اخبار نساجی

شناسایی خسیس‌ها با اسکن مغز!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دانشمندان بر این باورند که میزان نوع‌دوستی افراد به اندازه بخشی از مغز آن‌ها بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، محققان سوئیسی دریافتند که تغییرات قوی در ناحیه‌یی از مغز افراد با دغدغه‌ آن‌ها راجع به دیگران و اتخاذ تصمیمات اخلاقی مرتبط است.

آن‌ها از ۳۰ داوطلب که در حال انجام یک بازی رایانه‌یی و در آن مجبور بودند مقداری پول را بین خود و دوست‌های گمنام تقسیم کنند، اسکن مغزی گرفتند.

داوطلبانی که تصمیمات سخاوتمندانه گرفتند و به دیگران به همان اندازه خودشان پول دادند، دارای ناحیه بزرگتر temporoparietal junction در مغزشان نسبت به افرادی که تصمیمات تنگ‌‌نظرانه گرفتند، بودند. اسکن‌ها همچنین نشان داد فعالیت این ناحیه از مغز هنگامی که هر شخص به وضعیت “cutoff” خود رسید، بیشتر بود. cutoff بیشینه‌یی است که هر شخص حاضر است به دیگران پول بدهد.

کشف مکان این وضعیت بیشینه به محققان امکان رتبه‌بندی نوعدوستی هر فرد را به صورت جداگانه داد.

به گفته پروفسور ارنست فهر، محقق در حوزه رفتاری دانشگاه زوریخ، این نخستین توضیح بیولوژیکی برای سطوح نوعدوستی انسان است؛ سطوحی که در طول تمام زندگی باقی می‌ماند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که جنسیت افراد، سطح درآمد، ثروت یا دستاوردهای تحصیلی هیچ یک از این مشخصه‌ها به نوعدوستی ارتباطی ندارد.

دکتر موریشیما یکی از محققان حاضر در این مطالعه بر این باور است که بازی رایانه‌یی نوعدوستی صرف را می‌آزماید اما تصمیات دنیای واقعی پیچیده‌تر هستند.

به گفته وی، افراد ممکن است در صورتی که اعتبارشان در خطر باشد، ممکن است نسبت به دیگران خساست از خود نشان ندهند؛ بنابراین مولفه‌های بسیاری در اتخاذ چنین تصمیم‌هایی دخیل هستند.

حیوانات معمولاً این مشخصه را فقط در قبال اعضای خانواده‌شان بروز می‌دهند، اما چنین مولفه‌یی بخش مهمی از زندگی سیاسی و اجتماعی انسان را تشکیل می‌دهد.

دانشمندان امیدوارند که تحقیقات بیشتر در این حوزه به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند.

نتایج این پژوهش در مجله Neuron انتشار یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×