اخبار نساجی

روندها و نوآوری های برتر صنعت نساجی در سال ۲۰۲۳

نگارش: دکتر امیررضا باودر

صنعت نساجی یکی از بزرگترین عوامل آلودگی محیط زیست است. مشکلات اصلی شامل آلودگی آب و هوا، گازهای گلخانه ای و تخلیه شیمیایی است. بنابراین، پارچه‌های جدید و فن‌آوری‌های ساخت پیشرفته از گرایش‌های اصلی صنعت نساجی هستند.

دیجیتالی شدن انبوه در منسوجات از ابزارهای پیشرفته ای استفاده می کند که حول محور اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و فناوری های سه بعدی می چرخد. این فناوری‌ها نه تنها عملکرد تولید را بهبود می‌بخشند، بلکه با استانداردهای پایداری نیز مطابقت دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که تولید لباس یک حوزه کاملاً رقابتی است، استارتاپ‌ها توجه بیشتری به مفاهیم نوآورانه و خلاقانه بازاریابی دارند. برای دستیابی به آن، مد همه جانبه، گیمیفیکیشن، و خدمات کاربرمحور درجه بالایی از شخصی سازی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

نقشه نوآوری ۸ روند برتر صنعت نساجی و ۱۶ استارت‌آپ آن بسیار امیدوارکننده ترسیم شده است. برای این منظور تحقیقی عمیق درباره گرایش‌ها و استارت‌آپ‌های برتر صنعت نساجی، با نمونه‌ای از ۳۰۶۴ استارت‌آپ و استارت‌آپ جهانی را تحلیل شده است. نتیجه این تحقیق، هوش نوآورانه مبتنی بر داده است که با ارائه یک نمای کلی از فن‌آوری‌ها و استارت‌آپ‌های نوظهور در صنعت نساجی، تصمیم‌گیری استراتژیک و هوش تجاری را بهبود می‌بخشد.

نساجی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این بینش‌ از طریق کار با پلتفرم StartUs Insights مبتنی بر داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی به دست می‌آید که بیش از ۲۵۰۰۰۰۰ استارت‌آپ و بزرگ‌آپ را در سراسر جهان پوشش می‌دهد. پلتفرم SaaS به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع جهان برای داده‌های مربوط به شرکت‌های نوظهور، به شما امکان می‌دهد تا استارت‌آپ‌های مرتبط، فناوری‌های نوظهور و روندهای صنعت آینده را به سرعت و به طور کامل شناسایی کنید.

در نقشه نوآوری زیر، یک نمای کلی از ۸ روند و نوآوری برتر صنعت نساجی که بیش از ۳۰۰۰ شرکت در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهند و ۱۶ استارت‌آپ نساجی که همگی روی فناوری‌های نوظهوری کار می‌کنند که زمینه خود را ارتقا می‌دهند را مشاهده می‌کنید.نساجی

پارچه‌های جدید و منسوجات هوشمند تأثیرگذارترین روندهایی هستند که از مواد پیشرفته برای ایجاد هوشمندی و افزایش عملکرد پارچه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تولید پوشاک پیشرفته، فناوری‌های سه بعدی و زنجیره‌های تامین پایدار فرآیندها را برای رفع نگرانی‌های زیست‌ محیطی به صورت خودکار می‌کنند.

روندهای تأثیرگذار بعدی سفارشی سازی و مد غوطه ور است که تجربه کاربران را ارتقا می دهد و آنها را مستقیماً در مفهوم محصول درگیر می کند. در نهایت، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها، استارتاپ ها را قادر می سازد تا خطاها را شناسایی کنند، ضررهای تولید را پیش بینی کنند و توسعه محصول را بهبود بخشند.

در تصویر زیر هیت مپ توزیع جهانی بیش از ۳۰۰۰ استارت‌آپ که راه‌اندازی و برای این تحقیق تحلیل شده اند را نشان می‌دهد. هیت مپ که از طریق پلتفرم StartUs Insights Discovery ایجاد شده است، نشان می دهد که ایالات متحده و اروپا بیشترین فعالیت استارتاپی را دارند.

