اخبار نساجی

تشکیل اتاق فکر اقتصاد ایران

 

دیروز دکتر مسعود نیلی به‌طور رسمی به عنوان رییس جدید «موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی» معارفه شد و در اولین روز فعالیت خود تاکید کرد تلاش خواهد کرد با جلب مشارکت همه صاحب‌نظران داخل و خارج از کشور، وضعیتی به وجود آورد تا «مدیران اجرایی ارشد کشور بتوانند با اعتماد کامل مسائل و مشکلات حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور را به این موسسه ارجاع دهند.»

در مراسم تودیع محمدشریف ملک‌زاده و معارفه دکتر مسعود نیلی، بعد از تاکید محمد نهاوندیان بر لزوم ارتقای جایگاه این موسسه در سطح «اتاق فکر کشورداری» و «مشاور رییس‌جمهور در هماهنگ‌سازی ابعاد اقتصادی-اجتماعی سیاسی برنامه‌های کلان توسعه‌ای»، دکتر نیلی هم ابراز امیدواری کرد که «این موسسه مکانی باشد که هر کسی که نظرات درخوری راجع به جنبه‌های مختلف مسائل کلان کشور دارد، به آسانی بتواند نظرات خود را در اینجا طرح کند و اطمینان داشته باشد که آن نظرات کارشناسی به خوبی شنیده خواهد شد، ابهامات و اشکالات احتمالی آنها بیان خواهد شد و منطقی‌ترین و منسجم‌ترین نظریات نیز به مقامات اجرایی ارشد کشور و شخص رییس‌جمهور انتقال خواهد یافت.»

نهاوندیان: آغاز به کار «اتاق فکر کشورداری»

در این مراسم دکتر محمد نهاوندیان با اشاره به نوسانات فراوان این موسسه در ۲ دهه اخیر تاکید کرد: جایگاه و کارکردی که چنین موسسه‌ای باید می‌داشت، نیازمند ثبات و طمانینه و اشراف بر مسائل بدون تاثیرپذیری از موضوعات حاشیه‌ای بوده؛ ولی متاسفانه در دوره‌ای این ثبات وجود نداشته است. نهاوندیان، جایگاه مدنظر در دولت جدید برای این موسسه را نیز چنین تشریح کرد: ما در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی نباید به امور روزمره بپردازیم، بلکه باید فعالیت خود را در جایگاه اتاق فکر کشورداری و مشاور رییس‌جمهور در هماهنگ‌سازی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برنامه‌های کلان توسعه‌ای تعریف کنیم. برای رسیدن به چنین جایگاهی، این مجموعه باید از همه تجربیات و همه تخصص‌ها استفاده کند و بر همه الگوهای برنامه‌ریزی رایج در دنیا اشراف داشته باشد؛ به شکلی که اگر هم نقدی بر برخی از این الگوهای برنامه‌ریزی داریم، نقد ما از موضع عالمانه باشد نه جاهلانه. اگر نقدمان عالمانه باشد، در هر رویکردی هم نکات مفید و هم نکات مضر می‌یابیم؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اصلا به این معنا نیست که ما از نکات خوب موجود در آرا و نظرات غربی‌ها استفاده نکنیم.

دکتر نهاوندیان در ادامه با تاکید به اهمیت بررسی تجربیات موفق و ناموفق سیاست‌گذاری کلان ۱۰۰ سال اخیر ایران تاکید کرد: یک موسسه علمی در ارزیابی هر سیاست کلان باید فارغ از صلاح و فساد فرد اجراکننده آن سیاست به تحلیل پرداخته و فقط صلاح و فساد نتایج اجرای یک اندیشه و ایده را تجزیه و تحلیل کند.
محمد نهاوندیان با تاکید بر حمایت همه‌جانبه ریاست جمهوری از این موسسه، اشاره کرد: خدا را شکر، ملت ما از خلق حماسه سیاسی سربلند بیرون آمد و حاصل این حماسه سیاسی را به شکل افزایش بسیار زیاد احساس امید و میل به مشارکت در بین مردم شاهد هستیم. در حال حاضر که اکثریت قاطع مردم علاقه و آمادگی دارند کمکی برای دولت جدید انجام دهند، زمینه مساعدی برای خلق حماسه اقتصادی ایجاد شده که طراحی راهکار علمی و کارآمد برای دستیابی به این حماسه اقتصادی، کار چنین موسسه‌ای خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دکتر نیلی: همه صاحب‌نظران اینجا را خانه خود بدانند

در پایان این مراسم، دکتر مسعود نیلی پس از ذکر خاطرات کوتاهی از دوره مدیریت قبلی خود در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، سه محور را به عنوان برنامه‌های اصلی خود برای مدیریت این موسسه در دولت تدبیر و امید مطرح کرد: محور اول برنامه‌های بنده این است که این مجموعه باید یک مرکز تعالی علمی باشد و برای رسیدن به چنین جایگاهی باید شبکه‌هایی با دانشگاه‌ها و نیز مراکز پژوهشی دیگر کشور ایجاد کرده و کانونی باشد که همه مراکز پژوهشی را به هم مرتبط ساخته و منتخب خروجی‌های پژوهشی را هم به مقامات ارشد کشور منتقل کند.

مشاور اقتصادی دکتر روحانی محور دوم برنامه‌های خود را چنین تشریح کرد: این موسسه باید یک اتاق فکر با بنیه پژوهشی قوی باشد و به فهرست طولانی و پیچیده مسائل و مشکلات کشور بپردازد. امیدوارم بتوانیم توان کارشناسی و پژوهشی موجود در داخل و خارج از کشور را به شکل مناسبی تجمیع کنیم تا مدیران اجرایی ارشد کشور با اعتماد بتوانند مسائل را به این موسسه ارجاع دهند.

دکتر نیلی اولویت سوم خود را در این موسسه نیز به این شکل بیان کرد: همه کسانی که نظرات درخوری راجع به مسائل کلان کشور دارند، باید این موسسه را خانه خود بدانند و این حس را داشته باشند که این موسسه شنونده سخنان آنان هست. این موسسه مکانی خواهد بود که همه صاحب‌نظران به آسانی بتوانند نظرات‌شان را طرح کنند و اطمینان داشته باشند که جمع‌بندی منطقی‌ترین و منسجم‌ترین نظرات به مقامات اجرایی ارشد کشور انتقال خواهد یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×