اخبار فرش ماشینی

واردات سالیانه ۴۲ میلیون دلار چادر مشکی طی سالهای ۸۵ تا ۹۲/ظرفیت ۳۰ میلیون مترمربعی تولید چادرمشکی در کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: حجم واردات رسمی پارچه چادر مشکی طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ دارای روند صعودی و در دامنه ۶۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع در نوسان و ارزش واردات طی این دوره به طور میانگین سالیانه نزدیک به ۴۲ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایرنا، این مرکز در گزارشی به بررسی وضعیت تولید و واردات پارچه چادر مشکی در ایران و راهکارهای برون رفت از چالش های موجود پرداخت.

هدف اصلی این مطالعه، آسیب شناسی وضعیت تولید پارچه چادر مشکی و چالش های تولید این محصول در ایران و در نهایت دستیابی به راهکارهای سیاستی و حمایتی به منظور برون رفت از چالش های موجود است.

یافته های این مطالعه نشان می دهند که کل تولید پارچه چادر مشکی تا قبل از سال ۱۳۹۲ فقط منحصر به کارخانه حجاب شهرکرد با تولید حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون مترمربع بود که با توقف تولید این واحد در سال ۱۳۹۲ و شروع تولید کارخانه های یزدباف و کرپ ناز، تولید کنونی پارچه چادر مشکی کشور در صورت وجود تقاضا و سفارش مشتری، حدود یک میلیون متر مربع برآورد می شود که تقریبا یک درصد نیاز مصرفی کشور را تامین می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت کارخانه های تولید پارچه چادر مشکی کشور حدود ۳۰ میلیون مترمربع و مصرف داخلی آن سالیانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع برآورد می شود.

نبود انگیزه سرمایه گذاری در زمینه تولید پارچه چادر مشکی توسط بخش خصوصی واقعی، قیمت تمام شده بالای تولید داخل و عدم رقابت پذیری با پارچه های وارداتی، سفارش محور بودن و تولید مقطعی آن و تعرفه پایین از مهمترین چالش ها پیش روی تولید پارچه چادر مشکی در ایران است که علت اصلی و عمده این چالش ها، فقدان سیاست صنعتی هدفمند در زمینه صنعت نساجی ، نبود برنامه عملیاتی مشخص، تضمین شده و زمانبندی شده در سطح دولت و مساعد نبودن فضای سرمایه گذاری است.

بنابراین مهمترین راهکار برای برون رفت از چالش های فراروی صنعت نساجی به ویژه تولید پارچه چادر مشکی کشور، تدوین بسته حمایتی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت منحصرا برای توسعه کارخانه های فعال موجود یا تامین سرمایه در گردش این واحدها در اولین گام در قالب برنامه اجرایی تضمین شده و زمانبندی شده، همسان سازی حقوق ورودی تمامی پارچه های وارداتی معادل ۳۲ درصد، ایجاد محدودیت مقداری واردات به صورت مقطعی و زمانبندی شده و ممنوعیت واردات پارچه از مناطق آزاد است.

این گزارش در پایان پیشنهاد کرد در صورت نیاز به الزامات قانونی، بسته حمایتی فوق الذکر در قالب لایحه ای با عنوان حمایت از رشد و توسعه صنعت نساجی توسط دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×