اخبار فرش ماشینی

پرداخت۳۱ میلیارد تسهیلات به بافندگان فرش دستباف در استان ایلام

جمیل شوهانی روز دوشنبه یکی از رویکردهای مهم این سازمان را احیا و زنده نگهداشتن هنر فرش بافی به عنوان یک رشته اصیل و کاربردی در استان اعلام کرد.
وی اظهار کرد: فرش ایلام با توجه به کیفیتی که دارد توانایی کسب یک جایگاه مناسب در بازارهای داخلی و خارجی را دارد و می تواند اشتغال پایداری نیز ایجاد کند.
شوهانی از برنامه ریزی برای ثبت جهانی فرش دست بافت ایلام در سال جاری خبر داد و یادآور شد: صادرات محصول و کالای ایرانی با نام ایران، امتیاز انحصار صادرات محصول برای ایران، افزایش قیمت صادراتی محصول و در نهایت افزایش ارزش افزوده محصولات از مهمترین مزایای ثبت جهانی شدن فرش استان است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام میانگین تولید فرش دستباف استان در سال گذشته را پنج هزار و ۵۱۱ متر مربع اعلام کرد و گفت: پارسال ۳۲ مجوز تاسیس کارگاه تولید فرش دستباف نیز صادر شد و شش دوره آموزشی نیز برای بافندگان برگزار شد.

** بیمه بافندگان فرش دستباف استان در صورت عدم فعالیت قطع می شود
شوهانی با اشاره به وجود عمده بافندگان فرش دستباف استان در مناطق روستایی افزود: از مجموع بافندگان استان ایلام پنج هزار و ۴۲۸ نفر بیمه شده اند که این تعداد از سقف تعیین شده سازمان تامین اجتماعی برای بیمه بافندگان فرش، بیشتر است.
وی یکی از مشکلات بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف استان را مربوط به بیمه تامین اجتماعی دانست و تاکید کرد: با توجه به در نظر گرفتن سهمیه ابلاغی بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی و تشدید نظارت ها بر کارگاه های تولید فرش، سال گذشته بیمه ۴۰۰ نفر از افراد غیرفعال و یا کسانی که تمایلی به ادامه کار نداشتند، قطع شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: بیش از ۱۴ هزار بافنده فرش در سطح استان از خدمات بیمه بهره مند هستند.

** شناسایی و معرفی فرش ایلام
وی بر طراحی برند تجاری مختص فرش استان به منظور معرفی و شناسایی آن تاکید کرد و گفت: شناسایی و معرفی فرش ایلام نقش مهمی در توسعه تولید و فروش در بازارهای داخلی و خارجی دارد.
شوهانی افزود: امیدواریم بتوانیم با تکمیل خوشه فرش استان و حمایت از بافندگان، فرش استان ایلام را به جایگاه واقعی خود در بازارهای داخلی و خارجی برسانیم.

**بافت فرش دستباف یکی از راه های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است
شوهانی تاکید کرد: تلاش ها و پیگیری هایی خوبی در این زمینه صورت گرفته تا این هنر بتواند جایگاه واقعی خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.
وی یادآور شد: فرش دستباف با ویژگی های شاخص اقتصادی و با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار با توجه به بافت سنتی و عشایری منطقه دارد.
بیش از ۱۴ هزار بافنده فرش در استان ایلام فعالیت می کنند و بر اساس اعلام منابع رسمی سالانه هفت هزار متر مربع فرش در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×