اخبار نساجی

آیا بورس کالا عامل گرانی‌ها است؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آیا بورس کالا عامل گرانی‌ها است؟

 

پس از نوسانات نرخ ارز این بار بورس کالا به دست‌داشتن در گرانی متهم شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و تعیین نرخ مرجع برای ارز مربوط به واردات کالاهای اساسی قرار بر این شد که مابقی کالاها با ارز مبادله‌ای یا ارز آزاد وارد شوند.

تفاوت بیش از دو برابری نرخ ارز آزاد یا مبادله‌ای با ارز مرجع باعث شد که قیمت کالاهایی که با ارز غیرمرجع وارد می‌شوند به همان تناسب افزایش یابند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس گفته رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شوند، مشمول قیمت‌گذاری هستند، اما کالاهایی که با ارز غیرمرجع وارد شده‌اند باید ضوابط سازمان حمایت را برای تعیین قیمت رعایت کند.

با این وجود این روزها به اذعان همه مسوولان از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت گرانفروشی به طور بی‌سابقه‌ای در واحد‌های صنفی رایج شده به‌طوری که تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده برای متخلفان و ارزش این پرونده‌ها افزایش چشم‌گیری دارد.

ضمن این‌که پدیده‌هایی مانند احتکار که مدت‌ها اثر چندانی از آن نبود، به تازگی و پس از افزایش نرخ ارز دوباره رایج شده است.

اما رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در آخرین نشست خبری خود از متهم جدیدی در داستان گرانی رونمایی کرد و آن بورس کالا بود.

به گفته‌ی تقوی بسیاری از کالاها که بسته‌بندی دارند، به دلیل فعالیت نامتناسب بورس کالا دچار گرانی شده‌اند. این موضوع را وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز موشکافی کرده است.

به گفته‌ی غضنفری درحال حاضر به عنوان مثال در یک سطل ماست به عنوان کالایی پرمصرف در خانواده‌ها، قیمت سطل پلاستیکی از قیمت ماست داخل آن بیشتر شده است و این اتفاق به دلیل کشف قیمت‌های غیرواقعی در بورس کالا برای کالاهای پتروشیمی رخ داده است.

بورس کالا محلی است که در آن قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما چون برخی کالاها عرضه‌کننده انحصاری دارد، تعیین قیمت برعهده‌ی اوست بنابراین با کاهش عرضه می‌توان قیمت را افزایش داد.

بر این اساس به گفته مسوولان وزارت صنعت و تجارت بورس کالا که قرار بود یک بازار رقابتی ایجاد کند امروز تبدیل به یک بازار انحصاری شده که باعث شده قیمت کالاهای وابسته به کالاهای عرضه‌شده در آن افزایش یابد، که البته این ادعا مورد تایید مدیر عامل بورس کالا نیست.

به گفته‌ی مدیرعامل بورس کالا تنها مجری قوانین مصوب است. براساس قانون موجود همه تولید‌کنندگان پتروشیمی باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

به گفته پناهیان، برخی عرضه‌کنندگان همه محصولات خود را به بورس کالا نیاورده‌اند، بنابراین کاهش عرضه به افزایش قیمت منجر شده است.

پناهیان تأکید کرد: با توجه به توضیحات یاد شده در واقع بورس کالای ایران هیچ نقشی در نوسانات عرضه و تقاضا در بازار و به تبع آن افزایش قیمت و گرانی نداشته و ندارد و تنها یک بازار قانونمند، شفاف، قابل نظارت و ردیابی برای کمک به کلیه دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت به منظور مدیریت عرضه و تقاضا در بازار و به تبع آن کنترل قیمت محصولات است . طبیعتا در چنین شرایطی رفتار مناسب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌تواند موجب تعادل در بازار و اصلاح قیمت‌ها شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: راه‌حل و کلید معضل گرانی محصولات پتروشیمی و فولادی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار این محصولات، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و در دستان مسؤول محترم این وزارتخانه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گرچه به بورس کالا اخطار داده که جلوی این‌گونه اقدامات را بگیرد چون در غیر این صورت اقدام قانونی خواهد کرد، اما مشخص نکرده که اقدام قانونی علیه یک نهاد قانونی به نام بورس کالا چه خواهد بود و اگر تاکنون چنین تخلفاتی در بورس کالا رخ می‌داده چرا با آن برخوردی نشده است؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×