در زیر، با ۱۶ مورد از این استارت‌آپ و اسکیل‌آپ امیدوارکننده و همچنین راه‌حل‌هایی که آنها توسعه می‌دهند، آشنا می‌شوید. این استارت‌آپ‌های نساجی بر اساس معیارهایی مانند سال تاسیس، مکان، بودجه جمع‌آوری‌شده و موارد دیگر دست‌چین و انتخاب شده‌اند.

هشت روند برتر صنعت نساجی عبارتند از:

۱- منسوجات نوین

پیشرفتها و فناوریهای جدید در علم مواد به طور پیوسته در جهت اتخاذ شیوه های درست درحال رشد است. برای کاهش فشار بر محیط زیست، تولیدکنندگان مواد جدید را برای گسترش عملکرد سنتی ادغام می‌کنند. آنها الیاف مدرنی را تولید می کنند که سازگار با محیط زیست، سبک و از نظر مکانیکی انعطاف پذیر هستند ، تولید و پردازش آنها آسان است.

علاوه بر این، پارچه‌های جدید دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند قابلیت‌های حسی، هدایت الکتریکی و انتقال داده هستند. پارچه هایی با ویژگی هایی مانند پنبه آب گریز، منسوجات گیاهی، پارچه های ضد میکروبی و پلیمرهای حافظه دار، تطبیق پذیری در نوآوری های نساجی را نشان می دهند. به طور کلی، این نوآوری های نساجی جایگزین های پایداری را ارائه می دهند که از نظر تجاری قابل دوام هستند و برای تولید در مقیاس بزرگ مناسب هستند.

ایجاد اختلال در چرخه ضایعات نساجی با حل مشکل ضایعات نساجی یک ضرورت جهانی آب و هوا و کلید چرخش واقعی برای صنعت نساجی است. استارت آپ مستقر در ایالات متحده، Refiberd، منسوجات بازیافتی ساخته شده از زباله های خالص پس از مصرف را تولید می کند. فناوری در انتظار ثبت اختراع آن از هوش مصنوعی و روباتیک برای تبدیل لباس‌های دور ریخته شده به نخ‌های لباس جدید استفاده می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، فرآیند شیمیایی سبز این استارت‌آپ زباله‌های ترکیبی را دسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را به رشته‌های پلی‌استر و سلولزی تبدیل می‌کند. این امر مشتریان و مشتریان را قادر می سازد تا جایگزین های نساجی مقرون به صرفه و پایدار را با هم ترکیب کرده و از آنها بهره مند شوند.

از آنجایی که بازیافت‌کنندگان قادر به پردازش زباله‌های نساجی طبقه‌بندی نشده نیستند، کمتر از ۱ درصد از این زباله‌ها به لباس‌های جدید بازیافت می‌شوند و این یک مشکل بازیافت نیست، این یک بحران تفکیک زباله است. فناوری مرتب‌سازی Refiberd می‌تواند به ۷۰ درصد از جریان زباله‌های نساجی به سمت بازیافت‌های با ارزش منحرف کند، با برهم زدن چرخه فرصت‌های جدیدی را در سراسر صنعت ایجاد کند.

فناوری Refiberd یک سیستم تصویربرداری فراطیفی پیشرفته را با هوش مصنوعی لایه‌بندی می‌کند تا ترکیب فیبر و وجود آلاینده‌ها را در زباله‌های نساجی به‌طور دقیق تشخیص دهد. این ترکیب منحصر به فرد از فن آوری ها دارای مزیت متمایز نسبت به روش های سنتی است.

صنعت نساجی

همچنین استارت‌آپ سوئدی Vividye با استفاده از فناوری چاپ با منابع کارآمد، رنگ‌های منسوجات برگشت‌پذیر را توسعه می‌دهد. این فناوری رنگ‌آمیزی و رنگ‌آمیزی چندگانه پارچه‌های قدیمی را ممکن می‌سازد. فناوری چاپ این استارت آپ حاوی فرمول های شیمیایی است که به آرامی طرح را بدون آسیب رساندن به مواد حذف می کند. در نتیجه، با افزایش چرخه عمر پوشاک، Vividye استفاده از منابع آب را بهینه می کند و تعداد مواد شیمیایی موجود در محیط را کاهش می‌دهد.

