جذاب‌ترین‌ها

نمایشگاه پوشاک را تحریم می‌کنیم!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن


پس از همزمان شدن نمایشگاه پوشاک ترکیه و نمایشگاه پوشاک ایران در بهمن امسال، برخی تولیدکنندگان ایرانی پوشاک ضمن اعتراض به تصمیمات اخیر وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در این‌باره و عدم توجه کافی به تولید داخلی، نمایشگاه امسال را تحریم کردند.


این اعتراض اگرچه از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران جدی گرفته نشد و این اتحادیه اجازه داد هر دو نمایشگاه به طور همزمان و در یک محل برگزار شود اما تولیدکنندگان عضو این اتحادیه با گلایه‌مندی از این موضوع از حضور در نمایشگاه ایرانی خودداری کردند. در همین باره مونا طاهری، عضو اتحادیه پوشاک تهران درباره برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران اظهار داشت: به دلیل اینکه وزارت صنعت به خواسته‌های تولیدکنندگان پوشاک احترام نمی‌گذارد، تصمیم گرفتیم نمایشگاه امسال را تحریم کنیم. طاهری با تصریح اینکه در سال گذشته درباره ضربه ورود پوشاک ترکیه‌ای به کشور هشدار داده بودیم اما متاسفانه کسی توجه نکرد، افزود: ما هم از راه نظرسنجی و هم حضوری نقطه‌نظرات خود را درباره این مساله به وزیر صنعت و رئیس اتاق بازرگانی انتقال دادیم اما متاسفانه اتفاق خاصی رخ نداد. عضو اتحادیه پوشاک تهران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه اضافه کرد: وقتی پوشاک داخلی از ابعاد مختلف توان رقابت با پوشاک خارجی را ندارد، نباید اجازه ورود به پوشاک خارجی داده شود.

طاهری با تأکید بر اینکه امسال نمایشگاه را تحریم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: مردم ما در حالت عادی نسبت به پوشاک ترکیه ذهنیت مثبتی دارند و حمایت وزارت صنعت از پوشاک این کشور وضع را بدتر هم می‌کند. وی به مقایسه وضع تولید پوشاک در ایران و ترکیه پرداخت و گفت: از لحاظ تولید، مواد اولیه، وضع کارگران و وضع داخلی اقتصاد کشور که در حال حاضر در وضعیت رکود قرار دارد، تولید پوشاک ما از ترکیه عقب‌تر است. عضو اتحادیه پوشاک تهران برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه‌ای در ایران را جنگ نابرابر بین پوشاک ایرانی و ترک دانست و ادامه داد: ترکیه در بسیاری جهات به عنوان صنعت نخست پوشاک جهان به شمار می‌رود و برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه یک جنگ نابرابر است.

هم از راه نظرسنجی و هم حضوری نقطه‌نظرات خود را درباره این مساله به وزیر صنعت و رئیس اتاق بازرگانی انتقال دادیم اما متاسفانه اتفاق خاصی رخ نداد
 

طاهری با انتقاد از رویه وزارت صنعت در حوزه پوشاک خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما هم باید با مشکلاتی اعم از نمایشگاه ترکیه‌ای و قاچاق پوشاک این کشور به داخل دست و پنجه نرم کنیم و هم باید شاهد اعطای مجوزهای مختلف به شرکت‌های ترکیه‌ای در حوزه پوشاک باشیم.

