اخبار نساجی

گرانفروشی خودروسازان روی میز تعزیرات

 

گرانفروشی خودروسازان روی میز تعزیرات

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننــــــــدگان و تولیدکنندگان از الزام دو شرکت بزرگ دولتی به عودت ۵/۴۳ میلیارد ریال اضافه دریافت از مردم بابت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: پرونده‌های متعددی بابت تخلفات خودروسازان بویژه گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، محمدحسن نکویی‌مهر که روز یکشنبه جهت پاسخگویی تلفنی به سؤالات مردم در روزنامه ایران حضور یافته بود در پاسخ به سؤال یک شهروند دلیجانی که سؤال کرد چرا این سازمان با تخلفات شرکت‌های دولتی برخورد نمی‌کند، اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاه‌های نظارتی در برخورد با متخلفان، تمایزی بین دولتی بودن و خصوصی بودن ارائه‌دهنده کالا و خدمات قائل نیستند و بخشی از گزارش‌های تخلف که جهت صدور حکم به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود، مربوط به شرکت‌های بزرگ دولتی ارائه‌دهنده کالا و خدمات اعم از تلفن، گاز، برق و آب است.

گزارش تخلفات خودروسازان در تعزیرات

موضوع بیشتر تماس‌های مردم با رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به گرانی خودرو و تخلف خودروسازان اختصاص داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نکویی‌مهر در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان کرجی در مورد گرانفروشی خودروسازان گفت: کمیته خودرو چند روز قبل با هدف جلوگیری از زیان خودروسازان (با توجه به نوسانات نرخ ارز) موافقت کرد قیمت انواع خودرو بطور متوسط ۶ درصد افزایش یابد اما پیش از این مصوبه گزارش‌های متعددی از تخلفات خودروسازان و نمایندگی‌ها توسط مردم به تلفن ۱۲۴ اعلام شده بود که گزارش این تخلفات جهت صدور رأی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی توضیح داد: گرانفروشی، تأخیر در تحویل، عدم پایبندی به مفاد قرارداد فروش و تحویل خودروی معیوب از جمله تخلفاتی است که در شکایات مردم به آنها اشاره شده است.در ادامه گزیده‌ای از تماس‌های شما خوانندگان گرامی و پاسخ‌های محمدحسن نکویی‌مهر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین سیدجواد تقوی، معاون بازرسی و نظارت سازمان از نظر گرامی‌تان می‌گذرد.

بیگ‌زاده-تهران: آبان ماه یک دستگاه ال۹۰ پیش‌خرید کردم الان می‌گویند باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بیشتر از مبلغ قرارداد به حساب شرکت واریز کنم تا خودرو را تحویل بدهند که جمعاً ۱۶ میلیون و۸۳۰ هزار تومان می‌شود. مگر بعضی مسئولان نگفته بودند قیمت خودرو بالا نمی‌رود؟

نکویی‌مهر: کمیته خودرو چند روز قبل برای جلوگیری از زیان خودروسازان (با توجه به نوسان نرخ ارز) مجوز داد قیمت انواع خودرو به طور متوسط ۶ درصد افزایش یابد، اما خودرویی مثل ال ۹۰ که وابستگی بیشتری به واردات دارد، با قیمت قبلی تقریباً با زیان تولید می‌شد به همین دلیل مجوز داده شد که حدود ۱۰ درصد قیمت آن را افزایش دهند.

به هر حال مسئولان باید شرایط هر دو طرف را لحاظ کنند. باید وضعیت تولید را هم مدنظر قرار داد و به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کرد که تولید بتواند به حیاتش ادامه دهد.

کلانی-زنجان: متأسفانه بعضی نمایندگی‌‌های رسمی خودروسازان خودشان دلالی می‌کنند ضمن این‌که بابت کارت طلایی و گارانتی هزینه جداگانه‌ای می‌‌گیرند. لطفاً برخورد کنید.

