اخبار نساجی

دستورات ویژه رئیس‌جمهور برای نجات دریاچه ارومیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دستورات ویژه رئیس‌جمهور برای نجات دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با اعلام اینکه رئیس جمهور چند دستور ویژه برای طرح انتقال آب بین حوزه ای به دریاچه ارومیه صادر کرده است، از تکمیل ۲ طرح بزرگ در این بخش تا پایان ۹۱ خبر داد.

به گزارش افکارنیوز، مجید نامجو در گفتگو با مهر از آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در زمینه مهار ادامه خشکی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: دریاچه ارومیه در حال حاضر به یک موضوع ملی تبدیل شده است و همه باید برای برقراری حیات این دریاچه تلاش کنند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه چند موضوع را باید حتما در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم منابع آبی کافی را در دریاچه ارومیه تامین کنیم، اظهار داشت: دریاچه ارومیه به این دلیل به وضعیت فعلی رسیده که خشکسالی در کشور ما اتفاق افتاده است.

نامجو خاطر نشان کرد: اگر موضوع خشکسالی نبود واقعا در این زمینه ما مشکلی نداشتیم و به معضلی برخورد نمی‌کردیم. با این حال ما در دولت وظیفه ای را داریم و آقای رئیس جمهور نیز در این زمینه دستوراتی را داده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تاکید کرد: یکی از دستورات این است که با سرعت طرح های انتقال آب بین حوزه ای که می توان به دریاچه ارومیه منتقل کرد را انجام بدهیم و سرعت بگیرد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه خوشبختانه مجلس برای این منظور اعتبار خوبی نیز اختصاص داده است، بیان داشت: اطمینان داریم که حداقل ۲ طرح بزرگ انتقال آب را تا پایان سال ۹۱ به اتمام برسانیم.

به گفته نامجو، یک طرح انتقال بین حوزه ای دیگر نیز وجود دارد که مشکل قراردادی و مشکل ارزی داشت که با دستور رئیس جمهور حل شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه دیگری برای استفاده از آب های فرا مرزی برای انتقال به دریاچه ارومیه نیز وجود دارد، تصریح کرد: این طرح برای استفاده مناسب از آب های فرا مرزی جهت رساندن دریاچه ارومیه به یک سطح مطلوب دنبال می شود.

وزیر نیرو از مطالعه طرح انتقال آب از روزخانه های مرزی از طریق مذاکره با کشورهای همسایه نیز سخن گفت و افزود: در این زمینه ها مطالعات و کارشناسی هایی در دست انجام است.

به گزارش مهر، خشک شدن آب بخشهای وسیعی از دریاچه ارومیه از یکسال پیش تاکنون شدت بیشتری پیدا کرده است که در این زمینه نظرات گوناگونی وجود دارد.

برخی کارشناسان برداشت‌های نامناسب از آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و ساخت چندین سد را از دلایل اصلی وقوع خشکی در دریاچه ارومیه می دانند.

همچنین مقامات دولتی با رد این مسئله و اینکه ساخت سدها تاثیر چندانی در بروز این مشکل نداشته ولی با این حال مطالعات سدسازی و برخی پروژه های نیمه کاره فعلا متوقف شده است، معتقدند به دلیل وقوع خشکسالی در ایران و تغییرات اقلیمی، این مسائل برای دریاچه ارومیه به وجود آمده است.

ساخت میان گذر دریاچه ارومیه برای اتصال استانهای آذربایجان شرقی و غربی نیز به عنوان یکی از دلایلی مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان باعث بهم خوردن تعادل آب موجود در دریاچه و در نتیجه بروز خشکی شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×