مقالات نساجی

نوآوری‌های شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات صنعت بافندگی

قاسم حیدری ، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی از دانشگاه امیرکبیر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه ITMA همیشه به معنای ظهور فناوری‌های جدید است.

در آخرین دوره، پیشرفت‌های صنعت نساجی با استفاده از فن آوری‌های نوآورانه، تشکیل دیجیتال پارچه‌ها و لباس‌ها، چاپ دیجیتال، یافتن راه حل برای نگرانی‌های ثباتی، شکل‌گیری محصولات نوآورانه، مانند پارچه‌های الکترونیکی، سه بعدی و پوشاک ورزشی، و نرم افزار توصیف شد.

در طول ITMA ، غرفه‌ی مربوط به بافندگی از بازدید خوبی برخوردار بود. تولیدکنندگان عمده ماشین‌آلات، ماشین‌های متنوعی را جهت تولید محصولات تاری پودی برای پوشاک، منسوجات خانگی و منسوجات فنی به نمایش گذاشتند و فناوری‌های خود را به بازار عرضه کردند.

فناوری‌های بافندگی ارائه شده در نمایشگاه ITMA

شرکت دورنیر Lindauer Dornier GmbH مستقر در آلمان در ITMA 2019 سه دستگاه ایرجت A1 و دو دستگاه راپیر P2 با تولید طیف متنوعی از پارچه برای لباس، منسوجات خانگی و منسوجات صنعتی به نمایش گذاشت. دستگاه P2 نوع TKN 8 / S G24 / 190cm در حال بافت پارچه مبلی بود و P2 نوع TKN 4 / E D8 / 360cm به ترتیب پارچه پوشش را با نرخ پودگذاری(FIR) 925 و ۱۱۴۳ متر در دقیقه می بافتند.

ماشین بافندگی دورنیر
ماشین بافندگی دورنیر

 

شرکت آیتما ایتالیا Itema S.p.A. ، دو دستگاه ایرجت A9500-2 و چهار دستگاه بافندگی راپیر R9500-2 رابه نمایش گذاشت و همچنین یک دستگاه R9500-2، دو دستگاه هرکول و یک دستگاه UniRap در غرفه مربوط به این شرکت نمایش داده شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در غرفه آیتما ، ایرجت A9500-2 / 340cm روتختی و A9500-2 / 190cm یک پارچه لباسی را می‌بافت. چهار دستگاه راپیر R9500 -2 – در عرض های مختلف از ۱۹۰ سانتی متر تا ۳۴۰ سانتی متر – پارچه‌های جین ، پیراهن ، تودوزی ژاکارد و حوله های ساحلی ژاکارد را می‌بافتند.

در غرفه Itematech ، ماشین آلات در حال بافت پارچه فیلتر ، ژئوتکستایل ، پارچه فیلتر سنگین و پارچه مبلمان بودند. دستگاه UniRap ، که قبل از پیوستن به Itema توسط Panter به نمایش گذاشته شده بود، یک راپیر مثبت است. در ITMA 2019 ، UniRap در حال بافت یک پارچه مبلی از تار پارچه‌ای ونخ پود به صورت باز و با تاب صفر بود. دانسیته‌ی خطی تارها و نخهای پود ۱۰۰۰ تکس و تراکم تار و پود۶۷/۰ نخ در سانتی‌متر بود. برای صاف نگه داشتن جهت نخ تار ، از میلمیلک‌های مخصوص با چشمی صاف استفاده می‌شود.

از یک تغذیه کننده پود با بسته چرخشی نیز استفاده شد تا نخ پود بدون اضافه شدن پیچ و تاب ، صاف بماند. از این دستگاه می توان برای بافتن نخ‌های ساخته شده با الیاف با عملکرد بالا مانند کولار ، کربن یا زیلون استفاده کرد.

ماشین بافندگی راپیر مدل R-9500-2 آیتما
ماشین بافندگی راپیر مدل R-9500-2 آیتما

آیتما همچنین Discovery را معرفی کرد که یکی از اصلی ترین جاذبه‌های بافندگی در این نمایشگاه بود. در حالی که این شرکت از فناوری پودگذاری با عنوان “ماکو پرواز مثبت ” Positive Flying Shuttle نام برد. این دستگاه از بسته‌های نخ پود ثابت و دستگاه‌های رزرو نخ پود، که از ویژگی‌های بافت بدون ماکو است استفاده می‌کند. بنابراین ، دستگاه شبیه دستگاه پروژکتایل بدون ماکو همراه با گریپر است.

