اخبار نساجی

هدفمندی یارانه ها بهره وری حوزه تولید را افزایش داد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

هدفمندی یارانه ها بهره وری حوزه تولید را افزایش داد

تهران – دولت درشرایطی تصمیم به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گرفت که منابع عظیم نفت و گاز کشور و درآمدهای سرشار ارزی هزینه انرژی را در مقایسه با دیگر هزینه‌ها، ناچیز کرده و حساسیت و انگیزه زیادی برای صرفه‌جویی و استفاده درست از این موهبت وجود نداشت.

از سویی سیاست فرهنگ سازی برای صرفه جویی هم کارایی زیادی نداشته و به تنهایی پاسخگوی اصلاح الگوی مصرف نبود.

ادامه روند قبلی نیز تبعات اقتصادی و اجتماعی غیر قابل جبرانی در پی‌ داشته و در صورت ادامه این مسیر (با فرض عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها ) از سال ۱۴۰۴ ، ایران وارد کننده انرژی می گردید و می بایست پیش بینی تامین منابع ارزی جدید برای خرید انرژی صورت می پذیرفت.

هدفمندسازی یارانه‌ حامل‌های انرژی به عنوان یک ابزار برای اجرای سایر سیاست های اقتصادی دولت و به عنوان یک سیاست مکمل طراحی شده است ، افزایش بهره وری تولید، توزیع عادلانه یارانه ها، حفظ ذخائر تجدید ناپذیر انرژی و استفاده از آنها در چرخه تولید و کسب ارزش افزوده بالاتر، جلوگیری از قاچاق سوخت از جمله اهداف اجرای قانون هدفمندی به شمار می آید .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت، اقتصادی شدن پروژه های تامین انرژی بر از منابع تجدید پذیر، تامین انرژی بهبود و ارتقاء فناوری، افزایش اشتغال تخصصی و فرصت های کسب و کار جدید، اصلاح ساختار مالی دولت و غیره از جمله هدف های اجرای قانون است .

در بخش صنعت و معدن نیز می توان آثاری چون بهبود فضای کسب و کار را نام برد .با توجه به افزایش هزینه های انرژی و افزایش آن در هزینه های تولید مسائل مهم بخش تولید برجسته شده و در کانون توجه قرار می گیرند. وقتی مسئله ای در کانون توجه قرار می گیرد منابع (وقت مدیران، کارکنان، منابع مالی و …) را به خود جذب کرده و تلاش بیشتری برای رفع آنها انجام می شود.

با اجرای این قانون موضوع اصلاح فضای کسب و کار در دستور کار جدی حاکمیت ( دولت، مجلس، قوه قضاییه و بخش خصوصی ) قرار گرفته که از نتایج آن می توان به قانون فضای کسب و کار ، ایجاد ابزارهای نوین در جهت رفع مسائل تولید ( از قبیل کارگروه حمایت از تولید و ستاد تسهیل ) و برخی اصلاح ساختارها که سالها معطل مانده بود مانند اصلاح ساختار قیمت گذاری برق برای واحدهای صنعتی و معدنی و تسریع در گاز رسانی به واحدهای تولیدی و … اشاره نمود.

در باره بهره وری نیز باید گفت : تلاش برای افزایش بهره وری توسط بخش تولید و مصرف از دو جهت افزایش می یابد. از طرفی چالش هزینه ها تقاضا برای افزایش بهره وری را شکل می دهد و از طرف دیگر منابع مناسبی برای حمایت از بنگاه ها فراهم می شود که در مجموع بازار بهره روی را رونق می دهد.

با توجه به اینکه در اقتصاد فعلی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه به طور کامل و مفید استفاده نمی‌شود و میزان بهره ‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی مطلوبیت لازم را ندارد، هدفمند کردن یارانه ها می تواند دستاوردهای بزرگی در این زمینه در پی داشته باشد.

البته با هدفمندی یارانه‌ها برخی بنگاه های تولیدی با افزایش هزینه مواجه می شوند که با شناسائی دقیق بنگاه های تاثیر پذیر و طراحی برنامه های حمایتی دقیق این تهدید را به یک فرصت بی نظیر تبدیل می گردد.

آزاد شدن منابع انرژی برای استفاده در بخش تولید را می توان از دیگر دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی برشمرد ، در زمان حال حاضر بسیاری از طرح های تولیدی با توجه به محدودیت منابع انرژی در حالت بلاتکلیف قرار دارد ( مانند آلویمینوم هرمزال و یا طرح های فولادی و پتروشیمی ) اگر در بخش های غیرمولد به ویژه در بخش های خانگی و تجاری ، کاهش مصرف و صرفه جویی اتفاق بیافتد منابع انرژی جایگزین شده و در دسترس برای بخش مولد اقتصاد کشور قرار می گیرد.

بر اساس آمارهای دریافت شده از بخش های ذیربط مصرف گاز بخش صنعت طی ۹ ماهه اجرای قانون در مقایسه با ۹ ماهه قبل از اجرای قانون بیش از ۲.۵ درصد رشد داشته است. برق بخش صنعت نیز در مدت اشاره شده بیش از ۲ رشد را تجربه کرده است .

ایجاد فرصت های جدیدکسب وکاراز دیگر آثار اجرای قانون هدفمندی به شمار می آید ، با افزایش قیمت انرژی فرصت های جدیدی برای کسب و کار پدیدار شده است. این فرصت ها شامل افزایش به کارگیری افراد متخصص برای افزایش بهره وری دربنگاه، نیاز به فناوری تجهیزات نوین و توجیه یافتن پروژه های جدید است .

باتوجه به پیچیدگی ها و تنوع مسائل حوزه تولید به خصوص بخش صنعت و معدن، وزارت صنایع و معادن سابق در سال ۱۳۸۷ با راه اندازی ستاد تحول صنایع و معادن برنامه ریزی گسترده ای را در جهت آمادگی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها آغاز نمود. حاصل این تلاش ها طی دوسال گذشته در بسته حمایتی بخش صنعت و معدن که در سال ۱۳۸۸ به تصویب کارگروه تحولات اقتصادی رسید و زیرساخت های عملیاتی، اطلاعاتی و ارتباطی یکپارچه و فراگیر جهت اجرای بسته حمایتی تبلور یافته است .

در این بسته برخی حمایت ها به صورت عام و برای تمام صنایع ( مانند قیمت گذاری انرژی ، کمک های بلاعوض برای سوخت ) و برخی حمایت ها به صورت خاص و برای گروهی از صنایع تاثیر پذیر ( مانند خط اعتباری هزینه انرژی ) در نظر گرفته شده است .

از رویکردهای اصلی برنامه حمایتی تهیه شده در بخش صنعت و معدن پرداخت منابع به منظور ارتقاء بهره وری و عدم کمک مستقیم ( در قالب پرداخت یارانه مستقیم مانند بخش خانوار ) به بنگاه می باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×