اخبار نساجی

ثروت باد آورده واردکنندگان خودرو در سال تولید ملی

 

این روزها سودهای رؤیایی وارد کنندگان خودرو در کنار گرانی‌ها و مفاسد اقتصادی حساسیت افکار عمومی را برانگیخته است.

در حال حاضر افکار عمومی به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا چنین سودی متعارف و قانونی است؟همچنین این سوال مطرح است که اگر این سود نامتعارف است، چرا سازمانهای نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص موضع شفافی اتخاذ نمی کند؟
بر همین اساس رئیس این سازمان به تازگی و در اظهار نظری قیمت خودروهای وارداتی را مورد تایید این سازمان دانست.
این درحالی است که رسانه‌ها و برخی از کارشناسان در تحلیل‌های خود از ثروت بادآورده وارد کنندگان خودرو در سال تولید ملی خبرداده‌اند.

سود داریم اما

انتقاد به سود سرشار واردات خودرو درحالی است که وارد کنندگان می‌گویند:هرچند واردات خودرو در کل پرسود است و در عین حال کم دردسر، اما واردکنندگان برای تامین زیرساخت‌های لازم بابت واردات، ابتدا هزینه‌هایی گزاف را می‌پردازند و سپس نتایج آن را درو می‌کنند.
در همین حال، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو سود واردکنندگان خودرو را به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور می‌داند.
جلال ریخته گر قدیمی می‌گوید: هم اکنون سیستم عرضه و تقاضای خودروهای وارداتی به هم ریخته است.
بالا رفتن نرخ دلار و بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه، دو دلیل اصلی سود بردن واردکنندگان خودرو به شمار می‌آیند و به این دو دلیل است که قیمت وارداتی‌ها به طور متوسط ۴۰ درصد رشد کرده است.

آنالیزی که همخوانی ندارد!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تایید قیمت خودروهای وارداتی از سوی رییس سازمان حمایت در حالی است که منتقدان می‌گویند: با محاسبه رانت ارز دو نرخی برخی وارد کنندگان خودرو تا ۱۱۸ درصد سود می‌کنند که این رقم بسیار نامتعارف و بادآورده است.
به عبارت دیگر، برخی وارد کنندگان با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی خودرو وارد می‌کنند و با ارز حدود ۲۰۰۰ تومانی می‌فروشند!این میزان سود بدان معنی است که هیچ فعالیت اقتصادی تا این حد سود آور نیست.
بر اساس آمار گمرک در واردات هر دستگاه بنز به کشور سود ۱۸۵ میلیون تومانی نهفته است. برای نمونه خودرو S500 که با حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت، گران‌ترین خودروی بنز در بازار ایران محسوب می‌شود، هنگام واردات به کشور و با احتساب پرداخت تعرفه ۱۳۰ درصدی، قیمتی معادل ۳۱۵ میلیون تومان دارد.
همچنین کمی پیش از این آمار نشان داده بود واردکنندگان خودروهای کیا، هیوندای و پورشه حاشیه سودهای بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی دارند.

تولید ملی را در یابیم!

دبیر انجمن خودور سازان در گفت و گو با خبرنگار ما دلیل سود نامتعارف وارد کنندگان خودرو را شفاف نبودن ساز و کار واردات دانست.
احمد نعمت‌بخش اضافه کرد:اینکه گفته می‌شود همه وارد کنندگان خودرو ارز مرجع می‌گیرند صحت ندارد، بلکه برخی با ارز مرجع و برخی با ارز آزاد خودرو وارد می‌کنند که در این صورت سودشان متغیر است.چنانچه ارز دولتی گرفته باشند می‌توان گفت که سود های کلان به جیب زده اند، در غیر این صورت سودشان کاملا متعارف است.
وی با بیان اینکه ثبت سفارش تنها مرجع تعیین کننده نوع ارز وارد کنندگان است اظهار داشت:سازمان حمایت به عنوان متولی حمایت از حقوق مردم باید در این خصوص قاطعانه برخورد کند و مطابق بهره گیری وارد کنندگان از ارز دولتی و آزاد از آنان بازخواست کند.

در همین حال، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز به خبرنگار ما گفت:سود هنگفت واردات خودروهای خارجی را قبول ندارم. بارها پیشنهاد داده ایم که بهتر است واردات خودرو و قطعه، با نرخ آزاد انجام شود و در ازای آن دولت قیمت‌گذاری خودرو را به خودروساز و یا وارد کننده محول کند.
محمد رضا نجفی منش اضافه کرد:اگر وارد کننده ای سود سرشار به جیب می‌زند به همین میزان باید مالیات بپردازد.
البته واردات خودرو فقط ۳ درصد از کل نیاز کشور را شامل می‌شود و شایسته نیست به خاطر آن ۹۷ درصد تولید داخل را رها کنیم.

ابهام همچنان باقی است

از آن جایی که بین اظهارات رئیس سازمان حمایت و فعالان حوزه خودرو در خصوص تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واردات خودرو تناقض وجود دارد، به نظر می‌رسد ابهامها در این زمینه همچنان ادامه دارد، زیرا تقوی از تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو به نرخ مرجع سخن می‌گوید اما فعالان این حوزه اظهار می‌دارند که واردکنندگان حداقل بهره را از این نرخ ارز داشته‌اند و حتی چون خودروی خارجی جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود، ارز مرجع به آن تخصیص نمی یابد.
در همین حال به نظر می‌رسد با تداوم این ابهامها سودهای رویایی و کلان واردکنندگان همچنان افکار عمومی را می‌آزارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×