در حالی که در این دستگاه از یک پرتابه به عنوان وسیله پودگذاری استفاده می‌شود، شتاب دهی به آن توسط مکانیزم کاملاً متفاوتی انجام می‌شود. پرتابه توسط یک میله شتاب می‌گیرد – اصطلاحاً ،”میله پودگذار picking bar “، که به صورت افقی در یک شیار حرکت می‌کند. میله با پرتابه تماس داشته و آن را برای تأمین شتاب کافی در فاصله مشخصی حرکت می‌دهد، سپس حرکت خود را معکوس می‌کند و در نتیجه پرتابه را با نخ پود پر می‌کند. تماس بین میله پودگذار و پرتابه در مسافت و زمان معین می‌تواند سبب ایجاد حرکت نرمتر با شتاب تدریجی باشد تا ضربه ناگهانی که در یک ماشین پروژکتایل سنتی دیده می‌شود را نداشته باشد. همچنین مشابه یک ماشین پروژکتایل سنتی، Discovery چندین پرتابه را در خود جای داده است و قرار دادن آن از سمت چپ دستگاه انجام می‌شود.

شرکت پیکانول Picanol مستقر در بلژیک در غرفه خود ۱۰ ماشین بافندگی را به نمایش گذاشت. پنج دستگاه از این ماشین‌ها ایرجت بود که شامل دو دستگاه OmniPlus-i-4-D-190، یکی بافت پارچه صندلی ماشین و دیگری پارچه پوپلین، یک OmniPlus-i-4-R-190 بافت پارچه چتر نجات، یک OmniPlus-i-4-P-280 بافت پارچه ورق و یک OmniPlus-i-4-P-190 بافت پارچه‌ای با وزن پایین می‌شدند.

ماشین بافندگی OmniPlus-i-4-D-190 پیکانول
ماشین بافندگی OmniPlus-i-4-D-190 پیکانول

 

پنج ماشین دیگر به نمایش درآمده، دستگاه‌های راپیر بود که شامل OptiMax-i-4-R-220 برای بافت پارچه ای جین، OptiMax-i-4-P-540 برای بافت پارچه‌ای از مواد نسوز، OptiMax-i-12-J-190 برای بافت پارچه روکش صندلی ژاکارد، TerryMax-i-8-J-260 برای بافت حوله پرزدار ژاکارد وOptiMax-i-4-R-460 برای بافت پارچه‌ای روکش دار می‌شدند.
دامنه سرعت پودگذاری برای ماشین های ایرجت از ۱۹۱۴ تا ۲۵۳۵ متر در دقیقه بود. و برای دستگاه‌های راپیر، به استثنای دو دستگاه بافندگی ژاکارد و روکش صندلی که طبق متغیرهای طراحی و نوع نخ با سرعت متغیر در حال کار بودند ، از ۱۴۵۶ تا ۱۴۴۸ متر در دقیقه بود.

پیکانول ماشین بافندگی OptiMax-i را برای بافت پارچه‌ی جین با پودگذاری تقریباً دیجیتالی ساخت. قسمت تغذیه نخ پود مجهز به یک صفحه نمایش قابل برنامه‌ریزی برای کشش tension display (TED) با تنظیم دیجیتال ترمز برای کنترل کشش نح در هنگام پودگذاری است. این طراحی به کاربر اجازه می‌دهد تا تنش ایده‌آل برای یک نخ پود خاص را برای تولید مجدد در آینده ذخیره و کنترل کند.

این دستگاه همچنین مجهز به درب بازکن الکترونیکی راست گیر Electronic Right Gripper Opener (ERGO) است که به صورت الکترونیکی تنظیم می‌شود تا دهانه گیرنده را به صورت دیجیتالی تنظیم کند تا طول ضایعات نخ پود را در محل نگهداری سمت راست پارچه به حداقل برساند. علاوه بر این ، دستگاه با ارائه دهنده پودگذاری QuickStep مجهز شده است که به شما اجازه می‌دهد تا زمان های مختلف را برای پودگذاری و استراحت به صورت دیجیتالی برنامه ریزی کنید.

شرکت اسمیت Smit S.r.l. مستقر در ایتالیا پنج دستگاه به نمایش گذاشته است. چهار دستگاه در غرفه آن نشان داده شد و یک دستگاه در غرفه وندویل به نمایش درآمد. یکی از این دستگاه‌ها ماشین تک راپیر ONE با عرض شانه ۱۹۰ سانتی‌متری و سیستم پرواز آزاد بود (یعنی برای حمایت از راپیر در هنگام قرار دادن پارچه به هیچ راهنمایی احتیاج نیست)

در ITMA 2019 ، شرکت صنایع تویوتا مستقر در ژاپن ماشین‌های ایرجت JAT 810 را به نمایش گذاشت که در ITMA 2015 به نمایش درآمده بود. سه مورد از این ماشین‌ها شامل یک JAT810 8T-280ES-ET که سه حوله حمام کنار هم می‌بافد، یکJAT810 6SF-340DE-EF برای بافت پارچه پرده‌ای تاری پودی و یک ماشین JAT810 4F-190EC-EF که پارچه مبلی را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، این شرکت ماشین جدیدی را به عنوان دستگاه بافنده ایرجت “JAT New Concept” معرفی کرد. این شرکت اظهار داشت که این دستگاه نسل بعدی ایرجت آن است که به دنبال اتوماسیون، کارخانه هوشمند و فناوری بوم است.

