اخبار نساجی

عضو مجمع عالی واردات:واردات کاغذ با ارز مرجع رانت ایجاد می‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

بدلیل نوسانات ارز وضعیت مساعدی برای واردات کاغذ نبود و بسیاری از واردکنندگان منتظر آرامش ارز و بازار بودند و یکی از دلایل کمبود هم این موضوع بوده است.

علیرضا یونچی عضو مجمع عالی واردات در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس درباره واردات کاغذ و مشکلات پیش ‌آمده در بازار آشفته این کالا توضیحات داد.

علیرضا یونچی از دوران تحصیل مکاسب آموخت و در کنار پدر و پدر بزرگ خود با امور واردات و صادرات آشنا شد و پس از تحصیل وارد بازار و کسب درآمد، سپس عضو مجمع عالی واردات کشور شد، او جزء افرادی است که موضوعات مهمی را چون «دولت کمبود کاغذ را با مباشرینی که صلاح می‌داند تامین کند»، مطرح کرد.

مشروح گفت‌وگوی فارس با علیرضا یونچی را در ذیل این مطلب می‌خوانید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* سابقه یونچی‌ها از موزه لندن تا موزه نیویورک

آقای یونچی از آغاز به کار در حوزه واردات بفرمایید؟

اگر بخواهم تجربه‌ای بیان کنم، نسل سوم صادرکننده و واردکننده کالا هستم؛ یعنی پدربزرگم با صادرات فرش آغاز کرد، مبین آن هم اینکه هم‌اکنون در موزه لندن و نیویورک در قسمت فرش چند فرش با مارک «یونچی» موجود است.

وقت‌های آزاد پس از مدرسه را باید در بازار کمک حال بزرگ‌ترها می‌بودیم، ۶ ماه مانده به انقلاب در رشته برق فارغ‌التحصیل شدم، پس از اخذ مدرک برق، انقلاب شد و مشغول حوادث انقلاب و بازار شدیم.

قصد داشتم برای ادامه تحصیل به خارج سفر کنم که جنگ آغاز شد، ماندگار شدم و در ایران کار را ادامه دادم. در آن زمان بیشتر فرش و پسته به اروپا صادر می‌کردیم، در مقابل آن هم سال ۶۱ نمایندگی یکی از لوازم خانگی‌ها را گرفتیم تا ۱۲ سال پیش، حدود ۲۱ سال هم در کنار لوازم خانگی واردات کاغذ و مقوا را تا به امروز انجام می‌دهیم؛ شدت کار کاغذ از سال ۱۳۸۵ بیشتر شد. همان زمان که مرکز تهیه و توزیع کاغذ جمع شد و به بخش خصوصی سپرده شد، از سال ۸۵ تا به امروز حضور مستمر داشتیم و مشکلی هم تا تقریباً ۴ ماه پیش نبود و از ۱ سال پیش مجمع عالی واردات کمیسیون مواد سلولزی کاغذ و مقوا تشکیل شد. در این کمیسیون مواد سلولزی کاغذ و مقوا بنده نایب رئیس آن هستم.

دولت در کنترل هم نقشی ندارد؟

خیر، با وجود اینکه گوشزدهای ضمنی صورت گرفته اتفاقی نیفتد، به دلیل اینکه دولت به ملت خوش‌باور بوده و هست که همه کسبه ما بد نیستند ولی عده‌ای کار را خراب می‌کنند.

* بسیاری از واردکنندگان منتظر آرامش ارز و بازار بودند

آمار دارید که طی ۶ ماهه اول چند تن کاغذ با ارز مرجع وارد شده است؟

دولت زیر یک ماه در سال ۹۱ ارز داده است، بدلیل نوسانات ارز وضعیت مساعدی برای واردات نبود و بسیاری از واردکنندگان منتظر آرامش ارز و بازار بودند و یکی از دلایل کمبود هم این موضوع بوده است. ما خیلی مبارزه کردیم که نگذاریم کاغذ بیش از ۳ تا ۵ درصد در طول این چند سال سود کند، چرا؟ زیرا گردش مالی این صنف مناسب بوده است و مصرف کننده آن هم قشر خاص است.

تا پیش از این اگر ۱۰۰ میلیون سرمایه داشتید به بانک برده و با پیش‌پرداخت ۱۰ درصد یک میلیارد تومان گشایش اعتبار می‌کردید؛ یعنی ۹۰ درصد از شما ضمانت می‌گرفتند به شما ریفاینانس می‌دادند، شما جنس را وارد می‌کردید زمانی که به بندر برسد باید ۲۰ درصد دیگر پرداخت می‌کردید، به دلیل اینکه این جنس زود نقد می‌شد بسیاری از تاجرانی که در این صنف نبودند با استفاده از این ریفانیانس از این موضوع استفاده و کالا را زیر قیمت تمام شده می‌فروختند و پول آنرا در محل‌های کسب دیگر بکار می‌گرفتند.

