اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی و پارچه در ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت نساجی یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین و اولین صنایع ترکیه است. در حدود ۲۰ هزار کمپانی در زمینه مختلف تولیدی، بازرگانی، خدماتی و …در این کشور وجود دارد و حدود ۴۰۰۰ هزار نفر کارمند در این کارخانجات کار میکنند .
ارزش تولیدات نساجی ترکیه که شامل نخ و پارچه نیز میشود در سال ۲۰۰۵ در حدود ۵/۱۷ میلیارد دلار آمریکا بوده است . ارزش صادرات ترکیه در سال ۲۰۰۶ ،۱/۸ میلیارد دلار بوده است.
صنعت پارچه ترکیه به عنوان یکی از زیر شاخه های صنعت بزرگ نساجی ترکیه در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. به طوری که صنعت پوشاک و منسوجات خانگی ترکیه در دو دهه اخیر نقش موثر و مهمی را در بازار جهانی داشته است. در دهه اخیر ترکیه سرمایه گذاری بسیار خوبی را در بخش بافندگی حلقوی و تاری پودی انجام داده است.

در فاصله سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ میلادی ترکیه سومین خریدار مهم ماشینهای بافندگی بدون ماکو بود و در سال ۲۰۰۴ و۲۰۰۵ به ترتیب ترکیه دومین و چهارمین خریدار ماشینهای بافندگی بی ماکو با تکنولوژی بالا بود. در سال ۲۰۰۵ ترکیه دارای رتبه دهم از نظر ظرفیت نصب شده تولید پارچه در جهان بوده است. همچنین ترکیه رتبه سوم را در ماشینهای بافندگی حلقوی تخت تمام اتوماتیک دارد که دارای بیشترین طرفدار در کشورهای پیشرفته است (نسبت به ماشینهای حلقوی تخت دستی)

صنعت نساجی ترکیه امروزه صنعتی مدرن و پیشرفته به حساب می آید چراکه ۷۵ درصد ماشین آلات نساجی در حال کار در ترکیه زیر ۱۰ سال عمر دارند. بخش تکمیل پارچه ترکیه بسیار قوی و طبق استاندارد های روز اتحادیه اروپا از نطر کیفیت ،نیروی انسانی ماهر و پروسه تولید است.
امروزه پارچه های ترکیه در سطح جهانی دارای ویژگی های خاص و مهمی مانند تکنولوژی به روز ، طراحی و خلاقیت بالا و کیفیت مناسب است. تکنولوژی به روز توان پاسخگویی و عکس العمل در برابر تغیرات رو به فزونی بازار نساجی جهان و اروپا را ایجاد کرده است .
در صنعت نساجی ترکیه تقریبا تمام انواع پارچه ها از قبیل پوشاک، منسوجات خانگی، پرده، منسوجات و پارچه های نخی ،  ژئوتکستایل از انواع الیاف مصنوعی ،پنبه و پشم تولید میگردد .

در این بین به دلیل قوت تولید پارچه در ترکیه به طبع آن صنایع بالا دستی آن نظیر ریسندگی ها و صنایع پایین دستی مانند رنگرزی و چاپ و تکمیل هم قدرتمند هستند و توانایی تولید کالاهای نهایی را هم دارند. اما در بقیه موارد عمدتا کارخانجاتی در اندازه های متوسط و کوچک هستند.
در سال ۲۰۰۵ ترکیه ۷/۱ میلیارد متر پارچه پنبه ای تولید  کرد. مصرف پنبه ترکیه عمدتا داخلی است و در سال ۲۰۰۷_۲۰۰۶ ترکیه با تولید ۸۲۰ هزار تن پنبه در مقام هفتم تولید پنبه در جهان ایستاد.
ترکیه پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تولید پارچه های صد در صد پلی استر و مخلوط آن با پنبه ، ویسکوز، نایلون، پشم ،…دارد.
نکته جالب اینجاست که ۶۵ درصد کارخانجات ترکیه دارای واحد تکمیل هستند و ۷۵ درصد آنها مواد خام اولیه خود را از داخل ترکیه تامین میکنند. همچنین تولید پارچه های پشمی ترکیه نیز در حدود ۶۵ میلیون متر میباشد. ‏
تحریریه صنعت کهن
لطفا مطالب خود در رابطه با صنعت نساجی ترکیه را برای ما ارسال کنید. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×