اخبار نساجی

شورای گفتگو دنبال حذف بدهی بانکی صنایع است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

شورای گفتگو دنبال حذف بدهی بانکی صنایع است

 

سقف بدهی های بانکی با توجه به شرایط خاص اقتصاد کشور سال گذشته در قانون برنامه بودجه به عنوان بند ۲۸ گنجانده شد که امسال هم در بودجه سال ۹۱ این موضوع دوباره مطرح شده است.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق صنایع و معادن و بازرگانی و کشاورزی ایران در پایان جلسه دیروز شورای گفتگو بین بخش خصوصی و دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تشریح این نشست گفت: در این نشست موضوع بحث بدهی های بانکی بنگاه های اقتصادی قید شده در بند ۲۸ قانون بودجه سال۹۰ و ماده ۲۹ بودجه سال۹۱ مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: براساس ماده ۲۸ بودجه سال۹۰، ۴۳۷ هزار و ۴۹ قرارداد توسط بانک ها تقسیط مجدد شده و نزدیک به ۲ درصد از مطالبات جاری را تحت پوشش قرار داده است. این ماده واحده ذکر شده در بودجه سال ۹۰ و ۹۱ نقش موثری در کاهش بدهی های معوقه بنگاه های اقتصادی داشته است که به بانک های دولتی ابلاغ شده است، این کار با توافق تسهیلات گیرندگان یعنی مشمولین ماده ۲۹ صرفا محدود به بانک های دولتی نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ضمن آنکه در ابتدا بدهی های سررسید شده بررسی و بعد از آن بدهی های مشکوک الوصول محاسبه می شود.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه اگرچه موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه بودجه سال ۹۱ با اندکی تاخیر به مراحله اجرا گذاشته شد اما بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده است که تسهیلات گیرندگان وام در صورت مراجعه مشمول بخشودگی جریمه های بانکی می شوند.

موضوع دیگر ترکیب تسهیلات و مانده تسهیلات است که در این جلسه با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع در سال حمایت از تولید ملی، در راستای ایجاد آسان سازی دریافت تسهیلات بانکی در بخش صنعت و معدن طبق بسته سیاستی پولی و مالی بانک مرکزی ۳۷ درصد منابع بانکی باید در اختیار بخش صنعت و معدن قرار بگیرد که در حال حاضر فقط ۲۸ درصد به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

وی در خصوص مانده تسهیلات بخش مسکن اظهار داشت: بیشترین میزان مانده تسهیلات اعطایی مربوط به بخش مسکن است که بیش از ۲۹ درصد مانده تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

وی در خصوص تاثیر راه اندازی مرکز مبادلات ارزی بر روی عملکرد بازار ارز آزاد و تامین نیازهای ارزی واحدهای اقتصادی گفت: اظهارنظر در خصوص این واحد تازه تاسیس کاملا زود است، نباید قضاوت سریع راجع این موضع داشت زیرا نگاه سریع و اظهارنظر زودهنگام در مورد این مرکز اجازه تاثیرگذاری آن را بر روی بازار ارز نمی دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×