اخبار نساجی

وقتی فقط تبلیغ کالای خارجی می‌بینیم چطور ایرانی بخریم؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وقتی “پای حرف مردم” می نشینی و از دلایل نخریدن کالای ایرانی می‌پرسی، از کیفیت پایین، عدم زیبایی و فقدان خدمات پس از فروش می گویند و می پرسند که دولت خودش چرا کالای ایرانی مصرف نمی کند و چرا در بازار فقط تبلیغ کالای خارجی می بینیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این روزها بحت مصرف کالای ایرانی بیش از گذشته مطرح است. مسئولان و کارشناسان دلایل زیادی را برای توصیه‌های خود به مردم برای مصرف کالای ایرانی تولید داخل مطرح می کنند که یکی از مهمترین آن کمک به تولید ملی و اشغال و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرزوبوم از کارخانه هاست.

امروزه بسیاری از کارخانه ها به دلیل اینکه محصولاتشان خریدار ندارد، مجبور شدند با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار و بخش عمده نیروی کار خود را اخراج کنند. به همین دلیل بیکاری به ویژه در قشر جوان کشور رشد فزاینده کرده و به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، مشکلی که تمام خانواده های ایرانی با آن دست و پنچه نرم می کنند.

به همین دلیل مسئولان و کارشناسان توصیه می کنند که مردم بنا به مصلحت کالای ایرانی مصرف کنند، هر چند کالای ایرانی و تولید داخل شاید در برخی موارد از کالای خارجی کیفیت پایین تری داشته باشد که اگر اینگونه نبود شاید نیاز به توصیه هم نبود و خود مردم کالای ایرانی مصرف می کردند. بنابراین توصیه‌ها برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی است که همه می دانیم به لحاظ کیفیت کالای تولید داخل در مواردی به مشابه خارجی نمی رسد.

در این سرایط “پای حرف مردم” رفتیم تا نظرشان را در باره مصرف کالای ایرانی بپرسیم.در این گزارش، چند سؤال مورد نظر است. آیا کالای ایرانی می‌خرید؟ چرا کالای ایرانی مصرف نمی کنید؟ توقع شما به عنوان مصرف کنندگان از تولید کنندگان چیست؟

* کالای داخلی کیفیت ندارد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 خانم محمدزاده، ۲۵ ساله در پاسخ به اینکه آیا کالای ایرانی خریداری می کنید ؟ می‌گوید: نداشتن کیفیت مهم‌ترین دلیلی است که به سمت کالای ایرانی نمی روم. وظیفه اصلی تولید کننده جلب رضایت مشتری است.در حال حاضر وضعیت رفاهی مردم با مشکل روبرو است، به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای اینکه چندبار کالای ایرانی را خریداری کند، یک کالای خارجی با کیفیت مطلوب تهیه کند.

 وی به نبود تولید چادر مشکی در کشور اشاره می‌کند و ادامه می دهد: متأسفانه در کشور ما  تولید چادر مشکی وجود ندارد. با وجود اینکه یک کشور اسلامی هستیم اما تولید چادر مشکی نداریم و تمام چادرهای ما وارداتی از کشورهای امارات و ژاپن و سایر کشورهاست . در حالی که می‌توانیم تولید داخل با کیفیت مطلوب به مشتری عرضه کنیم.

 این خانم جوان به گران بودن کالای ایرانی بی کیفیت اشاره می کند و می افزاید: برخی تولیدکنندگان در جریان نوسانات مختلف اقتصادی در کشور از کیفیت کاسته اما قیمت را افزایش داده‌اند. این مسئله مهمی است که باعث کاهش تعداد مشتریان آن برند ایرانی می شود.

*کالای ایرانی خلاقیت ندارد

اقای ایمانی یکی از شهروندان تهرانی است که در واکنش به این پرسش که آیا کالای ایرانی خریداری می کنید می گوید: به دنبال برند خاصی نیستم. اگر جنس ایرانی کیفیت داشته باشد حتماً‌ خریداری می کنم.

 ایمانی در ادامه یکی از دلایل عدم اقبال مصرف کنندگان به کالای ایرانی را نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش می داند و می افزاید: تولید کنندگان ایرانی هیچ گونه خلاقیتی در تولیدات خود به کار نمی برند.

 وی بیان می‌کند: پسر جوانی دارم که هنگام خرید از جنس ایرانی ناراضی است و دلیل او صرفاً نداشتن جذابیت و زیبایی است. تولید کنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار ندهند.

* مسئولان هم به خاطر نبود کیفیت ایرانی نمی خرند

 خانم اسلامی کارمند با حقوق معمولی است و تأکید می‌کند که از نظر مالی در شرایط مطلوبی نیست، اما ترجیح می‌دهد کالای ایرانی نخرد. وی ادامه می دهد: کالای ایرانی خریدن پول هدر دادن است. برای فرزندانم اگر یک شلوار خارجی بخرم مدت طولانی می تواند از آن استفاده کند . اما کالای ایرانی اینگونه نیست.