۲-منسوجات هوشمند

پیشرفت تکنولوژی منسوجات هوشمندی را برای کمک به تعامل بین دستگاه های همراه و بدن انسان می سازد. لباس‌های هوشمند از انواع حسگرهای اینترنت اشیا برای جمع‌آوری داده‌های بیومتریک و فیزیکی افراد برای نظارت مؤثر بر سلامت و فعالیت استفاده می‌کنند. همچنین، تولیدکنندگان نساجی از میکروالکترونیک، بیوتکنولوژی و نانومواد برای بهبود اتصال بین اجزا استفاده می کنند.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها روی سنسورهای بادوام کار می‌کنند که چندین بار شستشو را تحمل می‌کنند. به این ترتیب، استارتاپ‌ها راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر مبتنی بر فناوری ارائه می‌کنند که بدن انسان را تنظیم می‌کند و در برابر خطرات محیطی محافظت می‌کند. استارت‌آپ مجارستانی آلفا فم‌تک، لباس‌های هوشمند قاعدگی را برای کاهش درد قاعدگی تولید می‌کند.

لباس بدنه هوشمند اختصاصی این استارت آپ ARTEMIS ارتعاشات میکرو را برای تنظیم انتشار گرما به بدن تولید می کند. علاوه بر این، لباس بدن به برنامه ای متصل است که شدت تسکین درد را تنظیم می‌کند. این برنامه همچنین داده های شخصی را برای تجزیه و تحلیل بعدی با متخصص زنان جمع آوری می کند. به این ترتیب، منسوجات هوشمند Alpha Femtech قاعدگی دردناک را به یک تجربه مثبت تبدیل می کند.

همچنین استارت‌آپ آلمانی MotoSkins پارچه‌های رباتیک با مایعات جاسازی شده برای بهبود گردش خون در بدن انسان ارائه می‌کند. این فناوری مفهوم حرکت هیگروسکوپیک گیاهان را به عاریت گرفته است. محصول به دست آمده انرژی بالقوه را از گام هر کاربر برای تامین انرژی مرحله بعدی برداشت می کند. علاوه بر این، لباس پوشیدنی از انرژی برای تولید ماساژ پویا استفاده می کند. به این ترتیب، MotorSkins اسکلت‌های بیرونی نرمی تولید می‌کند که به عنوان ماهیچه‌های خارجی عمل می‌کنند تا استقلال افراد در راه رفتن را افزایش دهند.

منسوجات واکنش پذیر

منسوجات واکنش‌پذیر زمینه‌های رباتیک، سیالات و منسوجات را ترکیب می‌کنند و در نتیجه یک فراماده هوشمند ایجاد می‌شود می‌تواند عملکردهای مختلفی را انجام دهد که این نوآوری را از طریق فرآیند اکتشاف کنجکاوی محور و مبتنی بر مواد تقویت و سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک را در یک آرایش چند لایه می توان مهر و موم کرد. تخصص این شرکت در طراحی مدارهای سیال (ساختار داخلی، مواد و فرآیند) و رفتار آنها در هنگام تحت فشار بودن است. ربات‌های نرم برای تغییر کیفیت زندگی افراد از طریق منسوجات تغییر شکل دهنده برای تعامل انسان و ماشین مفید است.