گرانی کاغذ بر گرانی کتاب تأثیرگذار است، چرا فکری در این رابطه نمی‌شود؟

برنامه ریزی بازار از طرف دو گروه انجام می‌گردد؛ گروه الف: دولت؛ گروه ب: بخش خصوصی که با در نظر گرفتن مشکلات پیش آمده اکثرا از این شغل بیرون رفته‌اند، دولت برنامه‌ را بدهد بخش خصوصی تمام و یا قسمتی را متعهد می‌شود، کمبود را دولت با مباشرینی که صلاح می‌داند تامین کند.  

* در عرض دو ماه می‌توان بازار کاغذ را ساماندهی کرد/تجار تحریم را قبول ندارد

۹۰ هزار تومان بازار پس قیمت گرانی نیست با این حساب و کتاب، حتی اگر گران باشد؟

گران نیست، اما  اما قبول می‌کنم نظر شما را که گران است. تنها دو ماه زمان برای ساماندهی نیاز داریم. به عقید من، افراد کاسب همانند ما که سابقه واردات دارند، چیزی به نام تحریم را قبول ندارند. برای حرفم هم دلیل دارم، بگویید چه چیز در ایران نداریم، خودرویی که در ایران ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون قیمت دارد، پس از آمریکا دومین موجودی خودروهای خاص در ایران است.

* عامل گرانی کاغذ تغییر مقررات در ۶ماه گذشته بوده است

تحریم عامل گرانی کاغذ هم نبوده؟

نه زیاد، عامل گرانی عدم وجود اطلاعات کافی و تغییر مقررات در طول ۶ماه گذشته بوده است، تمام ابزارهای مورد نیاز جهت تامین کالا در ایران وجود دارد.

اگر تجهیزات در ایران داریم چرا کارخانه‌ها راه‌اندازی نمی‌شوند؟

به دلیل اینکه این کارخانه‌ها بدهی‌های زیاد دارند و قیمت تمام شده آن بالاست.

حالا باید چه کرد آقای یونچی؟

برای این که قیمت پایین بیاید باید چند کار کرد

الف: نیازمندان و مصرف کنندگان واقعی کاغذ مشخص و شفاف گردند. ب: از سوی دولت سیاست واردات و مسیر واردات حداقل ۶ ماه تغییر نکرده و ثابت بماند. ج: افراد و بازرگانان متعهد مسیر ۶ ماهه آینده شان روشن و بی تلاطم باشد.

واردات کاغذ در ایران چگونه است؟

ما از کشورهایی چون اندونزی، مالزی، چین، کره و تقریباً ۴ یا ۵ درصد هم از اروپا وارد می‌کنیم. طرح و برنامه‌ای که ستاد تأمین وزارت بارزگانی ریخته تا ده الی بیست روز آینده محموله‌های خوبی از کاغذ تحریر و چاپ در راه است که وارد کشور می‌شود.

کاغذهایی که وارد شده و یا خواهد شد با ارز مرجع هستند؟

خیر، هیچ‌کدام. ارز مرجع نداده‌اند.

* ارز دولتی به کاغذ تعلق بگیرد رانت ایجاد می‌شود

اینکه عنوان می‌شود از اردیبهشت ارز مرجع قطع شد صحیح است؟

از ۱۸/۴/۹۱ (تیرماه) قطع شده؛ چیزی به نام ارز دولتی نباید باشد چون رانت به وجود می‌آورد.

در شرایط کنونی وزارت ارشاد باید ورود کند یا صنعت؟

باید ببینیم نیازمند کیست؟ مصرف‌کننده وزارت ارشاد است، مثلی می‌گوید تا بچه گریه کند مادر به او شیر می‌دهد، وزارت ارشاد نیاز خود را مکتوب به وزارت صنعت بدهد، وزارت صنعت معدن و بازرگانی قطعا می‌تواند تامین نیاز ‌کند مگر نیاز کاغذ آموزش وپرورش برای سال تحصیلی ۹۱-۹۲ که حدود بیست میلیون دانش اموز و دانشجو مشکلی برای کتب درسی و دفتر داشتند آمار دقیق ونیازشان را به تامین کننده دادند با ارامش سال تحصیلی را شروع کردند.

