اخبار فرش ماشینی

چین برای فرش ایرانی یک فرصت ایجاد کرده است!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک کارشناس برندسازی گفت: اینکه کشور چین شهر کاشانی ساخته است و فرش تولید می‌کند و روی آن حک می‌کند که این فرش، ساخت کاشان است یک فرصتی است که چین برای ما ایجاد کرده است و نباید آن را به عنوان یک تهدید نگاه کرد.

فرزاد مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که کشور چین شهری به نام کاشان ساخته است که در آن شهر فرش‌هایی تولید می‌کند در این خصوص چه کاری می‌توان انجام داد چرا که به نظر می‌رسد سهم بازارهای ما را نیز می‌گیرد اظهار داشت: از دو زاویه می‌توان این موضوع را نگاه کرد یکی اینکه تهدید است و چین سهم بازار ما را گرفته است و از نگاه دیگر فرصت است و در حقیقت چین کاری نکرده است ما کردیم.

وی افزود: اگر از دید بازاریابی به موضوع نگاه کنیم چین برای ما یک فرصت ایجاد کرده است، در واقع سوال اینجاست که مگر کاشانِ اصلی ما نیستیم؟ خب! می‌توانیم با یک حرکت بازاریابی-برندینگ قوی سود بالایی ببریم، اجازه دهیم او تبلیغ کند و محصول خود را جا بیاندازد اما ما باید تبلیغ کنیم و بگوییم که کاشان اصلی محصول ماست، اما باید در نظر داشت فقط با یک تبلیغ نمی‌توان این کار را کرد و سود بالا بدست آورد بلکه باید بقیه مراحل مورد نیاز از جمله تولید محصول انجام شود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: با این کار شاید فقط یک اتفاق بد بیافتد آن هم این است قیمت بالاتر می‌رود، همه جای دنیا رسم بر این است که محصول اوریجینال را گران‌تر از محصول تقلبی می‌خرند، فرش تقلبی است ۵۰۰ دلار، در حالی که فرش اصل آن را ۵ هزار دلار می‌خریم البته باید بازاریابی و تبلیغات کنیم و در تبلیغات خود بگوییم که این اوریجینال است و آن تقلبیِ آن است.

مقدم یادآور شد:‌ ولی ما چون عادت داریم نگاه کنیم و افسوس بخوریم، بنشینیم و کسی هم که بخواهد کار کند مانع می‌شویم، از این اتفاقات ناراحت می‌شویم و می‌گوییم چرا چین این کار را کرده است؟، در حالی که چین به ما خدمت کرده است و اوریجینال این محصول تقلبی دست ماست ولی از آن استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای جنس خوب، نوعِ تقلبی، زیاد است و باید گفت که در این حالت، اصلاً محصول اوریجینال، بازار اصلی خود را از دست نمی‌دهد و اتفاقاً اجازه می‌دهد آن تقلبی کار کند، چون بازار اوریجینال، جنس ارزان‌قیمت نیست و اتفاقا فروش جنس تقلبی موجب تبلیغ جنس اصلی هم می‌شود، ما هم اگر نگاهمان اینگونه باشد و اجازه دهیم چین، برند ما را معروف کند و فرش ۵ هزار دلاری ما را ۵۰۰ دلار بفروشد، این تبلیغ ما می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مقدم خاطرنشان کرد: ولی باید حتماً در تبلیغات خود بگوییم که این جنس ما، اصلی است و اگر این کار را نکنیم آرام آرام چین فرش تقلبی را ۵ هزار دلار می‌فروشد چون اینجا دیگر کار برندینگ نکردیم و تقلبی و اوریجینال معلوم نیست و بازار شیرتوشیر می‌شود و هرکس هر کاری بخواهد انجام می‌دهد ولی اگر ما سر جای خود بنشینیم کار برندینگ بکنیم این اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس برندینگ یادآور شد: یک خطری هم در کمین ماست و آن این است که اگر این تمایز را ایجاد نکنیم، چین هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد و بعد این موضوع خطری که دارد این است که این تمایز را اگر مدتی ایجاد نکنیم و از بین برود، دیگر نمی‌توانیم ایجاد کنیم و بعد محصول چین می‌شود اوریجینال و ما می‌شویم تقلبی و مردم بعد از مدتی یادشان می‌رود که ما اصل بودیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×