۳- تولید پوشاک پیشرفته

تولید پوشاک به منابع زیادی مانند انرژی، آب، مواد و مواد شیمیایی نیاز دارد. در نتیجه، ردپای زیست محیطی قابل توجهی و آلودگی زباله ایجاد می کند. بنابراین، تولید پوشاک پیشرفته فرآیندهایی با انرژی کارآمد و با سرعت بالا را توسعه می دهد. آنها شامل سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه های کامپیوتری، چاپ دیجیتال سریع و دستگاه های روباتیک می شوند. این برنامه ها اتوماسیون و دقت را در کنترل کیفیت، تولید و مدیریت منابع انسانی ارائه می دهند. در نتیجه، فناوری‌های نوظهور در تولید نساجی جایگزین شیوه‌های ناپایدار و ناکارآمد برای برآورده کردن خواسته‌های جدید مشتریان می‌شوند.

استارت‌آپ آمریکایی Coats Digital مدیریت تولید دیجیتال را از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری پیشرفت می‌دهد. پیاده‌سازی Big Data Analytics و AI فرآیندهای کلیدی تولید از جمله توسعه طراحی، خرید پارچه و اجرای فروشگاه را خودکار می‌کند. همچنین نرم افزار VisionPLM مصرف پارچه، ظرفیت مواد اولیه و هزینه های عملیاتی را تخمین می‌زند.

به این ترتیب، محصولات نرم‌افزاری استارت‌آپ مدیریت عملیات حیاتی را ساده‌تر می‌کنند و آن‌ها را پایدار و مقرون‌به‌صرفه می‌سازند. همچنین استارت‌آپ آلمانی Sewts با استفاده از یادگیری ماشین و فناوری بینایی کامپیوتر، رباتیک را به تولید پوشاک می‌آورد.

نرم افزار استارتاپ مبتنی بر پردازش تصویر، پردازش مواد و منسوجات به راحتی قابل تغییر شکل را به صورت خودکار انجام می دهد. به عنوان مثال، سیستم Velum با تا کردن خودکار لباس‌ها، فرآیند شستشو را تسریع می‌کند. برای دستیابی به آن، الگوریتم‌های هوش مصنوعی رفتار مواد ناپایدار ابعادی را در زمان واقعی پیش‌بینی می‌کنند. در نتیجه، Sewts با فعال کردن رباتیک منسوجات، که از نظر فنی انجام آن دشوار است، تولید پوشاک را تسریع می‌بخشد.

۴- زنجیره تامین پایدار

برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای لباس‌های ارزان قیمت، برندها زنجیره‌های تامینی را توسعه داده‌اند که حجم بالایی از لباس‌های مصنوعی و مبتنی بر نفت و پتروشیمی تولید می‌کنند. بنابراین، استراتژی‌های مبتنی بر فناوری، تغییر مد سریع به اقتصاد دایره‌ای و سیستم‌های حلقه بسته را تسریع می‌کنند. استارت‌آپ‌ها در حال معرفی شیوه‌های سازگار با محیط زیست مانند استفاده مجدد و بازیافت هستند.

به عنوان مثال، تولیدکنندگان از منابع انرژی تجدیدپذیر که از گرمای بدن کاربر برداشت می‌شوند، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین باعث ایجاد شفافیت، قابلیت ردیابی و پاسخگویی در مدیریت زنجیره تامین می‌شوند. در حالی که الگوریتم های هوشمند با تامین کنندگان تایید شده مطابقت دارند، پیشرفت سفارش را ردیابی می کنند و تولید سرتاسری را مدیریت می‌کنند.

استارتاپ سنگاپوری eRMG یک پلت فرم زنجیره تامین مد برای برندها، عمده فروشان و خرده فروشان ایجاد می کند. این استارت آپ یک پلت فرم SaaS برای از بین بردن تنگناهای تامین پوشاک در دوران پس از همه گیری فراهم می کند. برای دستیابی به این هدف، eRMG ابزارهای دیجیتالی مانند نظارت در زمان واقعی، حضور مجازی برای سفارشات، فرآیندهای ساده مبتنی بر داده و یک استودیوی طراحی دیجیتال را توسعه می‌دهد.

به این ترتیب، راه حل مبتنی بر فناوری، تامین کنندگان را برای ایجاد قابلیت اطمینان و انطباق بین طرفین تأیید می کند. همچنین استارت آپ مستقر در ایالات متحده Digitalax یک پلت فرم زنجیره تامین غیرمتمرکز برای ردیابی و احراز هویت کالاهای مد دیجیتال ایجاد می کند.