نمایشگاهی برای تحقیر ایرانی‌ها

برگزاری نمایشگاهی با این عنوان که در کشور ایران بی‌سابقه است، آب پاکی را روی دست برندها و تولیدکنندگان شناسنامه‌دار پوشاک ایرانی ریخت که از این پس دیگر توان رقابت با پوشاک تر‌‌ک‌ها را حتی در سرزمین مادری خویش نخواهند داشت. نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری چنین نمایشگاهی را نبرد نابرابر ایران و ترکیه در نساجی دانست و با اشاره به مشکلات و قوانین دست و پاگیر پیش‌ روی این بخش، رقابت ایران با کشورهای دیگر در این صنعت را نابرابر خواند. علیمردان شیبانی اشتغال مستقیم در این صنعت را حدود ۴۰۰ هزار نفر برشمرد و با تصریح اینکه نساجی، صنعت بومی شده ایران است اما به‌رغم وجود طراحان خوب، ماشین‌آلات به‌روز و مواد اولیه مرغوب در کشور این صنعت نتوانسته آن طورکه باید و شاید پیشرفت کند، افزود: به‌عنوان نمونه در کارگاه دوزندگی که بالاترین ارزش افزوده در چرخه تولید می‌تواند ایجاد کند در کنار هر چرخ خیاطی حداقل باید ۳ نفر برشکار، چرخکار و دوزنده حضور داشته باشند که به این ترتیب در یک کارگاه متوسط دوزندگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

نایب‌رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با تصریح اینکه صنعت نساجی صنعتی با ارزش افزوده بسیار بالاست، ادامه داد: هر کیلوگرم پنبه حدود ۷ تا ۸ هزار تومان قیمت دارد که ارزش آن تا زمان‌ تبدیل به نخ به حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان می‌رسد و محصول نهایی اعم از پارچه یا لباس آماده فروش بسیار گران‌تر از این مبلغ است. به این ترتیب ارزش افزوده آن نسبت به حجم سرمایه‌گذاری در صنعت چشمگیر و قابل قیاس با دیگر صنایع نخواهد بود. وی خاطر نشان کرد:‌ قوانین موجود از صنعتگران حمایت نمی‌کند. شیبانی با اشاره به تعرفه موافقتنامه ترجیحی میان ایران و ترکیه تصریح کرد: زمانی که نیاز واحدهای تولیدی داخلی کاملا تامین نشده، خروج حتی یک کیلوگرم از این محصولات خام‌فروشی و خیانت به این آب و خاک است. ما به جای تولید با ارزش افزوده بیشتر و اشتغال به کار فرزندان کشور ماده خام را به دیگر کشورها صادر می‌کنیم و این کشورها آن را به پوشاک و دیگر کالاهای نهایی تبدیل کرده و دوباره به کشور ما با قیمتی چند صد برابر مواد اولیه بازمی‌گردانند. وی با اشاره به مقایسه تعرفه واردات مواد اولیه پنبه در ترکیه و ایران گفت: تعرفه واردات مواد اولیه پنبه برای ترکیه یک سنت در هر کیلوگرم و بسیار ناچیز است، در صورتی که این تعرفه در کشور ما در حال حاضر حدود ۵ درصد است و قبلا تا ۲۰ درصد هم رسیده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو اتحادیه پوشاک تهران برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه‌ای در ایران را جنگ نابرابر بین پوشاک ایرانی و ترک دانست و ادامه داد: ترکیه در بسیاری جهات به عنوان صنعت نخست پوشاک جهان به شمار می‌رود و برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه یک جنگ نابرابر است
 

چنین اختلاف فاحشی در قیمت مواد اولیه امکان هرگونه رقابت صحیح را از تولیدکنندگان داخلی خواهد گرفت. وی معتقد است در چنین شرایطی تعرفه واردات مواد اولیه‌ای که در داخل کشور دچار کمبود بوده و نیاز به واردات قانونی آن داریم و هر نوع هزینه دیگری که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالای تولیدی شود، باید به‌طور کامل حذف شود.گفتنی است نمایشگاه پوشاک و لباس ترک در حالی از امروز کار خود را در تهران آغاز می‌کند که پیش از این قرار بود نمایشگاه پوشاک ایران در ماه آذر برگزار شود اما با عقب افتادن این برگزاری و تعویق یک‌ماهه آن، زمان برگزاری هر دو نمایشگاه پوشاک در بهمن و در تهران خواهد بود.

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک ایران همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه برگزار می‌شود طوری‌که آیسون ییلماز، مدیر برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفته است که غرفه‌ها در زمینی به وسعت  ۲  هزار و ۳۷۵ مترمربع برپا خواهد شد که نزدیک به نیمی از وسعت نمایشگاه تهران است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×