضر مشتریان چینی ما جهت تولید و صادرات فرش به آمریکا تنها از الیاف شرکت ما استفاده می نمایند. به دلیل پتانسیلی که در ایران و خصوصا در بخش فرش ماشینی مشاهده نمودیم سعی کردیم تا تمرکز کاری خود را در بدو امر و در ابتدای ورود به این بازار بر روی فرش ماشینی معطوف کنیم که در نتیجه با توجه به درک از نیازهای این بخش، الیافی مختص فرش ماشینی تولید کردیم (SP Type)، همانطور که میدانید شرکت کانکا در حدود ۲۰ نوع مختلف از الیاف مداکریلیک برای کاربردهای مختلف تولید میکند که هرکدام از LOI  ۲۸ تا ۳۵ قابل ارائه است (LOI فاکتوری است که میزان اکسیژن مورد نیاز جهت سوختن را بیان می کند و معیاری جهت سنجش الیاف ضد آتش است) و SP type یک نوع از آنهاست که مختص فرش ماشینی تولید شده است. باید توجه داشت که استفاده از این الیاف میتواند باعث ایجاد تنوع و برند جدید و تکمیل سبد محصولات شرکتهای تولیدی فرش ماشینی در این بازار بسیار رقابتی خواهد شد.  گفتنی است که الیاف با طول ۳۸ تا ۱۵۲ میلیمتر و ظرافت از ۷/۱ تا ۱۷ دسی تکس جهت صنایع فرش ماشینی قابل تولید است.

لطفا در مورد الیاف تولیدی و مزایای آن بیشتر توضیح دهید:
همانطور که میدانید عنوان مدآکریلیک به الیافی اطلاق می شود که حداکثر ۸۵% وزنی آن شامل اکریلونیتریل باشد. در الیاف کانکارون نیز کمتر از ۸۵% وزنی الیاف به اکریلونیتریل اختصاص داده شده و مابقی شامل موادی است که به منظور ایجاد خواص جدید در لیف که شامل جذب رنگ بالاتر، ضد الکتریسیته ساکن، جلوگیری از پیشروی آتش و … به لیف اضافه شده است. درواقع این الیاف همان الیاف اکریلیک است که خواص جدیدی در آن ایجاد گردیده است.

الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی
لطفا کمی بیشتر درمورد خواص مورد اشاره توضیح دهید:
• این الیاف بطور ذاتی بازدارنده آتش میباشد و این خاصیت را مدیون عناصر و ترکیباتی است که در پلیمر لیف موجود می باشد. پس این خاصیت با شستشو و استفاده مکرر از بین نرفته بلکه بصورت دائمی وجود خواهد داشت.
• یکی دیگر از مزایای الیاف کانکارون در مقایسه با سایر الیاف زیر دست بسیار لطیف و نرمی است که آن را مدیون سطح مقطع منحصر به فرد الیاف میباشد که باعث شده که محصولات تولیدی از آن بسیار نرم، راحت، گرم و خوش پوش باشند.
• الیاف کانکارون مقاومت بسیار بالایی در مقابل اسید و قلیا و مواد آلی و غیر آلی از خود نشان میدهند، به همین دلیل بخش بزرگی از الیاف تولید شده این شرکت در سایر صنایع و بخشهای مختلف صنعت بغیر از نساجی کاربرد دارد.
• این الیاف به دو صورت خود رنگ (DOPE DYED) و سفید (RAW WHITE) و در سه نوع مات (Dull)، نیمه مات (Semi Dull) و براق (Bright) تولید می شود که حتی قابلیت رنگرزی با رنگزاهای کاتیونیک را دارا بوده که نتیجه آن رنگهای شفاف، زنده، زیبا و با ماندگاری و ثبات رنگی بسیار بالاست که بازهم این مهم بدلیل وجود عناصر و موادی است که به پلیمر لیف اضافه گردیده تا جذب رنگ بالا رفته و توان ایجاد رنگهای زنده و شفاف وجود داشته باشد. شایان ذکر است که همان شرایطی را که برای الیاف اکریلیک معمولی در حین رنگرزی، ریسندگی و انواع بافندگی و یا تولید لایه های بی بافت داریم را نیز برای این الیاف میتوان اعمال نمود.
• این الیاف قابلیت بسیار بالایی در مخلوط شدن با سایر الیاف مانند پنبه، ریون، پلی استر که براحتی در معرض آتش میسوزند را دارا میباشد و باعث می شود که ترکیب نهایی خاصیت ضد آتش را دارا باشد و یا می توان در تولید انواع پارچه های مختلف به عنوان نخی خاص (مثلا پود) ایفای نقش نموده و در نهایت خاصیت ضد آتش را به محصول نهایی اعمال نماید.
رفتار این الیاف در مقابل آتش بدین صورت است که وقتی منبع آتش دور شد و یا شعله از منبع فاصله گرفت بدلیل خواصی که پلیمر این لیف دارا میباشد آتش سریعا خاموش شده و از پیشروی آتش جلوگیری میکند و این در شرایطی است که کوچکترین قطره ذوب شده از الیاف وجود نخواهد داشت تا باعث ایجاد سوختگی روی بدن انسان گردد به همین دلیل کاربرد بسیار وسیعی در صنایع خواب و لباس خواب خصوصا لباس خواب کودکان دارد چون علاوه بر امنیت سبکی و راحتی بسیاری را به ارمغان می آورد.

