اخبار نساجی

مصرف بی رویه لوازم آرایشی قاچاق و فاقد استاندارد در کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در حالی که توریج و توسعه لوازم آرایشی در بین جوانان ایرانی به یکی از دغدغه های مسئولان امور اجتماعی و بهداشتی در ایران تبدیل شده است، اخیرا یک روزنامه انگلیسی نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

به گزارش «تابناک اجتماعی» به نقل از ایندیپندنت، از آنجا که ایران سهم کمی در تولید لوازم آرایشی دارد، عمده این لوازم به صورت قاچاق وارد ایران می شوند و از طرفی ایرانیان هر سال حدود دو میلیارد دلار برای خرید لوازم آرایش هزینه می کنند که حدود ۲۹ درصد بازار خاورمیانه را به خود اختصاص داده اند، بازاری که در تصرف عربستان سعودی قرار دارد.

ایندیپندنت به نقل از عباس نجفی یک مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالای ایران آورده است: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار از این لوازم به صورت قاچاق وارد ایران می شوند. “ویستا باور” که اخیرا در پی گسترش و توسعه برند کاپریس در ایران است نیز چنین عقیده ای دارد و معتقد است که بیشتر این لوازم به ایران قاچاق می شوند.

بنابراین گزارش در سالیان اخیر بخش عمده ای از این مواد قاچاق شده، موادی غیر استاندارد هستند که با قیمت پایین تر به فروش می رسند. معضلی که فروشندگان این لوازم آرایشی نیز به آن اذعان دارند. این گزارش در پایان ضمن تاکید بر استفاده فراوان ایرانیان از لوازم آرایشی فاقد استاندارد می افزاید: در اروپا حتی مدل ها هم به صورت طبیعی و با آرایش کم ظاهر می شوند، اما در ایران دختران حدود یک ساعت در مقابل آیینه برای آماده شدن و درست کردن خود وقت صرف می کنند!

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایرانی‌ها در سال حدود دو میلیارد دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند و مصرف مواد و لوازم آرایشی مثل روژ لب و لاک ناخن در سال‌های اخیر چنان در میان ایرانی‌ها گسترش یافته که اکنون ایران از نظر مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه در رده دوم قرار داد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که به دنبال آزادی واردات برخی از اقلام آرایشی زنان ایرانی به‌شدت به مصرف این لوازم و آرایش روی آورده و به‌ویژه برای نسل جوان ساکن شهرهای بزرگ در ایران آرایش غلیظ به «عادتی همیشگی»‌تبدیل شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در مجموع در ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار لوازم آرایشی خریداری می‌شود و ایران با جمعیت ۷۴ میلیونی خود خریدار و مصرف‌کننده ۲۹ درصد از کل لوازم آرایشی است که در خاورمیانه عرضه می‌شود.

بر اساس یک بررسی جدید، از لحاظ مصرف کالاها و لوازم آرایشی عربستان سعودی در صدر تمام کشورهای خاورمیانه قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که بخش اعظم لوازم آرایشی یا به شکل قانونی یا از طریق قاچاق وارد ایران می‌شود و ایران خود تولیدات بسیار کمی در این زمینه دارد. نزدیکی ایران به سواحل جنوبی خلیج فارس و شهرهای پرزرق و برقی چون دوبی بهترین راه ورود لوازم آرایش به کشور را فراهم کرده است که تقریبا تمام مارک‌های معروف تولید‌کننده لوازم آرایش در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مناطق مرفه تهران و شهرهای بزرگ ایران موجود و قابل خریداری است که نوع تقلبی این مارک ها در مناطق سطح پائین تر در اختیار بانوان قرار می گیرد!

به نظر می رسد صرف نظر از اینکه استفاده بی رویه از این لوازم عواقب خطرناکی در پی دارد، اما نکته مهم این است که مصرف کنندگان تا حد ممکن از خرید لوازم فاقد استاندارد خودداری کنند و دولت و مسئولین نیز کنترل خود بر ورود کالای قاچاق به داخل کشور را افزایش دهند، به ویژه کالاهایی که مستقیما بر سلامتی افراد جامعه تاثیر می گذارد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×