اخبار نساجی

احمدی‌نژاد: بودجه دولت تحت فشار است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

احمدی‌نژاد: بودجه دولت تحت فشار است

رییس‌جمهور با اشاره به پشتیبانی‌های دولت در زمینه‌های علمی و پژوهشی گفت: امسال فشار، تحریم، دشمنی‌ها و بداخلاقی‌ها وجود دارد و بودجه دولت به شدت تحت فشار است اما مطمئن باشید ما هیچ فشاری به بودجه پژوهشی و بنیاد ملی نخبگان وارد نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در ششمین همایش ملی نخبگان جوان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: شاید مهمترین موضوع برای جامعه بشری، صحبت از توانمندی‌های فرد و ملت و همچنین جایگاه شایسته‌ای است که می‌توانند کسب کنند. اصل فرصت برای یک فرد و یک ملت را خود آن فرد و ملت ایجاد می‌کند.

وی با طرح پرسش‌هایی مانند اینکه “سقف پرواز یک انسان کجاست؟” و “این سقف را چه کسی تعیین می‌کند؟” افزود: خیلی‌ها معتقدند این سقف را حکومت، شرایط اجتماعی و شرایط خانوادگی تعیین می‌کند اما واقعیت این است که این موارد خیلی تعیین‌کننده نیستند و نقش اساسی در تعیین سقف پرواز یک انسان را خودش بر عهده دارد و به اعتقاد من حتی محیط اجتماعی و امکانات بیرونی، تابع تصمیمات درونی انسانهاست.

رییس‌جمهور ادامه داد: قبل از اینکه از یک فرد بپرسند می‌خواهید چه‌کاره شوید، باید پرسیده شود چه‌کار می‌خواهید بکنید؟ تنها مقطعی که انسان می‌تواند تصمیم بگیرد و عمل کند،‌ این دنیاست و شاید بهترین هدیه خدا پس از خلق انسان، فرصت این دنیا باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس قوه مجریه در ادامه، با بیان اینکه “سقف پرواز انسان را سقف آروزها و خواسته‌های او مشخص می‌کند”، خاطرنشان کرد: انسان خودش را در هر ترازی باور داشته باشد، در همان تراز قرار خواهد گرفت. شما می‌دانید که بسیاری از مباحث علمی ابن‌سینا هنوز هم بحث روز است. در چه شرایطی ابن‌سینا، ابن‌سینا شد؟ آیا همه امکانات در اختیارش قرار داشت؟ ولی ابن‌سینا، رازی و… شدند.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که “سقف این پرواز کجاست؟” گفت: به نظر من سقف پرواز انسان، خود خداست. خدا گفته می‌توانید مثل من باشید، پس می‌‌توان تجلی خدا بود. هنر یک انسان و یک نخبه این است که خود را در بالاترین تراز ببیند. بالاترین امکانات، همین اندیشه، تفکر و قدرت انسان است.

وی در ادامه به ارائه تعریفی از نخبه پرداخت و اظهار کرد: نخبه کسی است که خودش را از سطح متوسط جامعه بالاتر باور کرده است. نخبگان ایران زمین این شایستگی را دارند که خود را در بالاترین سطح باور کنند. من زمانی فکر می‌کردم چرا در کشور ما مدیریتها به سمت مدیریت‌های عالمانه، نخبگی و قوی سطح بالا نمی‌رود و در این زمینه بررسی‌های بسیاری کردم و به این نتیجه رسیدم که مراکز علمی ما خودشان را در سطح مدیریت بالای جامعه باور نکرده‌اند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: اگر دانشگاه خودش را در سطح مدیریتی جامعه می‌دید، به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی می‌کرد. باید بالاترین سطح را برای خودمان باور داشته باشیم و این، به معنای قدرت‌طلبی نیست. همانند همین مشکل را در حوزه‌های علمیه هم داریم. نه در دانشگاه و نه در حوزه علمیه خودشان را در سطح مدیریت موفق جامعه باور نکرده‌اند تا تولیدات علمی و خروجی مبتنی بر مدیریت داشته باشند. امروز جوانان ما به هیچ حدی از حدودی که می‌خواهند به ملت ما تحمیل کنند، اعتنا نمی‌کنند و بدین ترتیب شکوفایی را مشاهده می‌کنیم؛ البته که باید اقداماتی هم در این راستا انجام داد.

