اخبار فرش ماشینی

کاهش شدید صادرات نخ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کاهش شدید صادرات نخ؛
تحویل بگیرید، این مزد مجاهدت شماست

حال نوبت برداشت کاشته‌هاست و اکنون در آمار ۶ ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات نساجی کشور مشخص می‌شود که دل‌نگرانیهای صاحبان صنایع چقدر بجا بوده‌است.

صاحبان صنعت نساجی و بخصوص ریسندگان و وابستگان به پنبه بارها درمورد افزایش تعرفه پنبه هشدار دادند زیرا بر اساس تجربه آنچه را شاید خیلی‌ها در آینه نمیدیدند آنها در خشت خام دیده بودند. اما افسوس که هیچ کس به این تجربیات بهایی نداد و نمی‌دهد و حال نوبت دریافت مزد این عدم توجهات است.
هرچند دور از ذهن نبود، اما به نظر نمی‌رسید که تا این حد تبعات یک تصمیم‌گیری نادرست خود را به این سرعت نشان دهد. تعجب نکنید. منظور بسیار واضح است. نابودی صنعت ریسندگی کشور. شاید هنوز نه به شکلی کامل اما جرقه‌های آتش بر کارخانجات ریسندگی و محصولات آنها زده شده و باید منتظر شعله‌های بزرگ آن باشیم.

بگذارید شفاف‌تر باشیم. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران برای صادرات نساجی در ۶ ماهه امسال منتشر شده. ما به کاهش چندین درصدی این آمار نسبت به سال گذشته فعلا توجهی نمی‌کنیم. اصلا آن را انکار می‌کنیم و به رشد این صادرات آن هم در حدی بسیار اندک نسبت به ۵ ماهه همین امسال نگاه می‌کنیم. در این میان مشخص می‌شود که در قسمت فرش و کف‌پوش ۳ درصد رشد. پوشاک  ۲درصد رشد. پارچه رشد منفی ۳ درصد و نخ و ریسمان و طناب (ریسندگی)  منفی ۷ درصد!

شاید شما هم متوجه شده باشید که هشداری که برای نابودی صنعت ریسندگی داده می‌شد بی‌جا نبود. بلی رشد منفی ۷ درصدی برای صنایع ریسندگی در صادرات. آنهم به دلیلی کاملا مشخص. اینکه با بالابودن تعرفه واردات پنبه دیگر کسی به فکر واردات این محصول و چرخاندن کارخانجات ریسندگی نخواهد بود. زیرا واردات نخ بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

بارها و بارها از سوی صاحبان صنعت نساجی این خطر اعلام شده بود اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت. حال آقایان تحویل بگیرید! این مزد تلاش بی وقفه شما برای افزایش تعرفه واردات است. این همه نتیجه مجاهدت شما است. گفته بودیم مبادا تلاش‌های شما برای نجات این صنعت نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب باشد. اما شد. حال بنشینید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید با این بیمار رو به مرگ چه کنید. فغان صنعتگران که به جایی نرسید. شاید نوشداروی بعد از مرگ شما به جایی برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×