اخبار فرش ماشینیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها

هدف از نمایشگاه فرش ماشینی، توسعه صادراتی است

گفت‌وگو با مارکوپولوی نساجی ایران

چند سالی است که نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی تهران با حاشیه‌هایی همراه بوده است که بیشتر از متن اصلی نمایشگاه مورد توجه بوده است. مسائلی از نظیر اختلاف بسیاری از شرکت‌های تولیدی در اختصاص غرفه به آن‌ها توسط مجری نمایشگاه و عدم رضایت بازدیدکنندگان و غرفه داران از امکانات موجود در طول مدت نمایشگاه.

به همین منظور و جهت بررسی این مسئله به سراغ آقای دکتر برادران از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه فرش ماشینی رفتیم تا دلایل این مسئله را جویا شویم. در ادامه خلاصه‌هایی از این مصاحبه می‌آید که البته متن کامل این گفت‌وگو در شماره تیر مجله کهن منتشر خواهد شد و ویدئوی این گفت‌وگو نیز در روزهای آتی بر روی اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی نشریه کهن قرار خواهد گرفت.

 —————————–

می‌خواهیم درباره قصه نمایشگاه فرش ماشینی با شما صحبت کنیم. یازدهمین دوره آن سال قبل با حاشیه‌های فراوانی برگزار شد و امسال قرار است دوازدهمین دوره آن برگزار شود -البته همچنان مشخص نیست- این نمایشگاه با چه هدف و برنامه‌هایی قرار بود برگزار شود و آیا در طول این چند دوره به آن اهداف رسیده شد یا نه؟

من مارکوپولوی نساجی ایرانم. هفته‌ای حداقل به دو شهر ایران برای سفر کاری می‌روم. مثلا چند روز پیش مشهد بودم. احتمالا چهارشنبه یزد هستم. یکشنبه دوباره اصفهان هستم. ما خیلی از مراکز استان را می‌بینیم و برنامه ریزی‌هایی نیز طبق مواردی که میبینیم انجام می‌دهیم. در سال ۱۳۸۷ به مدت یک سال کار مطالعاتی برای برگزاری اولین دوره نمایشگاه فرش ماشینی بر اساس الگوهایی که از نمایشگاه‌های برگزار شده در کشورهای اروپایی گرفته بودیم انجام دادیم. به همین منظور خوشه صنعتی فرش ماشینی را در کاشان ترتیب دادیم و در سه حوزه به مطالعه پرداختیم؛ در سطح خوشه، در سطح ملی و در سطح بین‌الملل.

ابتدا امکانات، پتانسیل‌ها و توانایی‌هایی اعضا و ذینفعان را بررسی کردیم. سپس استراتژی رقبای ملی خودمان را شناسایی کردیم. پس از ان به بررسی رقبای خود در سطح بین المللی پرداختیم. میزان تولیدات و قدرت مانور و میزان صادرات‌شان بررسی شد. همه این موارد شناسایی شد و بر اساس این مطالعات یک برنامه عملیاتی سه ساله تدوین کردیم.

در برنامه نخست ما برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی پیش بینی شده بود. می‌خواستیم اولین دوره آن را در کاشان برگزار کنیم که مقداری سخت بود. پدید آوردن یک رویداد مهم در جایی که هیچ امکاناتی وجود ندارد بسیار سخت و پیچیده است. بعد از صحبتی که با ذینفعان کردیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این نمایشگاه را در تهران برگزار کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمایشگاه سال اول با حضور تقریبا ۸۰ شرکت که اکثرا، حدود ۹۰ درصدشان کاشانی بودند برگزار شد، تماما توسط ما یعنی خوشه صنعتی فرش ماشینی جذب شدند.

ما از این نمایشگاه انتظاراتی داشتیم. یکی از انتظارات‌مان توسعه‌ی صنعت فرش ماشینی بود. وقتی ما برنامه عملیاتی دسته‌بندی می‌کردیم، نمایشگاه رول بسیار مهمی بازی می‌کرد. اگر ما این را درست انجام می‌دادیم و اجرا می‌کردیم می‌توانستیم خیلی در برنامه‌های خودمان جلو برویم و به بقیه برنامه‌ها هم برسیم. مثلا یکی از برنامه‌های ما آموزش بود. آموزش می‌توانست هر لحظه برگزار شود اما انتظار نداریم آموزش بتواند باعث توسعه‌ی زیاد بازار فرش ماشینی شود. برای توسعه لازم است اما کافی نبود اما یک نمایشگاه می‌توانست حتی به تنهایی برای توسعه کافی باشد.