احمدی‌نژاد با تاکید به لزوم پرورش نخبگان تصریح کرد: پیش از این گفته بودم که نخبگان موتور حرکت یک ملت به سمت قله‌های بلند هستند اما این زمانی است که نخبگی باید ارزش خود را در جامعه پیدا کند. ما به لحاظ فرهنگی و روابط اجتماعی باید به سمتی برویم که در تمام سطوح نخبگی ارزش باشد.

وی به بیان خاطره‌ای از دوران کودکی خود پرداخت و گفت: ما در خانواده چندین خواهر و برادر بودیم و در منزل ما چند وسیله برقی وجود داشت. به خاطر دارم در دوران کودکی پیچ و مهره رادیو را باز و خود را مشغول جمع‌بندی ابزارآلات آن می‌کردم و یاد ندارم که هیچ وقت مورد عتاب و خطاب پدرم قرار گرفته باشم.

رییس قوه مجریه اضافه کرد: افرادی در جامعه هستند که در سقف کوتاهی ایستاده‌اند و می‌گویند سقف جامعه همینجاست و هر کسی می‌خواهد بالاتر بایستد، پذیرفتنی نیست. همه باید از نخبگان حمایت کنیم و این شعار تبلیغاتی نیست؛ البته خوشبختانه در ایران درجه نخبگی بسیار بالاست و جوانان ایرانی از لحاظ استعداد اول هستند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور با اشاره به پشتیبانی‌های دولت در زمینه‌های علمی و پژوهشی گفت: امسال فشار، تحریم، دشمنی‌ها و بداخلاقی‌ها وجود دارد و بودجه دولت به شدت تحت فشار است اما مطمئن باشید هیچ فشاری به بودجه پژوهشی و بنیاد ملی نخبگان وارد نمی‌کنیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه “نخبگی باید در مدیریت کشور ایجاد شود”، خاطرنشان کرد: اگر در جایی مدیریت نخبه مستقر شود ممکن است تصمیمات نادرستی گرفته شود. مدیریت باید مختص نخبگان باشد وگرنه فرصتها می‌سوزد. تمام سازوکارها،‌ وضع‌کنندگان قانون و سیاستگذاران باید به سمتی بروند که راه باز شود. یک نوع مدیریت می‌تواند جامعه را به قهقرا ببرد و مدیریت دیگر می‌تواند جامعه را به اوج برساند. وقت آن است که بنیاد ملی نخبگان در این زمینه‌ فصلی را باز کند و شاید لازم باشد متون جدیدی در دانشگاه‌ها بیاوریم و مباحث جدیدی را باز کنیم.

وی با بیان اینکه “هنر ما این است که به سمتی برویم که جامعه با کمترین هزینه و بیشترین سرعت به سمت قله‌ها برود”، افزود: بالاخره فشارها و موانع وجود دارد و نمی‌توان اصل کمال و پیشرفت را تعطیل کرد.

رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه “ایران باید در تراز مدیریت جهان بنشیند”، گفت: برخی می‌خواهند درها را ببندند و ما را در عهد قجر نگه دارند. ما باید خود را در سطح مدیریت جهان ببینیم و بگویم ما هستیم. باید برای مسائل جهان راه حل و برنامه داشته ‌باشیم. آن هنگام مدیریت کشورمان به راحتی انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد در پایان خطاب به حاضران در این مراسم تاکید کرد: امسال من پشتیبان هستم نه تصمیم‌گیرنده. خودتان باید برای اینکه در چه ترازی بایستید، تصمیم بگیرید و مطمئنا نخبگان ایران‌زمین بالاترین تراز را برای زندگی فردا انتخاب می‌کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×