اخبار فرش ماشینی

پتانسیل بالای قرچک در فرش دستباف/ گره‌هایی که نیازمند توجه هستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فرش، اگر مشکلات و دغدغه‌های موجود بر سر راه فعالیت فرش‌بافان رفع شود، می‌توان از تولیدات فرش شهرستان قرچک بیش از گذشته دید و شنید.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: شهرستان قرچک به‌عنوان یکی از شهرستان‌های توانمند در حوزه فرش دستباف در استان تهران شناخته می‌شود، شهرستانی که هنرمندان خوبی را در خود جای‌داده است.

امروز بیش از هزار و ۶۰۰ فعال حوزه فرش دستباف در شهرستان قرچک شناسایی‌شده‌اند که نشان‌دهنده پتانسیل و ظرفیت‌های این شهرستان در این حوزه است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، اگر مشکلات و دغدغه‌های موجود بر سر راه فعالیت فرش‌بافان رفع شود، می‌توان از فرش شهرستان قرچک بیش از گذشته شنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یکی از مشکلات مهم در حوزه فرش دستباف شهرستان قرچک، بیمه نبودن تعدادی از فعالان این حوزه است، به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمارها از حدود هزار و ۶۰۰ نفر افراد تحت پوشش اتحادیه فرش دستباف شهرستان، حدود هزار و ۱۰۰ نفر به مراکز بیمه‌ای معرفی‌شده‌اند و افراد باقی‌مانده یا در این شغل فعال نبوده و یا هنوز تحت پوشش قرار نگرفته‌اند.

مشکلات بانکی و ارائه تسهیلات با بهره بالا و طی کردن روند اداری طولانی‌مدت و دغدغه‌های موجود بر سر راه عرضه و فروش محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و خارجی از مهم‌ترین موضوعاتی است که حل آن به رونق فرش دستباف قرچک کمک شایانی می‌کند.

ویژگی‌های فرش قرچک استفاده از طرح‌های مینا خانی و زدن گره‌های فارسی با دست و بدون قلاب است که این امر در برخی شهرهای دیگر کشور نظیر کاشان نیز مشاهده می‌شود.

به هر ترتیب با راه‌اندازی و تأسیس اتحادیه فرش دستباف شهرستان قرچک در سال ۹۲، روند شناسایی فعالان حوزه فرش دستباف این شهرستان سامان گرفت و حمایت‌های خوبی از این افراد شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به حوزه فرش دستباف و ارائه گواهینامه، همکاری در تأمین مواد اولیه، ارائه کارت بازرگانی، همکاری در تأمین ابزار قالیبافی، تلاش برای بیمه شدن تعداد بیشتری از فعالان حوزه فرش ازجمله تلاش‌هایی بوده است که طی سال‌های اخیر توسط اتحادیه فرش دستباف قرچک دنبال شده است.

استفاده از طرح مینا خانی در فرش‌بافی شهرستان قرچک

محمود اشتری فعال حوزه فرش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در فرش دستباف شهرستان قرچک اظهار داشت: شهرستان قرچک در حوزه تولید و بافندگی فرش دستباف از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

وی افزود: از گذشته هنرمندان خوبی در حوزه تولید فرش در شهرستان قرچک مشغول به فعالیت بودند که در صورت فراهم شدن شرایط لازم و حمایت‌های بیمه‌ای از این قشر، قطعاً حضور فعالان بیشتری در این عرصه متصور است.

اشتری با اشاره به سبک‌های رایج فرش‌بافی در شهرستان قرچک ادامه داد: همان‌طور که در شهرستان ورامین طرح مینا خانی از گستردگی فراوانی برخوردار است، در شهرستان قرچک نیز، فرش‌بافان بیشتر از طرح مینا خانی گلدانی استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: فرش‌بافان شهرستان قرچک علاوه بر بافتن فرش به بافت گلیم و رنی نیز مشغول هستند که علاوه بر حضور در بازارهای پایتخت به برخی نقاط دیگر نیز ارسال می‌شود.

۱۶۵۰ نفر عضو اتحادیه فرش دستباف قرچک هستند

جلال منتخبی سرپرست اتحادیه فرش دستباف شهرستان قرچک نیز در این زمینه با اشاره به توانمندی فرش‌بافان قرچکی اظهار داشت: با راه‌اندازی اتحادیه فرش دستباف در شهرستان قرچک، تلاش شد تا فعالیت در این حوزه از انسجام بیشتری برخوردار شود.

این فعال حوزه فرش افزود: از سال ۹۲ تاکنون، اتحادیه فرش دستباف شهرستان قرچک درزمینه جذب و شناسایی فعالان این حوزه در شهرستان مشغول به فعالیت بوده و در حد توان و امکانات از آنان حمایت می‌کند.

باید مشکلات موجود برای فعالیت تمامی فعالان حوزه فرش رفع شود

منتخبی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته از زمان تأسیس اتحادیه فرش دستباف شهرستان قرچک، حدود هزار و ۶۵۰ نفر عضو این اتحادیه شدند.

وی با اشاره به فعالان حوزه فرش دستباف در شهرستان قرچک در حال حاضر، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارهای به‌دست‌آمده، هم‌اکنون حدود ۹۰۰ نفر از اعضای اتحادیه فرش دستباف فعال هستند.

باید حمایت بانکی از واحدهای تولیدی فرش دستباف صورت گیرد

سرپرست اتحادیه فرش دستباف شهرستان قرچک با اشاره به مشکلات موجود برای تولیدکنندگان و بافندگان حوزه فرش بیان داشت: یکی از مشکلات موجود، بیمه نشدن برخی از فعالان حوزه فرش است که باید هر چه زودتر موانع موجود بر سر راه بیمه شدن این افراد برداشته و آنان نیز بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

وی حمایت بانک‌ها به‌منظور پشتیبانی از بافندگان فرش دستباف را بسیار مهم دانست و گفت: اگر بانک‌ها تسهیلاتی را با کارمزد و بهره پایین‌تر و در مدت‌زمان کم‌تری را به بافندگان فرش اختصاص داده و نقدینگی فعالان و هنرمندان فرش دستباف را افزایش دهند، به‌طور قطع استقبال بیشتری از این حوزه خواهد شد.

منتخبی یادآور شد: اگر موانع و مشکلات بر سر راه فعالان حوزه فرش دستباف برداشته شود، قطعاً واحدهای غیرفعال حوزه فرش دستباف نیز بار دیگر فعال خواهند شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×