پلتفرم مبتنی بر اتریوم از NFT ها به عنوان کانال توزیع لباس های دیجیتال، لباس ها و لوازم جانبی استفاده می کند. خطوط لوله پلت فرم، الگوهای جدید و کتابخانه های پارچه ای را از عناصر خام مرتب نشده ایجاد می کند. علاوه بر این، یک سیستم قیمت‌گذاری پویا، آنها را با یک سیستم قیمت‌گذاری پویا به دارایی‌های دیجیتال تبدیل می‌کند تا به قیمت‌گذاری منصفانه دست یابد. با انجام این کار، Digitalax یک پلت فرم مبادله حراج NFT فقط مد دیجیتال ایجاد می کند تا زنجیره تامین web3 را دموکراتیک کند.

۵- سفارشی سازی و شخصی سازی

اخیراً تقاضای قابل توجهی برای لباس های سفارشی شده است که مشتریان بر اساس سلیقه، هدف و مناسبت خود شخصی سازی می‌کنند. نرم‌افزارهای مدرن مشتریان فردی را مستقیماً در مفهوم‌سازی، اندازه‌گذاری و برازش محصول درگیر می‌کنند. بنابراین آنها با تولیدکنندگان مشترک طراحی و ایجاد می کنند.

علاوه بر این، شیوه‌های آنلاین سطح بیشتری از رضایت مشتری را از طریق داده‌های مربوط به رفتار، ترجیحات و اندازه‌گیری‌های فیزیکی واقعی ارائه می‌دهند. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل داده ها به استارتاپ ها کمک می کند تا تجربه کاربر و نرخ تبدیل را بهبود بخشند.

استارت‌آپ کانادایی The Fitting Room لباس‌های شخصی‌سازی شده را از طریق تجربه‌های خرید فراگیر ارائه می‌دهد. مشتریان با استفاده از اسکن‌های سه‌بعدی، یک آواتار واقعی برای امتحان کردن لباس‌ها ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، برنامه موارد انتخاب شده را شخصی می کند. مثلاً می توان طول لباس را تنظیم کرد، لوازم جانبی اضافه کرد یا قسمت هایی از لباس را جدا کرد. در نهایت، فناوری ساخته‌شده لباس‌ها را با پارامترهای بدن تنظیم می‌کند و آن‌ها را مطابق با فیزیک دنیای واقعی تجسم می‌کند. به این ترتیب استارتاپ مسائلی مانند تولید بیش از حد و بازدهی ناراضی در صنعت مد را حل می‌کند.

صنعت نساجی

همچنین استارتاپ نوولوم مستقر در ایالات متحده، خیاطی مجازی سفارشی را با استفاده از اسکن و مدل سازی سه بعدی امکان پذیر می کند. این پلتفرم ابزارهای طراحی آنلاین را برای ایجاد لباس هایی متناسب با اندازه های بدن ارائه می دهد.

ابزار طراحی آنلاین Regalia به کاربران امکان می دهد لباس ها را در شکل ها، شکل ها و اندازه های مختلف بسازند. علاوه بر این، سیستم Mosaic لباس‌های مجازی را با قطعات پارچه، ابزار و دستورالعمل‌های از پیش برش‌شده، برچسب‌گذاری شده، به کیت‌های خیاطی DIY تبدیل می‌کند. بنابراین، Novoloom با تشویق مردم به ایجاد لباس‌های خودساخته، به اقدامات غیراخلاقی مد می‌پردازد.

۶- فناوری های سه بعدی

در دسترس بودن فن آوری های سه بعدی باعث افزایش کارایی تولید و طراحی پارچه می شود. چاپ سه بعدی امکان آزمایش با ساختارها، اشکال و نمونه های اولیه تخیلی را فراهم می کند. این فناوری همچنین امکان تولید مواد مختلف از پلیمرهای نرم گرفته تا سرامیک های سخت را فراهم می کند.

