اخبار نساجی

وقتی بانک مرکزی بمب ارزی راخنثی میکند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وقتی بانک مرکزی بمب ارزی راخنثی میکند

در اوج افزایش قیمت ارز که دولت تلاش می کرد همه چیز را به گردن رسانه ها و یک پیامک بیاندازد، معاون اول رییس جمهور از ارائه طرحی توسط دولت خبر داد که قیمت ارز را در بازار می شکند و آن را “بمب ارزی دولت” خواند، اما ظاهرا بانک مرکزی این بمب را خنثی کرد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، محمدرضا رحیمی در آن روز اعلام کرد که “در این زمینه – نرخ ارز-تا چند روز دیگر گشایش بزرگی حاصل می‌شود و هم شما تعجب می‌کنید و هم آنها که تحریم کرده‌اند، بمب ناباوری در میان آنها منفجر خواهد شد.”

گرچه این خبر روز هشم اسفندماه سال گذشته اعلام شد و اکنون از آن تاریخ بیش از ۴۰ روز می گذرد، اما این بمب نه تنها منفجر نشد، بلکه ظاهرا اقدام بانک مرکزی در روزهای آخر سال، آن را خنثی کرد.

در همان روزهای پایانی سال گذشته و در حالی که دولت ارز را تک نرخی کرد و قول داد که با صرافان متخلف برخورد کند، بانک مرکزی بخشنامه‌ای مهم صادر کرد که براساس آن، این اختیار به صرافی‌ها داده شد تا براساس مکانیزیم بازار – عرضه و تقاضا – ارز بفروشند.

چند ساعت از ابلاغ این بخشنامه نگذشته بود که آنان دلار ۱۲۳۸ تومانی را برای همیشه از تابلوی صرافی خود پاک کردند؛ نرخی که هیچگاه در عمل محقق نشد و بانک مرکزی هم هیچ صرافی را به دلیل این تخلف آشکار تعطیل نکرد و امروز دلار در بازار آزاد و صرافی ها با قیمت ۱۹۰۰ تومان خرید و فروش می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این اتفاق باعث شد که سیاست ارز تک نرخی در همان روزهای نخست با شکست مواجه شود و دست کم ،ارز دو نرخی در بازار و بانک را رقم بزند.

مشخص نیست که بمب ارزی دولت هنوز در راه است و یا این که بانک مرکزی پیش دستی کرد و تصمیم دولت را بی نتیجه گذاشت. این را باید از معاون اول رییس جمهور پرسید که قول داده بود همه از انفجار این بمب تعجب کنند!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×