شرکت Tsudakoma مستقر در ژاپن سه ماشین بافندگی ایرجت ZAX9200iرا در این نمایشگاه عرضه کرد. یکی از ماشین‌آلات ، ZAX9200i-190-2C-C6 برای بافتن پارچه صنعتی با استفاده از مونوفیلامنت‌های پلی اتیلن ظریف با دانسیته‌ی خطی ۳۳ دسی‌تکس بود که هر دو جهت تار و پود را با سرعت ۱۲۰۰ ppm تشکیل می‌دهد. به طور معمول، از واترجت برای پودگذاری مونوفیلامنت‌های ظریف استفاده می‌شود.

ماشین دوم، یک دستگاه ZAX9200i-190-4C-D16 ، برای بافتن پارچه‌های مبلمان با سرعت ۱۳۰۰ ppm یا ۲۲۱۹ متر در دقیقه بود.

ماشین سوم ، یک دستگاه ZAX9200i-Terry-280-8C-J ، سه پارچه ژاکارد پارچه ای کنار هم را با ۱۰۰۰ ppm برای بخش‌های پرزدار و ۷۵۰ ppm برای بخشهای کناره ، یا به ترتیب ۲۵۹۶ و ۱۹۴۷ متر در دقیقه می‌بافت.

نواربافی برای یک کاربرد هوشمند

در ITMA 2019 ، Jakob Müller AG مستقر در سوئیس دستگاه نواربافی خود را با نام NFM® مجهز به دستگاه پودگذار با عملکرد چند جهته Multi Directional Weaving (MDW) نشان داد.
این ماشین در حال بافت پارچه‌ای بود که شامل دو نخ رسانای الکتریکی از ترکیب نخ‌های الکترونیکی پلی استر و مس / نقره (e-yarns) بود. این دو نخ به طور مستقل از حرکت دهنه‌ی اصلی در حال حرکت بودند که هرکدام یک راهنما در اختیار داشتند. یک حرکت استراتژیک را می‌توان از قبل برنامه ریزی کرد تا نخ های الکترونیکی را از شانه بیرون بیاورد، به فاصله مشخص شده و انتخاب شده در هر دو طرف حرکت کند و پایین‌تر باشد تا با نخ پود در هم آمیخته شود.

نواربافی برای یک کاربرد هوشمند
نواربافی برای یک کاربرد هوشمند

حرکت محاسبه شده راهنماهای نخ‌های الکترونیکی منجر به تشکیل منطقه‌ای می‌شود که با نخ‌های رسانای الکتریکی توزیع شده و روی الگوی پارچه مورد نظر توزیع شده است. مس و نقره مواد ضد باکتری و رسانای الکتریکی هستند و محصولاتی با چنین ویژگی‌هایی ممکن است به عنوان روکش کفش برای گرم شدن استفاده شوند. از پارچه‌هایی با مدارهای رسانای الکتریکی می‌توان برای اتصال دستگاه‌هایی در پارچه الکترونیکی استفاده کرد که طیف وسیعی از کاربردها را دارند.

برچسب‌های Muller Velvedge، با استفاده از سیستم جدید بافت چندبعدی (MDW) تولید شده است، دارای لبه بسیار نرم بوده و به طور ایده‌آل برای لباس‌هایی که مستقیماً در تماس با پوست هستند مناسب هستند.

بافندگی سه بعدی

در ITMA اخیر ، شرکت های بیشتری نسبت به نمایشگاه‌های قبلی در زمینه سه بعدی بافی مشارکت داشتند.
مرکز توسعه تحقیقات مهندسی VÚTS a.s.، جمهوری چک، دستگاه جدید ایرجت را به بافت پارچه‌های سه بعدی با فاصله ثابت یا متغیر بین صفحه‌ی بالایی و پایینی پارچه نشان داد. در این دستگاه از دو چله نخ تار استفاده می‌شود؛ یکی برای تغذیه نخ‌های تار برای صفحات بالایی و پایینی پارچه و دیگری برای تغذیه نخ‌تار برای پایل‌ها. برنامه‌های کاربردی بالقوه برای پارچه‌هایی با فاصله مناسب بین دولایه شامل قایق‌های بادی از انواع مختلف، اسکله، تشک، کیسه های ضد سیل و بالابر از جمله برنامه‌های دیگر است.

