اخبار نساجی

نگرانی آمریکا از احتمال بزرگترین توافق نفتی در منطقه / روسیه بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نگرانی آمریکا از احتمال بزرگترین توافق نفتی در منطقه / روسیه بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران می‌شود

یکی از قانونگذاران آمریکایی در واکنش به قرار‌داد نفتی ایران و روسیه این قرارداد را نگران کننده خواند و گفت: این موضوع تعهد مسکو نسبت به پایان ‌دادن به برنامه‌ هسته‌ای ایران را زیر سوال می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الیوت انجل از اعضای بلندپایه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با توجه به اینکه این توافق باعث آزاد شدن ایران از فشار تحریمها می‌شود، تلاشهای بین‌المللی برای وادار‌ کردن ایران به انجام وظایف بین‌المللی هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

ایران و روسیه در حال مذاکره روی یک قرار‌داد سوآپ نفت در برابر کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ماه هستند که به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده و تحریمهای غرب علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند.

منابع روسی و ایرانی نزدیک به این مذاکرات تهاتر گفتند: جزییات نهایی تحت بررسی برای حصول توافقی است که براساس آن روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را در ازای انتقال کالا و تجهیزات وارد خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یک منبع روسی گفت: پیشرفتهای خوبی حاصل شده و احتمال موفقیت زیاد است. ما در حال مذاکره روی جزییات هستیم و تاریخ امضای قرار‌داد به این جزییات بستگی دارد.

یک مقام بلند‌پایه ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما مایلیم که این قرار‌داد را هرچه سریع‌تر امضا کنیم. مقامات ایرانی در حال مذاکره درباره‌ این موضوع با طرف روسی هستند و خوشبختانه این قرار‌داد به زودی امضا خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه توافق هسته‌ای در ژنو امضا شود یا خیر.

مشخص نیست که آیا این قرار‌داد قبل از نهایی‌ شدن توافقنامه ژنو در ماه نوامبر بین ایران و۱+۵ اجرا خواهد شد یا خیر.

هم‌چنین مشخص نیست که روسیه قرار‌داد تهاتر با ایران را برای دیگر اعضای ۱+۵ چگونه توجیه خواهد کرد، زیرا این توافق باعث کاهش فشار روی ایران خواهد شد.

گری سامور رییس یک گروه مخالف برنامه هسته ای ایران و کارشناس سابق منع گسترش سلاحهای هسته‌ای در دولت اوباما گفت: این امر به این بستگی دارد که آیا روسیه توافق تهاتر را قبل از نهایی ‌شدن توافقنامه ژنو اجرا خواهد کرد یا خیر، زیرا این مساله علایم بسیار منفی در بر دارد.

وی افزود: مشخصا آنها در حال آماده کردن این قرارداد هستند تا بلافاصله بعد از نهایی‌ شدن توافقنامه ژنو آن را اجرا کنند.

خرید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ نفت ایران توسط روسیه باعث افزایش صادرات نفت ایران به میزان ۵۰ درصد و تقویت اقتصاد ایران خواهد شد. با توجه به قیمت‌های کنونی نفت که حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه است ایران ماهانه با این قرار‌داد حدود ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

یک مقام ایران گفت: ایران راهی را برای صادرات بیشتر نفت پیدا کرده و این دلیل امضای این قرار‌داد است. دو طرف باید برای امضای آن تلاش کنند. روسیه نیز یک تجارت بسیار بزرگ با همسایه خود خواهد داشت و ایران می‌تواند بر مشکلات خود در زمینه‌ صادرات غلبه کند.

هنوز جزییات درباره تجهیزات و کالاهایی که از روسیه به ایران منتقل خواهد شد، منتشر نشده است.

با توجه به اینکه روسیه یک صادر‌کننده بزرگ نفت است نفت ایران احتمالا از طرف روسیه صادر خواهد شد و کالاها و تجهیزات روسی نیز در عوض به ایران منتقل می‌شود.

در حال حاضر بخش عمده صادرات نفت ایران به آسیا صورت می‌گیرد.

چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران در سال ۲۰۱۳ حدود روزانه ۴۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد. برخلاف دیگر خریداران نفت ایران، چین واردات نفت از ایران را تحت فشار آمریکا کاهش نداده است.

دیگر خریداران آسیایی نفت ایران شامل ژاپن، کره و هند واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند. همچنین ترکیه واردات نفت از ایران را کاهش داده و آفریقای جنوبی متوقف کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×