اخبار فرش ماشینی

تولید نانوکامپوزیت آنتی باکتریال با استخراج پروتئین از ضایعات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به استخراج پروتئین از ضایعات موی انسان جهت تولید الیاف نانو کامپوزیت آنتی باکتریال شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، مریم حاج ملکی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نساجی این واحد دانشگاهی در رابطه با طرح پژوهشی خود گفت: یکی از مهمترین مسائل در داربست های نانو لیفی مورد مصرف برای انسان موضوع سازگاری”compatibility” آنها با بدن انسان است. ضایعات موی انسانی از پروتئینی نامحلول به نام آلفا کراتین سخت ساخته شده اند که کراس لینک های قدرتمندی با یکدیگر از طریق باندهای دی سولفیدی ایجاد می کند و باعث ایجاد ارگان های سخت و نامحلول می شوند.

وی با بیان این مطلب که استخراج پروتئین از ضایعات موی انسان جهت تولید الیاف نانو کامپوزیت آنتی باکتریال برای اولین بار در کشور مورد مطالعه قرار گرفته است، افزود: هدف از این مطالعه استفاده بهینه از مواد اولیه سهل الوصول و ارزان قیمت یعنی ضایعات موی انسانی، استخراج پروتئین موجود در آنها و سپس تبدیل این پروتئین ها به داربست های نانو کامپوزیتی آنتی باکتریال است.

حاج ملکی گفت: از آنجایی که ضایعات موی انسانی منابعی غنی از پروتئین آلفا کراتین هستند و در عین حال ارزان و در دسترسند، استفاده از آنها جهت تولید داربست های نانو لیفی در کشور باعث صرفه جویی اقتصادی شده و انتظار می رود بتوانند در عملکردهای پزشکی خصوصا تهیه پوست مصنوعی و یا پانسمان برای زخم ها مفید واقع شوند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که یافته ها نشان دادند که محلول %۱ NaOH بهترین غلظت جهت استخراج پروتئین های موی انسانی است، تصریح کرد: نتایج حاصل از سنجش ضد میکروبی نشان دادند که با افزایش در غلظت پروتئین در داربست های تولیدی ممانعت به خوبی صورت پذیرفته است و این دستاورد علمی به دلیل عدم سمیت سلولی و compatibility آن ها با بدن انسان انتظار می رود بتوانند در زمینه پانسمان برای زخم ها و یا تهیه پوست مصنوعی مفید فایده واقع شوند.

گفتنی است، دکتر رامین خواجوی راهنمایی این طرح پژوهشی را برعهده داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×