همچنین با اعمال مواد سبز به اهداف اتلاف صفر کمک می کند. علاوه بر این، نرم افزار طراحی سه بعدی به طور مجازی لباس ها را قبل از تولید هر گونه پارچه و زباله تجسم می کند. به این ترتیب استارت آپ ها نه تنها مشکلات تولید بیش از حد را حل می کنند، بلکه سرعت فروش را افزایش می دهند و هزینه های عملیاتی را به حداقل می‌رسانند.

استارت آپ کانادایی Shapeshift تجهیزات ورزشی و پزشکی را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای چاپ سه بعدی چاپ می‌کند. این پلت فرم بدن انسان را اسکن می‌کند تا محصولات از پروتز تا کلاه دوچرخه را به طور کامل سفارشی کند. سپس، الگوریتم‌های هوشمند اسکن‌های سه بعدی کاربران را از نظر شکل، عملکرد و تناسب بازسازی می‌کنند. بر اساس آنها، چاپگرهای سه بعدی به سرعت اقلامی را در مقیاس بزرگ تولید می‌کنند. بنابراین، فناوری ۳ بعدی Shapeshift، تولید در مقیاس انبوه پوشیدنی‌های شخصی‌سازی شده را مردمی و محبوب می‌کند.

۷- هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها

پیاده سازی هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها از اتوماسیون مدیریت تا بازرسی محصول متفاوت است. این فناوری ها عیوب بصری را شناسایی کرده و چین و چروک های پارچه را اندازه گیری می کنند.

همچنین، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، الگوهای عملیاتی پنهان قبلی را برای بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری شناسایی می‌کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی رفتار مصرف کننده را برای ارائه توصیه های بهتر و دریافت بینش در مورد نوسانات بازار ردیابی می کند. به این ترتیب، راه‌حل‌های مبتنی بر داده، گردش کار را بهبود می‌بخشند، مجموعه نیروی کار را کنترل می‌کنند و کیفیت محصول نهایی را افزایش می‌دهند.

استارت‌آپ اسپانیایی SENSTILE با استفاده از حسگرها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ویژگی‌های نساجی را دیجیتالی می‌کند. این استارت آپ حسگرهایی می‌سازد که خواص بصری و شیمیایی منسوجات را اسکن می‌کند. سپس الگوریتم های هوش مصنوعی آن مکانیک های حسی پارچه مانند احساس و لمس را درک می‌کنند.

تجمیع کننده استارت آپ FabrikHUB داده ها را به فایلی با شناسه دیجیتالی مواد ترجمه می‌کند. بر این اساس، SENSTILE در پایگاه‌های اطلاعاتی جستجو می‌کند تا مناسب‌ترین تامین‌کننده‌ها را پیشنهاد کند، بنابراین، در زمان صرفه‌جویی می‌کند و اتلاف مد را حذف می‌کند. فرآیند دیجیتالی شدن توسط یک حسگر توسعه یافته در داخل انجام می‌شود.

فناوری در حال حاضر درخواست ثبت اختراع است و برای محافظت از “دانش” خود، حداقل اطلاعات مورد نیاز برای درک اصول اولیه راه حل را افشا می‌کند. دیجیتالی شدن نساجی چند ثانیه طول می‌کشد و یک حسگر تمام داده ها را به ابر داده می فرستد تا با الگوریتم های هوش مصنوعی ویژه ای برای ایجاد اثر انگشت دیجیتال نساجی پردازش شود.

به محض ایجاد اثر انگشت منسوجات، می توان آنها را در FabrikHUB یا هر نرم افزار دیگری با ادغام موتور جستجوی با گزینه های مختلف فیلتر دستکاری کرد. اثر انگشت دیجیتال نساجی را می توان با داده های دیگر از بخش های خارجی مانند بازاریابی یا تجارت الکترونیک تلاقی کرد تا بینش ها را بیابد و شخصی سازی بهتر بر اساس کیفیت پارچه ایجاد کند.