* کارگروه کاعذ از متخصصان بخش خصوصی دعوت نکرده است

در وزارت ارشاد کارگروهی به نام حل مسئله کاغذ تشکیل شده از شما هم دعوت شده برای حضور در آن؟ از چه کسی دعوت شده؟

از بخش خصوصی متخصص دعوتی نشده است، باید ستاد تامین بازار در این جلسه حاضر شود، کارگروه تشکیل دادند اما از چه افرادی دعوت شد؟! راهکار شماره یک اینکه اعلام می‌کنیم مصرف کنندگان و نیازمندان واقعی را به ما بگویید.

شما آمار کاغذ را دارید؟

سالانه ۳۵۰ هزار تن حداقل نیاز انواع کاغذ وارداتی است.

برای اینکه محموله در حال ورود دچار مشکل کنونی و بازار آشفته نشود چه باید کرد؟

باید شبکه مویرگی ایجاد شود، باید نیازمندان نام خود را به سازمان یا وزارتخانه خود اعلام کنند.

یعنی کاغذ را نگاهدارند تا نیازمندان میزان نیاز خود را اعلام کنند؟

بله، چه افرادی نیازمند هستند؟ باید هر کس کاغذ می‌خواهد میزان مصرف خود را از طریق وزارتخانه‌ای که زیرمجموعه آن است اعلام کند، همانطور که آموزش و پرورش جواب داد و دفتر و کتابش تأمین شد، (بچه گریه کند مادرش شیر می‌دهد) آموزش و پرورش ۱۳۱ میلیون کتاب درسی چاپ کرده‌اند.

* کاغذ را نمی‌توان احتکار کرد

احتکار وجود دارد؟

احتکاری نیست، کاغذ کالای مصرفی است، نمی‌تواند احتکار باشد. نمی‌توان کاغذ را مخفی کرد، در ضمن ذی‌قیمت هم نیست، ۴ تا پالت در یک وانت مشکل جا می‌گیرد در هیچ کجا نمی‌توان احتکار کرد، این حرف افرادی است که قصد دارند کاغذ را گران بفروشند، قصد دارند کمبود شود به عنوان واردکننده‌ای که پیشکسوت این کار هستیم و گروه متعهدی را که به این مملکت متعهد می‌باشیم، اجازه نخواهیم داد این مفسدان به اهداف خود برسند.‌

در صحبت‌هایتان به راهکار اشاره کردید.

راهکار شماره یک اینکه هر نیازمند، میزان رفع نیاز خود را به مرکز ستاد تأمین کالای اساسی مهندس پورکاوه در وزارت بازرگانی کتباً اعلام کند. هر کسی باید تخصص خود را انجام دهد، وزارت ارشاد نباید واردات داشته باشد، ما با آمار و اسناد تامین کالا را می‌توانیم انجام دهیم.

میزان مصرف سالانه ما مشخص است؟

سرانه ۲۸ کیلو است که ۸ تا ۱۰ کیلوی آن کاغذ تحریر است.

* تغییر یک‌شبه تعرفه‌ها در بازار اخلال ایجاد می‌کند

درباره حذف تعرفه کاغذ هم صحبت کنید.

حذفی صورت نگرفته، کاغذ روزنامه ۱۰ درصد بوده، ۶ درصد قرار است برداشته شود ۴ درصد مانده که تأثیری نخواهد کرد، حذفی نشده، خبر را ناقص انتقال دادن اشتباه است. نباید قانون را یک شبه دور زد مطالعه و بررسی می‌خواهد تا مصوب شود، تغییر هرگونه تعرفه باید در کمیسیون ماده ۱ باشد. برهم زدن یک شبه تعرفه اخلال بوجود می‌آورد.

از عاقبت کارخانه کارون خبر دارید؟

بهتر است با مدیران کنونی آن مجموعه صحبت شود.

با وجود مازندران، کارون و پارس چند درصد نیاز کشور تأمین می‌شود؟

مدیران کارخانه کارون باید پشتیبانی شوند، ناظر برای کارخانه قرار دهند، بدهی‌ها را از اطراف کارخانه پاک کنند و با فراغ بال فعالیت را از سرگیرند.

باید برای بازار کاغذ چه کرد؟

باید وزارت ارشاد لیست میزان نیاز خود را به وزارت صنعت ارائه کند، کاغذ مورد نیاز تامین می‌شود.

سخن پایانی؟

مشکلات با همفکری و همدلی حل می‌شود و ملت‌ ما ملت نجیب و اصیلی است، نیاز را باید بشناسیم در این صورت تامین آن مشکل نخواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×