اخبار نساجی

کلید موفقیت های اقتصادی را باید حول محور فرهنگ جستجو کرد

 

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و جایگاه دو حوزه مهم اقتصاد و فرهنگ و تاثیر این دو حوزه بر یکدیگر، گفت: برای دستیابی به کلید موفقیت های اقتصادی، باید آن را حول محور فرهنگ جستجو کرد.

علی اکبر نیکو اقبال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اصلاح و تغییر در دو حوزه مهم اقتصاد و فرهنگ را نیازمند برنامه ریزی و طرح ایده های نو دانست و افزود: برای اجرایی شدن و موفقیت در این راه باید همه با هم و با همت بالا تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی های داخلی و با رویکرد دانش محور و تعامل سازنده با دنیای خارج بنیانگذاری شده لذا این اقتصاد شکوفا و بدون وابستگی قادر است ما را به آرمان های انقلاب رهنمون سازد.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: مدیران به عنوان الگوهای رفتاری می توانند نقش موثری در تحقق شعار سال داشته باشند و بدیهی است که هرچه سطوح مدیریتی بالاتر باشد، شعاع تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: باید تلاش شود تا توسعه اقتصادی و فرهنگی به یک خواست ملی تبدیل شود و واژه «می توانیم» به عنوان رکن فرهنگی مهم اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه واژه «می توانیم» تنها در عزم جدی و اراده ملی تجلی خواهد کرد، افزود: در این عزم ملی، منافع جامعه و مردم بر منافع شخصی، گروهی، جناحی و حزبی اولویت خواهد داشت و منافع ملی و کلان نیز بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه عزم ملی نباید تنها در واژه های زیبا خلاصه شود، افزود: باید با پرهیز از شعار زدگی، مدیریت جهادی را تنها راهکار تبلور عزم ملی و بهره گیری از فرهنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قلمداد کنیم.

نیکواقبال با اشاره به اینکه واژه مدیریت جهادی بارها در دوران دفاع مقدس مطرح شد، افزود: با توجه به اینکه امروز هر نوع دیگری از برخورد بر کشور و مردم تحمیل شده است، باید مانند دفاع مقدس با مدیریت جهادی به مقابله با آن بپردازیم.

وی افزود: مدیریت جهادی هم اکنون به معنای بهره گیری از تدبیر، دانش و نرمش قهرمانانه به همراه پایداری بر اصول انقلاب در صحنه مقابله اقتصادی و فرهنگی با دشمنان انقلاب کاربرد دارد.

این اقتصاددان راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی را تغییر نگاه مردم نسبت به توانمندی های خود دانست و افزود: مردم باید در باورهای فرهنگی خود بپذیرند که فرهنگ به عنوان یک اصل مهم در کنار اقتصاد نقش خود را آشکار کرده است.

وی تاکید کرد: تلاش جامعه برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و استانداردهای تولید شده به عنوان رویکرد مهم اقتصادی باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد تا اعتماد مردم نسبت به کالای ساخت داخل اصلاح و عرق ملی برای استفاده کالای داخلی برانگیخته شود.

نیکواقبال تاکید کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر ظرفیت های داخلی به جای توجه به ظرفیت های خارجی به عنوان مهمترین رویکرد اقتصادی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جنس موضوعات اقتصادی و فرهنگی از جنس پروژه ای نیستند که با آغاز سال شروع و در پایان سال به اتمام برسد، افزود: موضوعات اقتصادی و فرهنگی نیازمند برنامه ریزی و تلاش مستمر است و برنامه ها نباید تنها برای یک سال تعریف و در پایان سال نیز پرونده آن بسته شود بلکه توسعه اقتصادی و اعتلای فرهنگی، برنامه ریزی های جامع و بلندمدت را می طلبد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×