اخبار نساجی

اهم طرحها و برنامه‌های آتی بانک مرکزی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اهم طرحها و برنامه‌های آتی بانک مرکزی

 

دبیر کل بانک مرکزی در راستای آشنایی با دستاوردهای بخش فناوری‌های نوین در بانک مرکزی و معرفی چشم انداز آینده، از راه‌اندازی پروژه‌های مرکز داده‌ اینترنتی، مدیریت متحد هویت سنجی، گسترش و بومی سازی سامانه‌ها‌ی‌ملی پرداخت، فاز سوم پروژه سیستم یکپارچه مانیتورینگ (سیما) و… خبر داد و به تشریح ویژگی‌های هر یک پرداخت.

سید محمود احمدی، از ایجاد و راه‌اندازی مرکز داده‌ اینترنتی (Internet Data Center-IDC) خبر داد و گفت: این پروژه در راستای طراحی و پیاده‌سازی یک مرکز داده جدید و بر طبق آخرین استانداردهای ارتباطی و امنیتی، تدوین شده و در مهرماه سال ۹۳ به پایان می‌رسد.

وی مهمترین دستاوردهای راه‌اندازی این پروژه را‌ افزایش سطح امنیت شبکه در سامانه‌های اینترنتی به دلیل تمرکز در یک سایت و امکان انتقال رخداد نگاشت‌های امنیتی و عملیاتی به مراکز SOC و NOC ، متمرکز شدن کلیه نقاط اتصال سایت عملیاتی به شبکه‌ اینترنت در یک نقطه (IDC) ، کاهش هزینه‌های تامین تجهیزات (CapEx) و نگهداری شبکه (OpEx) و صرفه‌جویی در فضا و منابع سایت، سرعت عمل در توسعه‌ سامانه‌های اینترنتی و کاهشTime-to-Market، ایجاد امکان مدیریت و پایش کلیه سرویس‌های اینترنتی به‌ صورت متمرکز دانست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فازم دوم مدیریت سرویسهای فناوری اطلاعات

دبیرکل بانک مرکزی در ادامه گفت: فاز دوم پروژه پیاده سازی و استقرار مدیریت سرویس‌های فناوری اطلاعات (ITSM) در راستای تحقق خدمات مشتریان Service Desk برنامه ریزی شده و امیدوارم این پروژه تا آذر ماه سال ۹۲ پایان یابد.

احمدی مهمترین دستاوردهای راه‌اندازی این پروژه را سیستم مدیریت خدمات IT (بخش Service Desk) ، سیستم مدیریت خدمات IT(بخش مدیریت تغییرات)، سیستم مدیریت خدمات IT(بخش مدیریت دارایی‌ها) ، فرآیندهای پیاده سازی شده (فرآیندهای بازمهندسی شده، مدیریت سطح سرویس و SLA) عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص پروژه مدیریت متحد هویت سنجی (FIDM ) گفت: این سامانه که شامل سیستم مدیریت سپرده ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم های بانکداری اینترنتی (سبا/ دامون)، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانالها و مشتریان می‌شود تا ‌نیمه دوم سال ۹۲ راه‌اندازی می‌شود.

افزایش امنیت سیستم کارتی

این مقام بانک مرکزی با اشاره به پیاده سازی استاندارد امنیتی PCI در سیستم کارت گفت: پیاده سازی این پروژه در جهت افزایش امنیت سیستم‌های کارت، شتاب و شاپرک است و تا پایان سال ۹۲ اجرایی می‌شود.

دبیرکل بانک مرکزی دریافت گواهینامه تطابق سیستم کارت (سوئیچ مرکزی و ارتباطات آن) و همچنین سایر قسمت‌های سیستم (اعم از تجهیزات متصل، سایتها و …) با استاندارد PCI DSS نسخه ۲.۰ و استفاده از آن به عنوان مزیت رقابتی و افزایش امنیت در سیستم‌های کارت مطابق با استانداردهای جهانی را از مزایای ایجاد این طرح دانست.

بومی سازی سامانه ملی پرداخت

احمدی، گسترش و بومی سازی سامانه‌ها‌ی ملی پرداخت “NPS” را دیگر دستاورد بانک مرکزی در آینده‌ ای نزدیک معرفی کرد و اظهار داشت: این سامانه به منظور مدیریت سیستم‌های ملی پرداخت ایجاد شده و از مهمترین اهداف اجرای آن می‌توان به نگهداری و راهبری سامانه‌ها با هزینه کمتر، عدم نیاز به پشتیبانی خارجی با توجه به تحریم‌ها، کمک به نقش نظارتی و کنترلی بانک مرکزی و امکان نظارت دقیق مدیریت اشاره کرد.

وی در ادامه به تشریح فاز سوم پروژه سیستم یکپارچه مانیتورینگ (سیما) نیز پرداخت و گفت: نیاز به نرم افزارهای مانیتورینگ در لایه فنی برای نگهداری صحیح سیستم‌ها و مدیریت آنها به شدت احساس می‌شود، لذا این پروژه با هدف مطالعه و مشخص کردن بهترین و مناسب ترین محصول موجود و تهیه و بکار گیری آن در محیط عملیات تعریف شده است.

دبیر کل بانک مرکزی ثبت لحظه‌ای (Online) رخدادهای سیستم و شبکه بانکی، تحلیل اطلاعات مانیتورینگ و ارائه شاخص‌های مانیتورینگ Online، ارائه گزارش‌های تحلیلی Offline از رخدادهای جاری و پیش بینی وضعیت آینده سیستم، ارسال خودکارهشدار از طریق پیامک و پست الکترونیک برای کاربران و مدیران ارشد ، تشخیص خرابی‌های سیستم و شبکه بانکی در کمترین زمان ممکن را از مهمترین دستاورهای این طرح برشمرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×