اخبار نساجی

بدهی ۸۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به صنعت!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

گروه صنعت و معدن- دولتمردان این روزها در حالی مشغول کوک کردن ساز فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هستند که رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم از بدهی ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به بخش صنعت به دنبال اجرای فاز اول این قانون خبر می دهد.
این رقم در حالی اعلام شده که طی ماه های گذشته دولتمردان بارها از اجرای کامل تعهدات در قانون هدفمندی یارانه ها در قبال بخش تولید خبر داده بودند، به طوری که مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها چندی پیش از تحقق ۱۲۳ درصدی سهم تولید از محل یارانه ها سخن گفت، اما به رغم اظهارات بهروز مرادی مبنی بر تحقق سهم ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت از محل یارانه ها، فعالان بخش تولید از عدم تحقق کامل بسته های حمایتی وعده داده شده به بخش صنعت خبر می دهند.
به گفته صنعتگران یکی از عمده وعده های داده شده به بخش تولید اختصاص بودجه برای بهسازی صنایع به منظور کاهش مصرف انرژی بوده که تاکنون این رقم به این بخش تزریق نشده است.
از سوی دیگر، مرادی از تحقق ۱۰۰ درصدی تعهدات قانون هدفمندی یارانه ها در قبال بخش تولید در سال ۸۹ نیز خبر داده که این اظهار نظر نیز با گفته های رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم مغایرت دارد. به گفته هاشمی دولت از محل بودجه سال ۸۹ نیز تنها ۵۱۰ میلیارد تومان را به بخش صنعت تزریق کرده است.

بدهی دولت به بخش صنعت
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و عملکرد کمیسیون صنایع و معادن در این بخش، یادآور شد: در سه ماه آخر سال ۸۹ که قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شد، طبق مصوبه مجلس دولت باید ۲۹۵۰ میلیارد تومان به بخش تولید پرداخت می کرد، ولی از این رقم تنها ۵۱۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
وی ادامه داد: اگر ۶۰ درصد از سهم ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش تولید متعلق به صنعت باشد باید تا پایان امسال ۶ هزار میلیارد تومان به بخش صنعت کشور تخصیص می یافت که درواقع به طور متوسط ماهی ۵۰۰ میلیارد تومان باید به صنعت تعلق بگیرد که اگر ارقام قید شده در بودجه ۹۰ با سه ماه آخر سال جمع شود، دولت باید ۸۵۰۰ میلیارد تومان به تولید اختصاص می داد که از این میزان، کمتر از ۲۰ درصد تزریق شده است.
وی با یادآوری نشست هایی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول و نمایندگان بخش خصوصی در مجلس برگزار شد، گفت: با مستنداتی که اعضای کمیسیون ارائه کردند، مشخص شد قانون در حق بخش تولید کشور اجرا نشده و دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مرتکب تخلف شده است.
هاشمی به تخلف دیگر دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها اشاره و اضافه کرد: دولت با فروش کارخانه فولاد هرمزگان به قیمت ۸۳۰ میلیارد تومان قرار بود این مبلغ را در طرح های در حال اجرای سازمان ایمیدرو سرمایه گذاری کند، ولی کل مبلغ را به سهم تولید اختصاص داد که این عمل تخلف محرز به شمار می آید که البته کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این باره شکایتی تنظیم کرد و آن را به محاکم قضایی ارائه داد.

تولید بدون ردیف مستقل
هاشمی افزود: در قانون بودجه سال ۹۰ دولت اصرار داشت ردیف مستقل برای سهم تولید لحاظ نکند و کمیسیون تلفیق نیز در ابتدا مطابق میل دولت رفتار کرد و بودجه باب میل دولت بسته شد، ولی کمیسیون صنایع و معادن و برخی دیگر از نمایندگان زیر بار این مصوبه نرفتند و نهایتا با نشستی که با رییس مجلس برگزار شد، وی تصریح کرد که باید ردیف مستقلی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تولید در نظر گرفته شود.

تنفس دو ساله برای جان گرفتن تولید
هاشمی از پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن به دولت پرده برداشت و افزود: این کمیسیون به دولت پیشنهاد داده است اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را ادامه دهد ولی به بخش تولید کشور دو سال تنفس دهد؛ به این شکل که افزایش قیمت حامل های انرژی را برای بخش تولیدی کشور لحاظ نکند.
وی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی برای بخش های تولیدی کشور به تفکیک مشخص است، افزود: دولت برای تنفس به بخش های تولیدی کشور باید میزان مصرف آب و برق را برآورد کند و حامل های انرژی با قیمت قبلی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
هاشمی تنفس دادن به تولید را یکی از راهکارهای احیای تولید در برخی از کشورها دانست و آن را راهکاری اقتصادی برشمرد.

