اخبار فرش ماشینی

برگزاری نمایشگاه های نساجی در ایران به صورت سالانه ضرورت دارد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در صفحه ۱۴ شماره ۱۲ مجله صنعت کهن مقاله ای تحلیلی- انتقادی در رابطه با برگزاری نمایشگاههای نساجی در ایران چاپ شده بود که حاوی نکات بسیار ارزشمندی بود. هرچند که مشابه این مطالب در طی چند سال گذشته به کرات از سوی بسیاری از صنعتگران و متخصصین نساجی تکرار شده است ولی گویا برنامه ریزان و برگزارکنندگان این نمایشگاهها تمایلی به تغییر در رویه خود ندارند و همچنان اصرار بر تکرار راه قدیمی و کسب منافع شخصی دارند !

متعاقب مطالعه این مقاله در خرداد ماه، دریافت فاکس دعوت به مشارکت نمایشگاه نساجی تهران از سوی مجری چند دوره اخیر نمایشگاه تهران، انگیزه ای گردید که چند پاراگراف مختصر در این ارتباط نوشته و مطلب شماره قبل این مجله را تکمیل نمایم.

سابقه برگزاری نمایشگاهها

نگاهی به سابقه برگزاری نمایشگاههای نساجی در سطح خاورمیانه نشان می دهد که ایران از پیشروان برگزاری اینگونه نمایشگاهها در سطح منطقه بوده است و تا مدتها پس از اولین نمایشگاه نساجی تهران در بسیاری از کشورهای منطقه خبری از نمایشگاههای مشابه نبوده است و به همین دلیل می بایست نمایشگاه نساجی تهران را صاحب سبک و برند اینگونه نمایشگاهها در منطقه به حساب آورد !

سابقه برگزاری ۱۷ نمایشگاه نساجی در تهران که حتی از لحاظ تعداد بیش از نمایشگاه های معتبر جهانی نظیر ایتما و شانگهای تکس می باشد (از سال ۱۹۵۱ تا بحال ۱۶ نمایشگاه ایتما به صورت هر ۴ سال یکبار و از سال ۱۹۸۴ تا بحال ۱۵ نمایشگاه شانگهای تکس به صورت هر ۲ سال یکبار برگزار شده است) در حالت استاندارد می بایستی تجربه گرانقدری را در اختیار برگزارکنندگان این رخداد در ایران قرار داده باشد، ولی مسلم است که شرایط برگزاری فعلی حاکم بر نمایشگاه هیچ نشانی از این سابقه و تجربه ندارد !

آمار نشان می دهد که بازدیدکنندگان ایرانی از نمایشگاههای خارجی از لحاظ تعداد همواره در بین ۱۰ کشور اول جهان می باشند که این موضوع نشانگر میزان علاقه سرمایه گذاران و متخصصین ایرانی این حوزه به آشنایی با روند رو به رشد و عرضه ماشین آلات جدید صنعت نساجی و اهمیت این موضوع در نزد آنان می باشد. به عنوان مثال بر طبق آمار رسمی انجمن ماشین سازان نساجی اروپا، در سال گذشته ۲۸۰ نفر ایرانی از نمایشگاه ایتمای بارسلون اسپانیا بازدید کردند و از این لحاظ ایران در رتبه هشتمین کشور بازدید کننده نمایشگاه قرار گرفت و شاید اگر مشکلات تحریم و سختی در گرفتن ویزای اروپا نبود شاید این تعداد ۲ برابر نیز می شد، کما اینکه در مورد نمایشگاه ایتمای شانگهای این مساله ثابت شد !

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جدول ۱ – درصد بازدیدکنندگان کشورهای مختلف از نمایشگاه ایتمای اسپانیا ۲۰۱۲

 

 

 

رتبه

کشور

درصد بازدیدکنندگان از کل

۱ ایتالیا

۸.۹ %

۲ اسپانیا

۸.۸ %

۳ هندوستان

۸.۵ %

۴ آلمان

۷.۷ %

۵ ترکیه

۷.۱ %

۶ برزیل

۵.۳ %

۷ فرانسه

۴.۱ %

۸ ایران

۲.۷ %

۹ پرتغال

۲.۴ %

۱۰ انگلستان

۲.۴%

۱۰۰۰۶۷ نفر بازدیدکننده

 

 

مشاهده متن کامل مقاله…

 

 

نگارنده : یکی از شرکتهای نساجی حاضر در نمایشگاه های نساجی ایران و خارج از کشور

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×