اخبار فرش ماشینی

پنبه کاران خراسانی خربزه و هندوانه می کارند؟!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در صورت ادامه مصرف پنبه خارجی توسط کارخانه های نساجی حجم زیادی از پنبه تولید داخلی به دلیل عدم خرید واحدهای نساجی در حال زرد شدن است

‏مشهد‎- ‎خبرنگاردنیای اقتصاد : دبیر انجمن صنفی صنایع پنبه پاک کنی خراسان نسبت به‎ ‎تغییر کیفیت پنبه های دپو شده در انبار کارخانه های پنبه پاک کنی استان‎ ‎های خراسان هشدار داد‎ .
‎محمدنقی علافچی گفت: ۷۰ هزار تن پنبه ، سال‏‎ ‎گذشته در کشور تولید شد که ۳۵ هزار تن آن در حال حاضر در انبار کارخانه‏‎ ‎های پنبه پاک کنی موجود و در حال از دست دادن کیفیت و زرد شدن است‎ .
‎وی‎ ‎افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار تن پنبه نیز در کارخانه های پنبه پاک کنی‏‎ ‎استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی وجود دارد که به دلیل خرید نکردن‎ ‎کارخانه های نساجی در انبارها کیفیت خود را از دست می دهد‎.
‎وی گفت‎: ‎عدم خرید این پنبه ها باعث شده تا کارخانه های پنبه پاک کنی نتوانند منابع‏‎ ‎مالی مورد نیاز برای پاسخ گویی به کشاورزان پنبه کار را فراهم کنند و آنان‎ ‎نیز از کشت پنبه روگردان شوند‎.

‎وی علت خرید نکردن پنبه محلوج توسط‎ ‎کارخانه های نساجی را واردات پنبه و انتظار آنان برای کاهش بیشتر قیمت آن‎ ‎دانست و افزود: حدود۵۰درصد پنبه تولید داخل در انبار کارخانه های پنبه‎ ‎پاک کنی وجود دارد اما صنایع نساجی ایران به دلیل رکود در بازار نخ ،‎ ‎نداشتن نقدینگی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها به دلیل نیاز شدید صنایع‎ ‎پنبه پاک کنی به وجه نقد به منظور جوابگویی به پنبه کاران تمایلی به خرید‏‎ ‎پنبه محلوج حتی به قیمت خرداد ماه سال ۱۳۸۳ را هم ندارند. دبیر انجمن صنفی‏‎ ‎صنایع پنبه پاک کنی خراسان به تعرفه واردات پنبه اشاره کرد و گفت: با توجه‎ ‎به این که پنبه محلوج در ۶ ماه تولید و در ۱۲ ماه عرضه می شود اعمال تعرفه‏‎ ‎آن به هیچ وجه به صورت فصلی قابل انجام نیست و باید تا پایان موجودی محلوج‎ ‎کارخانجات پنبه ، تعرفه آن به میزان ۳۰ درصد اعمال شود . علافچی در عین‏‎ ‎حال تصریح کرد: اعلام میزان تعرفه واردات پنبه به میزان ۳۰ درصد در کشت‏‎ ‎پنبه سال جاری تاثیر مطلوبی خواهد داشت و از سوی دیگر پنبه های محلوج در‏‎ ‎کارخانه ها نیز به فروش خواهد رسید. وی با بیان این که پنبه داخلی بر اساس‎ ‎استانداردهای جهانی و با کیفیتی بهتر از پنبه خارجی بسته بندی می شود‎ ‎افزود: اما صنایع نساجی تمایلی به خرید پنبه محلوج داخل ندارند. وی گفت‎: ‎در صورت حمایت دولت و صنایع نساجی و افزایش تعرفه واردات پنبه به میزان‎ ‎حداقل ۳۰درصد کشت پنبه تداوم خواهد داشت ، در غیر این صورت سطح کشت این‏‎ ‎محصول تنها در استان خراسان رضوی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و کشاورزان پنبه‏‎ ‎کار به کشت محصولات غیر ضرور مانند خربزه و هندوانه رو خواهند آورد‎.

‎وی‎ ‎با اشاره به این که کشت پنبه در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی اشتغال‎ ‎بیشتری ایجاد می کند، افزود: هیچ گیاهی مانند پنبه در تناوب زراعی گندم و‎ ‎جو عملکرد مطلوبی ندارد‎.
‎دبیر انجمن صنفی صنایع پنبه پاک کنی‎ ‎خراسان به تسهیلات اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: با وجود این که تسهیلات‎ ‎یک ساله با کارمزد ۱۲ درصد به کارخانه های پنبه پاک کنی پرداخت می شود اما‏‎ ‎تامین وثیقه ملکی برای آن ها ممکن نیست و عملاتاکنون نتوانسته اند تسهیلات‎ ‎دریافت کنند‎.
‎علافچی در ادامه یارانه اختصاص یافته به پنبه کاران‎ ‎را یادآور شد و افزود: به ازای هر کیلو وش تحویلی کشاورزان به کارخانه های‏‎ ‎پنبه پاک کنی ۳۷۵ ریال یارانه اختصاص یافته است که تا پایان ماه جاری‏‎ ‎پرداخت می شود. وی تصریح کرد: با وجود این که کارشناسان کارگروه پنبه‎ ‎یارانه اختصاصی به هر کیلو وش را ۸۱۰ ریال اعلام کرده بودند اما تعیین۳۷۵‏‎ ‎ریال یارانه زیان پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کنی را تامین نمی‎ ‎کند. وی تاکید کرد: ادامه کشت پنبه توسط کشاورزان به حمایت های بیشتر دولت‎ ‎و اختصاص یارانه بیشتری نیاز دارد‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×