جلسه ای برگزار نشد
فعالان صنعتی نیز همانند رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم معتقدند که بخش صنعت برای اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه ها نیازمند یک دوره استراحت است.
به گفته علیرضا حائری، دبیر انجمن نساجی ایران هنوز جلسه ای با این اتحادیه به منظور بررسی چگونگی اجرای فاز بعدی قانون هدفمندی برگزار نشده است.
حائری در خصوص رقم بدهی دولت به بخش صنعت نیز به «دنیای اقتصاد» می گوید: در ردیف بودجه سال ۹۰ برای بخش صنعت بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده بود که این رقم به بخش تولید و صنعت اختصاص پیدا نکرد که با این شرایط می توان گفت رقم اعلام شده از سوی رییس کمیسیون صنایع صحت دارد. به گفته حائری پیش از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها سه بسته حمایتی برای بخش صنعت در نظر گرفته شد که در این سه بسته پرداخت مابه التفاوت بهای انرژی به صورت وام قرض الحسنه با کارمزد ۳ درصد طی مدت دو سال پیش بینی شده بود که این وعده تنها شش ماه شامل حال بخش تولید شد.
اختصاص بودجه برای بهسازی صنایع انرژی بر یکی از عمده بسته های در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید بوده که به گفته حائری این بخش از بسته حمایتی هنوز محقق نشده است.
به گفته حائری، عدم اختصاص بودجه برای بهسازی واحدهای صنعتی و تولیدی موجب شده تا در حال حاضر هیچ یک از واحدهای تولیدی آمادگی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را نداشته باشند و قطعا در صورتی که مرحله بعدی قانون اجرا شود شاهد افت تولید، کاهش نیروی انسانی و پیامدهای مترتب بر آن خواهیم بود.
دبیر انجمن نساجی ایران معتقد است مادامی که بسته سوم، عملیاتی نشود ورود به فاز دوم به صلاح نخواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تسهیلات نوسازی نرسید
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز از دیگر کسانی است که در مورد اظهارنظر رییس کمیسیون صنایع مجلس در مورد بدهی دولت به واحدهای صنعتی می گوید: در فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها قرار بود هزینه های مصرف حامل های انرژی برای واحدهای صنعتی قسط بندی شود. از سوی دیگر قرار بود تسهیلاتی برای بهسازی و نوسازی واحدهای انرژی بر نیز تخصیص داده شود.
رسول خلیفه سلطان، در پاسخ به این سوال که واحدهای صنعتی تا چه میزان توانسته اند از این تسهیلات استفاده کنند، اظهار کرد: تا آنجایی که می دانم بودجه خاصی برای نوسازی واحدهای صنعتی اختصاص پیدا نکرد.
وی ادامه داد: البته باید گفت که مشکلات واحدهای صنعتی صرفا به هدفمندی یارانه ها محدود نمی شود. در حال حاضر مهم ترین مشکل فعالان صنعتی تامین مواد اولیه و انقباضی شدن منابع مالی بانک ها است. در همین حال، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا وزارتخانه جلسات هدفمندی یارانه ها در فاز دوم را با این انجمن برگزار کرده است، گفت: هنوز جلسه ای با مسوولان وزارتخانه نداشته ایم.
علی نقیب در پاسخ به سوال دیگری در مورد بدهی دولت به واحدهای صنعتی نیز توضیح داد: در فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها وعده هایی مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی داده شده بود، اما این وعده ها به طور کامل عملیاتی نشد.
به این ترتیب به نظر می رسد، دولت با چالش های ساختاری در زمینه تامین منابع مواجه شده و فصل انتخابات مجلس نیز می تواند این روند را متاثر از خود کند؛ بنابراین فعالان بخش تولید و صنعت کشور باید همچنان منتظر تصمیم گیری دولت و امیدوار به تحقق وعده های آن باشند.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۵۸۷ به تاریخ ۷/۱۲/۹۰، صفحه ۳ (صنعت و معدن)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×