 وی اظهار می‌کند: اگر شما به عنوان خبرنگار از من سوال می‌کنید چرا ایرانی نمی‌خرم، پاسخ می دهم مگر مسئولان ایرانی می خرند؟! مسئولان هم به خاطر نبود کیفیت ایرانی مصرف نمی‌کنند. بنابراین استفاده از کالای ایرانی اگر باید در سطح فرهنگ سازی باشد ابتدا باید از مسئولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان باید کیفیت خود را بالا ببرند.

*تمام تبلیغات رسانه ملی و سطح شهر کالای خارجی است

 خانم محبی دختر جوان دانشجویی است که در پاسخ به این سوال که آیا کالای ایرانی خریداری می‌کند می‌گوید: تمام تبلیغات شهر و رسانه ملی کالای خارجی است، چطور انتظار دارید من به عنوان یک جوان کالای ایرانی بخرم؟!

 وی بیان می کند: کالای ایرانی نه طرح و نقش زیبایی دارد و نه کیفیت دارد، از نظر صرفه مادی هم گاهی از کالای خارجی گران  تر است. در چنین شرایطی ترجیح می دهم کالای مشابه خارجی بخرم. قبول دارم که خرید کالای ایرانی به نفع کشور است . اما در شرایطی که با بحران اقتصادی روبرو هستم چگونه هزینه ام را برای چند شلوار یا بلوز ایرانی صرف کنم. به جای چندین شلوار با قیمت مناسب یک شلوار خارجی خریداری می کنم.

*کالای ایرانی خدمات پس از فروش ندارند

آقای کریمی مرد مسنی  است که در پاسخ به سوال آیا کالای ایرانی خریداری می‌کنید اظهار می کند: معمولاً‌ در مواد خوراکی از کالای ایرانی استفاده می کنم . امادر لباس و پوشاک و گوشی تلفن همراه به دلیل نبود کیفیت مناسب کالای ایرانی مصرف نمی کنم. تولید کنندگان ایرانی هیچ گونه خدمات پس از فروش و ضمانتی برای کالای خود ندارند، همین مسئله موجب کم انگیزه شدن مشتریان می شود.

 وی ادامه می دهد: زمانی که یک کالای خارجی می‌خریم تا چندین وقت بعد از آن شرکت خود را در قبال کالای فروخته شده مسئول می داند و پیگیری می‌کند اما در مورد کالای ایرانی اینچنین نیست. حتی بارها پیش آمده کالایی را خریداری کرده ایم و به مشکلی برخورد کرده، اما تولید کننده هیچ تعهدی را نپذیرفته و هیچ خدمات پس از فروشی را ارائه نکرده است.

*تولید کنندگان ایرانی به مشتری دروغ می گویند

اقای ابراهیمی که فروشنده کالای ایرانی است، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فروش کالای داخلی مناسب است می گوید: وضعیت نامطلوبی در بازار وجود دارد. مشتری به جای خرید کالای ایرانی بدون گارانتی ترجیح می دهد یک لوازم برقی یا آشپزخانه خارجی را با قیمت کمی گران تر خریداری کند، اما به ازای آن مدت زمان طولانی تر با دل آرام از آن استفاده کند.

 ابراهیمی می گوید: بدون غلو کیفیت کالای ایرانی قابل مقایسه با کالای خارجی نیست. کالای خارجی عوامل تشویق زیادی برای مشتری در نظر می گیرند و به مشتری دروغ نمی گویند. به طور مثال اگر جشنواره ای برگزار می کنند و تخفیف ویژه و هدیه ویژه می دهند هم تخفیف به صورت آنلاین است و هم هدیه در همان زمان به مشتری داده می شود. این در حالی است که کالای ایرانی به مشتری دروغ می گوید. به طور مثال اگر قرار است جشنواره ای برگزار و تخفیفی به مشتری بدهد، پس از آنکه مشتری برنده می‌شود در همان لحظه هدیه او را پرداخت نمی کند. همین مسئله باعث نارضایتی مشتری می‌شود و خدمات این تولید کننده را با تولید کننده خارجی مقایسه و رغبتش از خرید کالای ایرانی کم می شود.

 خانم عظیمی نیز درباره مصرف کالای ایرانی می گوید: بسیاری از تولید کنندگان ما به دلیل نداشتن اعتماد به بازار مصرف کالای خود را با برند خارجی به فروش می رساند. این مسئله ای است که باعث بی اعتمادی مشتری هم می شود. به عبارت دیگر مشتری می گوید اگر کالای ایرانی کیفیت خوبی داشت که با برند خارجی به فروش نمی رسید.

 وی ادامه می دهد: تولید کنندگان باید به منظور به دست آوردن نظر مشتری در کنار افزایش سطح کیفیت برند سازی را مد نظر قرار دهند.

گزارش از پروانه حسین زاده

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×