اخبار نساجی

وعده مثبت شدن تراز تجاری به کجا رسید؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

جدیدترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که فاصله واردات و صادرات غیر نفتی کشور از یکدیگر در هفت ماه نخست امسال نسبت به شش ماهه امسال بیشتر شده است و به بیش از هفت میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در همایش ملی روز صادرات تاکید کرد که یکی از اهداف اصلی وزارتخانه او رساندن تراز تجاری کشور به صفر و بعد از آن مثبت کردن این تراز است. این در حالی است که در نیمه نخست امسال ارزش صادرات و واردات کشور با احتساب میعانات گازی به ترتیب به ۲۰.۶۱۸ و ۲۶.۴۸۳ میلیارد دلار رسید. به این ترتیب در نیمه نخست امسال تراز تجاری کشور منفی ۵.۸۶۵ میلیارد دلار بود.

در همین حال تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از صادرات غیر نفتی ۲۴.۶۷۴ میلیارد دلاری و واردات ۳۱.۷۱۲ میلیارد دلاری کشور در هفت ماه نخست امسال است. تراز تجاری کشور در این مدت ۷.۰۳۸ میلیارد دلار بود.

بنابراین در مهر ماه امسال تراز منفی تجاری کشور حدود ۱.۱۷۳ میلیارد دلار بیشتر شده و به بیش از هفت میلیارد دلار رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان واردات کالا در گروه یا خانواده اول در اولویتهای اعلام شده شش میلیارد دلار است و در مقابل ۳۰۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی صادر می‌شود. بنابراین تراز تجارت در این گروه منفی است. همچنین تراز تجاری کشور در اولویتهای خانواده دوم (۳ تا ۸) نیز منفی است. این در حالی است که ارز گروه اول شامل کالاهای اساسی و دارو ارز مرجع است و ارز موردنیاز خانواده دوم با نرخ مبادله‌ای تامین می‌شود.

ضمن این‌که اولویتهای ۹ و ۱۰ شامل خانواده سوم دارای تراز تجاری مثبت است. با این وجود هنوز تکلیف این دو اولویت در زمینه دریافت ارز مشخص نیست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×