استارتاپ آلمانی Yoona.ai نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی را برای خودکارسازی فرآیندهای طراحی ارائه می‌دهد. از یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده های ورودی مد و تولید طرح های دیجیتال استفاده می‌کند. به عنوان داده های ورودی، پلتفرم نقاشی ها، عکس ها و نمونه های اولیه کاربران را جمع آوری می کند. بر این اساس ابزار تحلیلی مجموعه‌های جدید، چاپ، مواد و طرح‌های رنگی را پیشنهاد می‌کند. در نتیجه، yoona.ai گردش کار طراحی را بهینه می‌کند و آن‌ها را در زمان کارآمد، صرفه‌جویی در هزینه و سازگار با محیط زیست می‌سازد.

۸- مد همه جانبه

تمرکز بر ارتقای برند، نمونه‌برداری دیجیتال و نمایشگاه‌های مجازی که با فناوری AR/VR توانمند شده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی کارایی هزینه و تلاش‌های بازاریابی را بهبود می‌بخشد. استفاده از فناوری‌های فراگیر نیز با جایگزینی اشیاء فیزیکی با دارایی‌های دیجیتال، ضایعات مد را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌های نساجی، واقعیت افزوده و گیمیفیکیشن آنلاین را برای تبلیغ و نمایش جدیدترین مجموعه‌ها ترکیب می‌کنند. آنها همچنین کاربران را در تجربیات واقعیت مجازی غوطه ور می کنند تا ویژگی های جدید را برجسته کنند و بازخورد ارزشمند کاربران را جمع آوری کنند. با این شیوه های همه جانبه، استارت آپ ها صنعت مد را به شیوه ای خلاقانه و پایدار تغییر می دهند.

استارتاپ Maze AR مستقر در ایالات متحده، آزمایش مجازی را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و یادگیری عمیق امکان پذیر می کند. نرم‌افزار virtuFit که در حال ثبت اختراع است به کاربران این امکان را می‌دهد تا با لباس‌ها در زمان واقعی تعامل داشته باشند و به‌طور دقیق آن‌ها را متناسب کنند. این نه تنها به مشتریان کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند، بلکه تعداد اقلام برگشتی را نیز کاهش می‌دهد.

به این ترتیب، Maze AR تجربه خرید را افزایش می‌دهد، رضایت مشتری را تسهیل می‌کند و تاثیرات زیست‌محیطی مثبتی را به همراه دارد. همچنین استارت آپ ایتالیایی آردروب یک پلت فرم مد دیجیتال AR برای استفاده در فضاهای مجازی می سازد. فیلم ها و تصاویر در شبکه های اجتماعی فناوری AR لباس را شبیه‌سازی می‌کند و جریان طبیعی پارچه متحرک را تکرار می‌کند تا جلوه پارچه‌ای شبیه به زندگی ایجاد کند. علاوه بر این، مجموعه های دیجیتال شامل طرح های خیالی است که فراتر از مفاهیم مد موجود است. به این ترتیب، مد AR استراتژی های خلاقانه ای را برای تعامل با مصرف کنندگان به ارمغان می آورد و آن را فراگیر، متنوع و پایدار می‌کند.

صنعت نساجی در حال پذیرش دیجیتالی شدن، پیشرفت در علم مواد و مهندسی ساخت است. این روندها با استفاده از شیوه های پایدار و اخلاقی به طور موثر لباس تولید می کنند. در آینده، منسوجات تولید شده در تعامل با محیط زیست حتی در دسترس تر و مقرون به صرفه تر خواهند بود. به عنوان مثال، منسوجات ۴ بعدی در طول زمان در معرض گرما، نور یا رطوبت، شکل و عملکرد خود را تغییر می دهند. با این حال، اقدامات مبتنی بر فناوری همیشه برای مبارزه با چالش های زیست محیطی کافی نیست. برای غلبه بر این موضوع، استارت‌آپ‌های آینده از هوش مصنوعی، AR/VR و گیمیفیکیشن برای ترویج مواد سبز و تغییر الگوهای رفتاری استفاده خواهند کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×