اخبار فرش ماشینی

همه اهمیت این روزهای فرش دستباف در نگاه دولت و مجلس!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

علیرضا قادری

از زمان آغاز مبارزات! انتخاباتی و مناظره هایی که طی آن هر یک از کاندیداها تلاش داشتند تا با یافتن موضوعات مختلف و مهم کشور پیرامون آن اعلام موضع کرده و برنامه های خود را در ارتباط با آن مطرح کنند تا زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب از طریق صندوق های رای عهده دار ریاست جمهوری شد کمترین توجهی به موضوع فرش دستباف نشد و این بسیار عجیب و درعین حال نگران کننده بود.

این نگرانی زمانی بیشتر شد که رئیس جمهور در برنامه های خود هیچ اشاره ای به این بخش پر جمعیت که سهم مهمی هم در اقتصاد غیر نفتی دارد نکرد! و به سادگی از کنار آن گذشت.

فرض این بود که به دلیل تعدد موضوعات و مسائل کشور شاید چنین مهمی در اولویت های بعدی مدنظر قرار داشته باشد بخصوص امید به ارایه برنامه از سوی وزیری بود که تصدی فرش کشور را عملا برعهده می گرفت. این امید نیز با توجه به ارایه برنامه وزیر صمت و عدم کمترین اشاره ای به فرش دستباف در این برنامه پیشنهادی به یاس و نگرانی انجامید.

دست آخر همه امیدها و چشمان منتظر به جریان معرفی وزرا و انتظارات نمایندگان مردم از ایشان دوخته شد شاید آنان به عنوان نمایندگان مردم بر چنین نکته مهمی در فرهنگ و اقتصاد اشاره و بر آن تاکیدکنند. با کمال تاسف اینچنین نشد و فرش همچنان در حاشیه ماند و ماند تا نگرانی های اصحاب و فعالان این بخش هم باقی باشد و نگرانی هایشان از آینده این هنر-صنعت همچنان فضای دلسرد اطراف آنها را استمرار ببخشد.

البته باید تاکید کرد که این همه غفلت از فرش دستباف از سوی نمایندگان مردم اسباب تعجب و ناباوری است.
اما در این میان و در طول این ماهها و مباحث و مجادلات این وزیر پیشنهادی صمت بود که بالاخره این طلسم را شکسته و با عبارت مبهم و گنگی اسمی از فرش دستباف به میان آورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محمدرضا نعمت زاده درجریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به صنایع دستی و فرش را یکی از برنامه هایش برای وزارت عنوان کرده و گفت: “صنعت فرش می تواند فرهنگ اصیل ایرانی را در همه جای جهان منتشر کند اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است. نعمت زاده همچنین افزود: توجه به توسعه صنعت فرش موجب اشتغال زایی دائم و پاره وقت می شود و هم می تواند کمک اقتصادی برای خانواده های کم درامد و روستایی باشد.”

گرچه این عبارات از فرط کهنگی، تکرار و شدت استعمال، بیش از هرچیزی ملال آور شده اند، ولی همین مقدار هم موجب امید دستاندرکاران است تا شاید وزیر جدید تلاش دارد تا بجای پرگویی های بی عمل وزیر سابق و مدیران تحت امرش، عمل مفید و اقدامات بایسته را جانشین کرده و جمع بزرگ خانواده فرش دستباف کشور را خرسند کند.
امیدواریم ره به خطا نبرده باشیم و این خواسته حکم آرزوی محال پیدا نکند.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×