اسلاید شو

پازل؛ تکه گم شده صنعت تولید تابلو فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفتگو با آقای مهندس رمضانی- مدیر فرش پازل، تولیدکننده تابلوفرش های ماشینی

هر چند صنعت فرش ماشینی در سال های اخیر از نظر مدیریتی و مجهز شدن به علم روز مدیریتی گام های بلندی را برداشته اما شاید بتوان به جرات گفت تعداد مدیرانی که در صنعت فرش ماشینی کار خود را با دانش و تجربه به صورت همزمان آغازکرده اند خیلی زیاد نیستند. آقای مهندس رمضانی یکی از افرادی است که در عین جوانی توانسته به لطف سابقه خانوادگی در بافت فرش و البته تلاش شبانه روزی خود دانش و تجربه را در هم آمیخته و در حوزه تولید تابلو فرش های ماشینی نوآوری ایجاد نماید.

ایشان که متولد سال ۱۳۵۹ می باشند نحوه ورود به این صنعت را اینگونه برای خوانندگان مجله کهن شرح می دهند:
متولد شدن در خانواده ای که بافندگی شغل آبا و اجدادی آن بوده موجب گردید که در کودکی بافتن فرش دستباف را از پدر آموخته و به آن بپردازم با گذر زمان و وارد شدن به مرحله نوجوانی و با پیگیری و پشتکار شروع به فراگیری رفوگری در کارخانه های فرش ماشینی نمودم و سپس از سال ۱۳۷۸ کار متمرکز و حرفه ای خود را در بخش های مختلف در کارخانجات گلمهر شروع نموده و در سال ۱۳۸۰ پس از تاسیس کارخانجات پامچال مسئولیت مدیریت اجرایی آن را بر عهده گرفتم.
میل و اشتیاق به فراگیری علمی و تخصصی فنون این صنعت موجب گردید که در سال ۱۳۸۶ در رشته مهندسی نساجی وارد دانشگاه آزاد کاشان شده و پس از طی مراحل و اخذ مدرک کارشناسی، اقدام به ادامه تحصیل در سال ۱۳۹۱ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر (گرایش تکنولوژی نساجی) نمودم.
شایان ذکر است که در سال ۱۳۸۷(۲۰۰۸ میلادی) از طرف مجموعه پامچال برای شرکت در دوره های آموزشی دستگاه شونهر راهی کشور آلمان شده و پس از سپری نمودن دوره ی آموزشی، با تمرکز بر روی ساختار بافت زمینه فرش موفق به طراحی ۱۰ حرکت بافت گردیدم که هم اکنون کدهای بافت یاد شده در کاتالوگ های شرکت شونهر موجود می باشد.

ایشان که از سال ۱۳۹۳ به بخش تابلوفرش های ماشینی وارد شدند نحوه ورود خود را اینگونه شرح می دهند:
تمایل به کارآفرینی سبب گردید که در سال ۱۳۹۳ شرکت پامچال را ترک کرده و با سرمایه ای اندک و خریداری دستگاه و سایر ملزومات اقدام به تاسیس یک کارگاه تولیدی در زمینه تابلو فرش نمودم لذا مجموعه با تلفیق هنر سنتی و نوآوری اقدام به تولید تابلو فرش های سه تکه پازلی در ابعاد و طرح های مختلف با در بر داشتن کیفیت و اصالت فرش همراه با شکلی نو برای اولین بار در ایران نمودیم که نام شرکت نیز برگرفته از این محصول می باشد. از مهر ماه سال ۱۳۹۵ با توجه به عرضه و تقاضای بازار شروع به تولید و اصلاح تابلوفرش های چاپی که پیش از آن به صورت محدود با کیفیتی نامناسب از جهت بافت و ثبات رنگ عرضه می گردید نمودیم لذا مشکل تثبیت رنگ را با دستگاه ترنسفر ارتقاء دادیم به گونه ای که با هیچ نوع ماده شیمیایی تغییری در رنگ آن ایجاد نمی شود و سپس با خرید دستگاه بافت و تنظیم آن بر روی شانه ۱۰۰۰ و استفاده از نخ پلی استر مشکل خاب و کیفیت بافت آن نیز اصلاح گردید. خوشبختانه با تلاش شبانه روزی مجموعه جهت عرضه ی کالایی درخور ایرانی و یاری خداوند متعال در حال حذف ذهنیت بد تابلو فرش های چاپی تولید شده در گذشته هستیم.
از اقدامات دیگر این مجموعه می توان به رفع عیوب تابلوفرش های (آیه قرآنی) خاب زیر اشاره نمود در این راستا جهت اصلاح تابلو فرش که بعلت برعکس بودن حروف به عنوان ضایعات فرش تلقی می شدند موفق به ابداع دستگاهی برای اصلاح این قسمت گردیده و تابلو هایی بدون ضایعات و با کیفیتی مناسب توسط مجموعه پازل فرش تولید گردید.

آقای مهندس رمضانی در مورد استقبال از محصولات خود و خریداری فرش می گویند:
با عنایت پروردگار این افتخار را داشته ایم که با کسب اعتماد مردم و بازار هر روزه مراجعینی از سرتاسر ایران برای خریداری تابلو فرش های اصلاحی و تابلو فرش های پازلی و چاپی جدید که با نام مجموعه معرفی و عرضه گردیده، داشته باشیم.
آقای رمضانی که خود مسیر سخت کارآفرینی و تولید را طی کرده است اعتقاد دارد که نیروهای انسانی خوش ذوق و مستعدی در شرکت های بافندگی وجود دارند که نیازمند حمایت و ایجاد بستری مناسب از طرف کارفرمایان هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای نشان داد تا بتوانند در مسیر رشد و ترقی قرار گیرند چرا که رشد مجموعه تولیدی با رشد تک تک اعضاء میسر می گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×