اخبار فرش ماشینی

مالزی ، پنجمین قطب تجاری آسیا‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کشور ۲۶ میلیونی مالزی به سبب موفقیت در تدوین و اجرای استراتژیهای توسعه‏‎ ‎صادرات، به پنجمین قطب تجاری مهم قاره آسیاتبدیل شده است‎. ‎

کشور ۲۶ میلیونی مالزی به سبب موفقیت در تدوین و اجرای استراتژیهای توسعه‏‎ ‎صادرات، در سالهای اخیر به پنجمین قطب تجاری مهم قاره آسیا (پس از چین،‎ ‎ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) تبدیل شده است‎.
به گزارش سازمان خبری اقتصاد ایران‎ ‎در‎ ‎سال ۲۰۰۸ میلادی، حجم تجارت خارجی مالزی ۶/۳۵۳ میلیارد دلار بوده است که‏‎ ‎این رقم بیش از ۵/۱ برابر تولید ناخالص داخلی این کشور است. ارزش صادرات‎ ‎مالزی که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را کالاهای “های – تک” تشکیل می‌دهد در‎ ‎سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۱۹۹ میلیارد دلار بوده است‏‎.
اتخاذ خط‌مشی‎ “‎توسعه صادرات” سبب شده است که مالزی با ۲۲۲ میلیارد دلار تولید ناخالص‏‎ ‎داخلی، به سی‌ونهمین کشور غنی دنیا تبدیل شود و به درآمد سرانه‌ای بالغ بر‎ ۱۵۲۰۰ ‎دلار دست یابد. مهمترین شرکای تجاری مالزی عبارتند از سنگاپور، چین،‎ ‎آمریکا، ژاپن و تایلند که بیش از نیمی از صادرات مالزی را خریداری‎ ‎می‌کنند‎.
از اقلام مهم صادرات کالاهای “های – تک” مالزی می توان‎ ‎به رایانه و قطعات آن، تجهیزات ارتباطات راه دور، نیمه‌هادیها، مدارهای‎ ‎تکمیل شده و ابزارآلات دقیق علمی و فنی اشاره کرد‎.

جذب‎ ‎سرمایه‌گذاریهای مستقیم خارجی شرکتهای فرا ملی به مناطق آزاد مالزی در‎ ‎توسعه کالاهای صنعتی این کشور – به ویژه کالاهای دانش‌پایه و مبتنی بر‎ ‎فناوری پیشرفته – تأثیر زیادی داشته است‎.
ایجاد دفاتر تجاری‎ ‎شرکتهای بزرگ در مناطق آزاد مالزی نقش مؤثری در توسعه صادرات کشورهای‎ ‎متبوع این دفاتر به “اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی” داشته است‎. ‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×