یکی از مراحل مهم در تولید و عرضه هر محصول و کالا، بازاریابی آن است. کانکا برای فروش بیشتر چه تدابیری درزمینه بازاریابی اتخاذ می کند و نحوه عملکرد بخش بازاریابی چگونه است؟
در مرحله نخست، بازار هدف را با دقت مورد بررسی قرار می دهیم و سپس با شرکت هایی که تمایل به همکاری با ما دارند، وارد مذاکره و تعامل می شویم. برای مثال به خوبی با گستردگی و وسعت بازار فرش ماشینی در ایران آشنا هستیم و می دانیم که میزان نیاز به الیاف اکریلیک در ایران بالاست به همین دلیل مشتریان ایرانی را با خصوصیات الیاف Kanecaron آشنا می کنیم تا نسبت به مزایای این الیاف در مقایسه با اکریلیک معمولی اطلاعات جامع و کاملی کسب نمایند. به اعتقاد من در ایران هم مانند ژاپن قوانینی مبنی بر استفاده از الیاف مقاوم در تولید منسوجات خانگی برابر آتش سوزی تصویب خواهد شد که مهمترین خاصیت الیاف Kanecaron ، مقاومت در برابر آتش سوزی است.

دیدگاه شما در مورد صنایع نساجی ایران چیست ?
به دلیل کاربردهای متعدد الیاف Kanecaron، ایران در آینده نزدیک تبدیل به یکی از بازارهای شرکت ما خواهد شد. در حال حاضر  به معرفی محصولات شرکت در زمینه فرش ماشینی می پردازیم اما در آینده محصولات دیگری نیز به ایران صادر خواهیم کرد.

به عنوان سوال پایانی، قابلیتهای الیاف مداکریلیک را در صنعت فرش ماشینی ایران چگونه ارزیابی می نمایید.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از الیاف مدآکریلیک را امکان تولید کلکسیون های ویژه فرش های ضدآتش برای استفاده در منازل عنوان نمود. این فرشها در منازلی که دارای شومینه هستند و یا برای افراد سیگاری که پتانسیل افتادن سیگار بر روی فرش در منازل آنها زیاد است گزینه مناسبی هستند. از طرف دیگر به دلیل نرمی بسیار قابل ملاحظه فرشهای تولید شده از این الیاف، آنها را به عنوان گزینه بسیار مناسبی برای کاربرد در فرش اتاق خواب مخصوصاً اتاق خواب کودکان مطرح نموده است که علاوه بر بالابردن سطح ایمنی داخل منازل، به دلیل درخشندگی ذاتی این الیاف جلوه ویژه ای نیز به اتاقها می بخشد.
استفاده از الیاف مداکریلیک می تواند به منجر به گسترش و توسعه بازار شرکتهای فرش ماشینی در تولید فرشهای ویژه هتلها، سالنهای اجتماعات عمومی نظیر سینما، تئاتر و … و همچنین فرشهای ویژه وسایل نقلیه عمومی نظیر هواپیما، قطار و … شود که در حال حاضر عمدتاً از موکت در آنها استفاده می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات تکمیلی به غرفه ما در سالن ۳۸A (شماره ۲۴) ماشین آلات نساجی تهران تشریف بیاورید.

تحریریه مجله نساجی کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×