در حال حاضر، صنعت قایق بادی از تکنیک دوخت قطره برای فاصله دو پارچه استفاده می‌کند. در این حالت از سوزن‌های زیادی برای اتصال دو پارچه پایه استفاده می‌شود. دستگاه‌های دوخت و مراحل تنظیم پیچیده و طولانی هستند و برداشتن و جایگزینی سوزن‌ها ممکن است بیش از ۲۰ روز طول بکشد. پارچه های سه‌بعدی که با استفاده از فرآیند بافندگی VÚTS تولید می‌شوند، با هندسه دلخواه بسیار سریع‌تر و راحت تر طراحی و شکل می‌گیرند.

Optima 3D Ltd. مستقر در انگلیس، یک شرکت جدید است که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده است. این شرکت طیف وسیعی از ماشین های بافت سه‌بعدی را برای شکل‌گیری پیش فرم‌ها برای صنعت کامپوزیت طراحی و توسعه داده است. Optima 500/150 آن از یک سیستم ماکو برای قرار دادن پود و یک سیستم تشکیل‌دهنه ژاکارد با رابط کاربر الکترونیکی برای ورودی پارامتر ساختاری استفاده می‌کند که انعطاف پذیری طراحی پیش فرم را فراهم می‌کند.

Optima 3D ماشین‌های بافندگی مدولار را ارائه می‌دهد که می‌تواند پارچه‌های ضخیم سه‌بعدی، شمش یا فرم‌های مشخص شکل را برای کاربردهای ترکیبی ایجاد کند.

3D ماشین‌های بافندگی مدولار
۳D ماشین‌های بافندگی مدولار

Dornier همچنین سیستم های کامپوزیتی را ارائه می‌دهد که شامل بافت سه‌بعدی برای فرم‌های چندلایه برای کاربردهای ترکیبی است. از ویژگی‌های دستگاه آن می‌توان به سیستم CAD برای برنامه‌ریزی ساختار بافت، سیستم پودگذاری راپیر سخت، سیستم تشکیل‌دهنه ژاکارد کنترل نخ تار، قفسه برای تغذیه نخ‌های تار از بسته‌های نخ و سیستم برداشت افقی اختیاری برای پیش‌فرم‌های ضخیم اشاره کرد.

طراحان بافندگی بسیار ماهر و با درک عمیق از هندسه‌های پارچه سه‌بعدی به طور کلی نیازمند تولید پارچه‌های سه‌بعدی هستند. و وجود سیستم‌های CAD بصری و استفاده آسان برای تولید پارچه‌های سه بعدی بسیار ضروری است.

EAT GmbH مستقر در آلمان اخیراً نرم افزار ترکیبی۳D Weave خود را معرفی کرده است. تار یا مقطع پودی به صورت دیجیتالی بر روی کاغذ شطرنجی همراه با اطلاعات مربوط به تار و اندازه و رنگ نخ پود برای هر لایه‌تار از طریق رابط کاربر رسم می‌شود. سپس سیستم تجسم سه بعدی ساختار را به صورت رنگی فراهم می‌کند. سپس این نرم افزار طرح را به حرکت بالا و پایین سنتی هر نخ تاب تبدیل می‌کند تا هر بار با یک دهنه روی دستگاه بافندگی بافته شود.

اگرچه تولیدکنندگان ماشین های بافندگی به سمت تولید ماشین های دیجیتالی پیشرفت کرده‌اند ، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. بافندگان به دنبال ماشین آلات با تعمیر خودکار پارگی نخ تار، مکانیسم کاملاً خودکار برای پیشگیری از عیب start mark بدون نیاز به دخالت اپراتور، تغییرات طراحی کاملاً خودکار، شکل‌گیری خودکار مدارهای یکپارچه انعطاف‌پذیر برای منسوجات الکترونیکی هوشمند، ماشین آلات بافت چند مرحله‌ای برای بافت دابی و ژاکارد و عرض و تراکم تاری متغیر برای غلبه بر محدودیت سرعت فعلی ماشین‌های بافندگی تک فاز هستند.

مسیر این صنعت همچنین به سیستم‌هایی برای جمع آوری و ذخیره مقادیر زیادی از داده‌های دیجیتالی، استفاده از اینترنت اشیا که به تولیدکنندگان ماشین اجازه دسترسی و پردازش داده‌های بزرگ با استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل برای تشخیص و پیش بینی مسائل مخل را می‌دهد، توسعه رباتیک برای اتوماسیون کامل و غیره نیاز دارد.
لازم به ذکر است که تولید نخ قبل از بافندگی و عملیات تکمیل پارچه ، تبدیل به محصول و بازاریابی پس از بافندگی باید با بافت یکپارچه شود زیرا تمام محصولات از ابتدا با الیاف شروع می‌شوند به بازار ختم می‌شوند.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×