اخبار نساجیمقالات نساجی

پرورش پنبه و خطر بزرگ تغییرات شدید آب و هوایی

روبرویی مناطق پرورش پنبه در سراسر جهان با خطرات شدید آب و هوایی تا سال 2040

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه: فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله نساجی کهن

پرورش پنبه در معرض خطر است

گرمایش زمین و اثرات قابل توجه آن، همواره موضوع بحث بسیاری از صنایع بوده است.

اولین تجزیه و تحلیل جهانی از خطرات آب و هوایی برای تولید جهانی پنبه نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی می‌تواند نیمی از مناطق جهانی پرورش پنبه را در معرض خطرهای ناشی از افزایش دما، تغییر در الگوی بارندگی و حوادث شدید آب و هوایی تا سال ۲۰۴۰ قرار دهد.

ایجاد شرایط بد آب و هوایی تاکید می‌کند که تمام مناطق جهانی پرورش پنبه حداقل در معرض افزایش یک خطر آب و هوایی تا سال ۲۰۴۰ قرار دارند.

در حالیکه این افزایش‌ها از خطر بسیار کم تا بسیار زیاد متغیر است، نیمی از مناطق جهانی پرورش پنبه با قرار گرفتن در معرض خطر بالا یا بسیار زیاد در معرض حداقل یک خطر آب و هوایی با تغییرات فاحشی روبرو خواهند شد. به این ترتیب پیش بینی شده است که:

-شش کشور با بالاترین میزان تولید پنبه شامل هند، ایالات متحده آمریکا، چین، برزیل، پاکستان و ترکیه، در معرض افزایش خطرات آب و هوایی به ویژه آتش سوزی، خشکسالی و بارندگی شدید هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محصول پنبه ارگانیک
محصول پنبه ارگانیک

مزرعه پرورش پنبهگرم شدن کره زمین- در کل، بالاترین میزان خطر آب و هوایی برای دو منطقه شمال غرب آفریقا از جمله سودان شمالی و مصر و غرب و جنوب آسیا پیش بینی شده است.

– برخی مناطق در معرض مقدار زیاد یا بسیار زیاد هفت خطر آب و هوایی قرار خواهند گرفت.

– ۷۵% مناطق پرورش پنبه در معرض تنش گرمایی که به عنوان دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد تعریف می‌شود، قرار خواهند گرفت. از این میان، ۵% مناطق در معرض خطر زیاد یا بسیار زیاد هستند.

-۴۰% مناطق جهانی پرورش پنبه ، کاهش فصل رشد را تجربه خواهند کرد. این امر به دلیل افزایش دما از حد دمای پرورش پنبه می‌باشد.

– کمبود آب یا شدت بارندگی نیز خطرات بیشتری را برای پرمحصول‌ترین مناطق کشت پنبه در جهان ایجاد می‌کنند.

– خطر خشکسالی حدود ۵۰٪ پنبه تولیدی در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

-۲۰٪ مناطق جهانی پرورش پنبه تا سال ۲۰۴۰ در معرض افزایش خطر طغیان رودخانه‌ها قرار خواهند گرفت و ۳۰٪ آنها نیز در معرض افزایش خطر رانش زمین قرار خواهند گرفت.

گرم شدن کره زمین

ارزش بازار پنبه در حدود ۱۲ میلیارد دلار است که تقریبا ۳۱% از کل مواد اولیه مصرفی در بازار جهانی منسوجات را با تأثیر اقتصادی سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، از معیشت حدود ۳۵۰ میلیون نفر که به کشت یا فرآوری پنبه مشغول هستند، حمایت می‌کند.

تقریباً ۹۰٪ کشاورزان در زمینی با مساحت کمتر از دو هکتار، پنبه می‌کارند که عمدتا در کشورهای در حال توسعه در آسیای مرکزی و غربی، آسیای جنوب شرقی و آفریقا واقع شده‌اند. لازم به ذکر است که تأثیرات آب و هوایی فراتر از تأثیرات مستقیم بر روی تولید پنبه است و کل زنجیره ارزش از جمله کارگران مشغول در برداشت و فرآوری و همچنین زنجیره‌های تأمین را شامل می‌شود.

این پیش بینی و تحلیل‌ها، زنگ خطری برای صنعت پنبه است که در حال حاضر بخش عمده‌ای از پوشاک وابستگی زیادی به آن دارد. به منظور ایجاد انعطاف پذیری برای یک آینده کاملاً مختل و مبهم، تغییرات گسترده به سمت روش‌های پایدار تولید پنبه باید با اقدامات بلند پروازانه و همسو برای کاهش انتشار کربن تقویت شود و در عین حال صنعت را برای فعالیت در دنیای کاملاً متفاوت آماده کند.

متاسفانه، در حال حاضر، تعهدات و اهداف کاهش انتشار کربن در کشورهای زیادی نادیده گرفته شده است، به این معنی که افزایش دمای بیش از ۳ درجه سانتیگراد تا پایان این قرن محتمل است. برای محدود کردن تاثیرات تغییرات آب و هوا، آماده سازی امروز ضروری است.

مزرعه پرورش پنبه

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×