اخبار نساجی

رای مجلس به افزایش سهام ایران در بانک​ جهانی و صندوق بین المللی​ پول/حفظ کرسی و حق رای یا کمک به بلاد کفر؟

 

رای مجلس به افزایش سهام ایران در بانک​ جهانی و صندوق بین المللی​ پول/حفظ کرسی و حق رای یا کمک به بلاد کفر؟

نمایندگان مجلس با پیشنهاد دولت برای افزایش سهام ایران در بخشی از بانک جهانی موافقت کردند.

به گزارش خبرآنلاین، این تصمیم در راستای بررسی لایحه اجازه افزایش سرمایه ایران در بانک ترمیم و توسعه که بخشی از بانک جهانی و صندوق بین​المللی پول است، اخذ شد. در مذاکرات نمایندگان مشخص شد که ایران در حال حاضر ۱۷۵ میلیون دلار در این بانک سرمایه​گذاری کرده است و دولت خواستار افزایش ۷۸ میلیون و ۵۱ هزار دلاری سرمایه ایران در این بانک شده بود.

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه از مخالفان این لایحه بود که می گفت: ما که هر روز از سوی مجامع بین​المللی و غربی تحریم می​شویم. بانک جهانی هم عامل غرب برای اجرای این تحریم​هاست. چرا باید پول بیت المال را به آنها بدهیم؟ تا کنون چقدر از بانک جهانی وام گرفته​ایم؟ برای چه طرح​هایی؟ چرا به جای افزایش سرمایه و رتبه​امان در بانک اسلامی جهانی می​خواهیم در بانک جهانی سرمایه​مان را افزایش دهیم؟
به گفته وی، اگر به فرموده رهبری کشور برتر منطقه در افق ۱۴۰۰ باشیم، باید بانک جهان اسلام را در دست خودمان بگیریم. این نماینده اصولگرا با تاکید بر اینکه افزایش سهام در بانک جهانی، هیچ فایده​ای برای ما ندارد، ادامه داد: دولت از میزان سرمایه​گذاری و وام​های دریافتی از این بانک گزارش بدهد. وقتی نمایندگان هیچ اطلاع دقیقی از عملکرد دولت در این زمینه ندارند، چطور درباره آن تصمیم گیری کنند؟ اگر پول داریم به حساب بانک جهان اسلام بریزیم که مسلمین استفاده کنند، نه ملت بلاد کفر!

اما غلامرضا مصباحی​مقدم رئیس کمیسیون هدفمند کردن یارانه​ها در موافقت با این لایحه از بانک جهانی و صندوق بین​المللی پول به عنوان دو نهاد بین​المللی واقع در واشنگتن یاد کرد و افزود: کشورها بسته به سهامی که در این دو نهاد دارند، حق رای خواهند داشت. در حال حاضر ایران ۱۷۵ میلیون دلار سهام در این بانک دارد. سهام ما قبل از انقلاب بیشتر بوده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون به ایران وام دادند. بعد از انقلاب هم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون وام دیگر گرفته​ایم. هرچند که رویکرد آنها به ایران بسته به سیاست​های آمریکا در قبال ایران است، اما برای استفاده از این ظرفیت باید در آنجا حضور داشته باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی افزود: بیش از ۹ میلیون دلار کمک​های مجانی به ایران کرده​اند اما در شرایطی هم کمک نکرده​اند. اما نباید تریبونمان را در آنجا از دست بدهیم. مثل اینکه حضورمان در سازمان ملل را حفظ می​کنیم تا مخاطبان جهانی داشته باشیم. در این مراکز جهانی، علیه ایران موضع گیری​هایی می​شود و ما باید نماینده داشته باشیم تا از خودمان دفاع کنیم.

نماینده دولت در دفاع از این طرح، از تلاش دشمن برای به حاشیه راندن ایران در مجامع بین​المللی یاد کرد و از لزوم پررنگ کردن نقش ایران در یان مجامع سخن گفت که نمونه آن حضور رئیس​جمهور در تمامی اجلاسیه​های سازمان ملل است.

او این حضور را فرصتی مغتنم برای ارائه دیدگاه​های ایران و مقابله با زیاده​خواهی​های آمریکا خواند و افزود: بانک جهانی یکی از فرصت​های مغتنمی است که ایران می​تواند مقاصد و اهدافش را در آن دنبال کند.
نماینده دولت با اشاره به حضور بیش از ۶۰ ساله ایران در این بانک جهانی، گفت: ایران در قالب گروه کشورهای EB16 (شامل پاکستان، مراکش، افغانستان، تونس و غنا) عضو بانک جهانی است و باید سهاممان را متناسب با مصوبه شورای حکام افزایش دهیم تا جایگاهمان در مدیریت اجرایی این بانک حفظ شود.
نهایتا هم مجلس به این لایحه رای داد تا سهام ایران به میزان ۷۸ میلیون دلار در بانک جهانی افزایش یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×