اخبار نساجی

ماندن در مقام اول تولید و صادرات؛ نیازمند عزم جدی و ملی

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی با ابراز نگرانی نسبت به تهدید جایگاه تولید و صادرات کشورمان، تصریح کرد: در حال حاضر کشور‌های افغانستان، یونان، مراکش و حتی چین به دنبال ترویج کشت گلخانه‌ای زعفران هستند که با ادامه روند فعلی صادرات ایران و مشکلات آن، مزیت کشورمان در این محصول از دست می‌رود لذا برای ماندن در بازار تولید و صادرات نیازمند عزم جدی و ملی هستیم.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مشکلات صادرات زعفران و بسته‌بندی کوچک آن اظهار کرد: در صادرات زعفران هیچ وقت صادرات به صورت فله نداشته‌ایم و زعفران از بسته‌بندی ۱۰۰ میلی‌گرم به بالا در حال توزیع در داخل و خارج کشور است.

وی با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت از سال گذشته صادر‌کنندگان باید برای صادرات بسته‌های بالاتر از ۳۰ گرم پنج درصد عوارض بپردازند، گفت: این سیاست راهکار حل مشکل زعفران نیست چراکه باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار هدف صادرات همه نوع بسته‌بندی صورت گیرد چراکه برخی صنایع دارویی یا غذایی و لبنی خواستار بسته‌بندی‌های بزرگ زعفران هستند که باید بر اساس نیاز آنها هم صادرات داشته باشیم، ‌که اعمال این عوارض باعث ‌شده بسته‌های صادراتی در اسپانیا باز و طبق تقاضای مشتریان و به نام این کشور بسته‌بندی شود.

حسینی تصریح کرد: این درحالی است که ریالی از میلیارد‌ها تومان عوارض اخذ شده از صادرات زعفران برای بازارسازی و توسعه‌ی صادرات آن هزینه نشده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر خواهان رشد فرهنگ توسعه‌ی صادرات زعفران در بسته‌بندی کمتر از ۱۰ گرم هستیم، نباید عوارض در نظر گیریم بلکه نیازمند بستر‌سازی برای توسعه بازار و افزایش ضریب نفوذ در بازار صادراتی هستیم.

وی معتقد است: ایران به عنوان بزرگترین تولید‌کننده و صادر‌کننده زعفران در جهان باید براساس خواست و تقاضای بازار صادرات داشته باشیم، اما در مدیریت تولید و صادرات ضعف دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حسینی تصریح کرد: طی سال گذشته بسته‌های زعفران زیر ۱۰ گرم کمترین صادرات را داشته و حداکثر صادرات به بسته‌های ۱۰ تا ۲۵ گرم اختصاص یافته و میزان صادرات بسته‌های ۲۵ تا ۳۰ گرمی بسیار ناچیز بوده است.

به اعتقاد نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی به جای اخذ عوارض از میزان بسته‌بندی زعفران باید با حمایت از مدرن‌سازی صنایع بسته‌بندی پرداخت تا همان گونه که از نظر کمی و کیفی در صدر جهان هستیم نام ایران در بازار صادرات اول باشد.

گفتنی است: صادر‌کننده‌های زعفران کیلویی ۱۶۶ دلار جریمـه می‌پردازند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×