شما در بالا عنوان کردید که به دنبال توسعه صنعت فرش ماشینی بودید. این انتظارات خود را آیا فقط با برگزاری نمایشگاه قرار بود تحقق ببخشید؟

ما از این نمایشگاه انتظاراتی داشتیم. یکی از انتظارات‌مان توسعه‌ی صنعت فرش ماشینی بود. در برنامه‌ای که ما تدوین کرده بودیم نمایشگاه رول اصلی را بازی می‌کرد. حتی بازدید از نمایشگاه‌های خارجی را نیز در برنامه داشتیم. یعنی وقتی ما برنامه عملیاتی دسته‌بندی می‌کردیم، نمایشگاه رول بسیار مهمی بازی می‌کرد. اگر ما این را درست انجام می‌دادیم و اجرا می‌کردیم می‌توانستیم خیلی در برنامه‌های خودمان جلو برویم و به بقیه برنامه‌ها هم برسیم. مثلا یکی از برنامه‌های ما آموزش بود. آموزش می‌توانست هر لحظه برگزار شود اما انتظار نداریم آموزش بتواند باعث توسعه‌ی زیاد بازار فرش ماشینی شود. برای توسعه لازم است اما کافی نبود اما یک نمایشگاه می‌توانست حتی به تنهایی برای توسعه کافی باشد.

نحوه همکاری مجری در سال‌های بعد با شما به چه شکلی بود؟ و آیا توانستند انتظارات شما را برآورده کنند؟

متأسفانه در این چند سال اخیر مقدرای کمرنگ شده بود هرچند سعی کردیم با مجری دوباره همکاری کنیم تا بتوانیم نمایشگاه را دوباره به مسیر اصلی و آن چیزی که نیاز صنعت است برگردانیم، اما مجری کم‌تر از این قضیه استقبال کرد و این کار مغفول ماند. بالطبع مجبور شدیم با صحبت‌هایی که انجام شد، بحث سیاستگذاری نمایشگاه را در اختیار بگیریم و بر اساس برنامه‌ها و استراتژی که صنعت فرش ماشینی کشور دارد پیش برویم.

به عنوان شورای سیاست گذاری به جز فروش غرفه چه برنامه‌های دیگری برای این نمایشگاه داریم. آیا جزئیات برگزاری این نمایشگاه مشخص شده است؟

 

تدوین برنامه‌های این دوره نمایشگاه را هنوز نهایی نکردیم چون فعلا ابتدا باید مجری انتخاب می‌کردیم. کلیات برنامه‌ها را تصمیم گیری کرده‌ایم. مهم ترین هدف ما در این دوره نمایشگاه توسعه‌ی صنعت صادراتی خواهد بود. یعنی در رأس کار ما این است که بتوانیم بازار صادراتی‌مان را گسترش دهیم.

نقش نشریات و رسانه‌ها و نهادهای دیگر در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه چیست؟

ما در طول این سال‌ها کمک کردیم، کاری که از دست‌مان بر می‌آمد انجام دادیم، خودتان هم تلاش کردید تا به نقطه فعلی در صنعت برسید. قرار نیست فرض کنید اتحادیه همه‌ی کارها را خودش انجام دهد. اصلا توانایی‌اش را ندارد. ما باید گروه‌هایی ایجاد کنیم، حلقه‌های مفقوده را شناسایی و سپس حلقه را ایجاد کنیم. بحث مجله‌ی شما یکی از این حلقه‌ها بود. که از قدیم شکل گرفته بود، هرجا هم شما نیاز داشتید ما بودیم پس شما را از خودمان می‌دانیم. هیچ فرقی ندارد.

در این راستا کمک می‌کنیم و کمک خواهیم کرد و مطمئنا از تجربه‌ی شما در این چند سال استفاده خواهیم کرد. هدف ما توسعه‌ی این صنعت مخصوصا توسعه‌ی صادراتی‌اش هست. قطعا یک سری ابزار می‌خواهد، مجله، نشریه و رسانه‌های دیگر همچون تلویزیون و رادیو همه ابزاری خواهد بود برای رسیدن و کمک کردن به چیزی که مد نظر است.

برادران: هدف از نمایشگاه فرش ماشینی، توسعه صادراتی است
دکتر برادران از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه فرش ماشینی

دوازدهمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ آبان سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

اینجا می‌توانید درباره دوره قبلی نمایشگاه فرش ماشینی بیشتر بخوانید.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×