نکویی‌مهر: واسطه‌گری و دلالی توسط نمایندگی‌‌های رسمی تخلف است و با آن برخورد می‌شود. مورد را اعلام کنید یا به تلفن ۱۲۴ گزارش دهید تا بازرسان ما پیگیری کنند.در مورد کارت طلایی و گارانتی هم چنانچه برخلاف مفاد قرارداد فروش باشد، تخلف محسوب می‌شود.

الماسی قانع-همدان: اواخر سال ۸۸ برای خرید یک دستگاه V2-206 ثبت‌نام کردم سال ۸۹ مابقی وجه را واریز کردم اما گفتند این مدل دیگر تولید نمی‌شود بنابراین مجبورمان کردند ۴۲۰ هزار تومان اضافه پرداخت کنیم تا V8-206 بگیریم. سال ۸۹ خودرو را تحویل گرفتیم و منتظر بودیم سود دوران مشارکت بگیریم. اعلام کردند چون شما V2 نخواستید و V8 تحویل گرفتید، سود دوران مشارکت به شما تعلق نمی‌گیرد.

شکایت کردم، گفتند ۸۴۴ هزار تومان سود شما می‌شود اما به همان دلیل امکان پرداخت وجود ندارد. روی شکایت مجدداً‌ پیرو زدم اما هنوز نتیجه نگرفته‌ام.

نکویی‌مهر: شماره تماس و کد رهگیری شکایت‌تان را اعلام کنید، پیگیری کرده و نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم.

حدادی- قزوین: آبان ماه خانه‌ام را فروختم و یک دستگاه کورینوس- رنو پیش‌خرید کردم. ۲ ماهه باید تحویل می‌دادند الان ۴ ماه گذشته اما از خودرو خبری نیست.

نکویی مهر: مورد را به تلفن ۱۲۴ گزارش دهید تا پیگیری شده و احقاق حق صورت بگیرد. خودروساز موظف است زیان شما را جبران کند.

تیزرو- تهران: ما تعدادی راننده هستیم که ابتدای سال ۹۰ هر کدام یک دستگاه ولوو FH پیش‌خرید کردیم. موعد تحویل گفتند به افزایش قیمت خورده‌ایم و مجبورمان کردند ۱۵ درصد بیشتر پرداخت کنیم. به ۱۲۴ شکایت کردیم رأی دادند ۷ درصد باید به ما عودت داده شود. آیا این مقدار اضافه پولی که از ما گرفتند منصفانه است؟

نکویی مهر: الان قیمت این خودرو در بازار چقدر است؟

تیزرو: حدود ۱۹۵ میلیون

نکویی مهر: وقتی قیمت کارخانه پائین‌تر از نرخ منطقی باشد، در بازار حاشیه قیمتی به‌وجود می‌آید و می‌بینید که قیمت کارخانه با قیمت بازار چقدر تفاوت دارد. این‌که کمیته خودرو اجازه داد قیمت‌ها کمتر از ۱۰ درصد افزایش یابد کمک می‌کند تا قیمت‌های حاشیه‌ای در بازار از بین برود و قیمت کارخانه با قیمت بازار یکی شود.

تیزرو: قراردادهای فروش هم یکطرفه است و منافع خریدار در آن لحاظ نمی‌شود.

نکویی مهر: در حوزه خدمات پس‌از فروش اقدامات خوبی در حال انجام است که از جمله آن، اصلاح قراردادهای فروش است. ان‌شاءالله بتوانیم با کمک خودروسازان این قراردادها را از حالت یکسویه خارج کنیم.

قربانی- بازرس اصناف: قرار بود بازرس‌های اصناف از حالت شرکتی به قراردادی تغییر وضعیت داده شوند. چرا اقدام نشد؟ تکلیف معوقه‌ها نیز مشخص نشده است.

نکویی مهر: در حال پیگیری موضوع هستیم. خوشبختانه تأمین اعتبار صورت گرفته و معوقات در حال پرداخت است، امیدواریم پرداخت تمام معوقات و حقوق اسفند تا پایان این ماه انجام شود. برای سال ۹۱ نیز در بودجه کل کشور، ردیف اعتبار جداگانه‌ای جهت این کار پیش‌بینی شده که امیدواریم با تصویب نهایی آن، سال آینده پرداخت‌هایمان منظم صورت بگیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×