اخبار نساجی

نرخ سود اوراق دستگاه‌ها کماکان ۲۰درصد است/ موفقیت بانک مرکزی در جمع‌آوری نقدینگی

 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد نرخ سود اوراق مشارکت دستگاه‌های دولتی، گفت: جزئیات این کار هنوز مشخص نشده است، اما نرخ سود این اوراق همچنان ۲۰ درصد است و افزایش ۳ درصدی اوراق تنها متوجه اوراق بانک مرکزی می‌شود.

سید‌علی اصغر میرمحمد صادقی با بیان اینکه نرخ سود اوراق مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی همانند قبل ۲۰ درصد است،‌ اظهارداشت: هنوز زمان مشخصی برای انتشار اوراق مشارکت مشخص نشده است.

وی افزود: اگر دولت بخواهد تغییری در نرخ سود اوراق مشارکت خود داشته باشد، باید پیشنهاد آن را به شورای پول و اعتبار بدهد.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت دستگاه‌های دولتی در حدود تعیین شده قانون بودجه سال ۹۲ انجام می‌شود و برای تغییر در نرخ سود آن باید پیشنهادی به شورا ارائه و این نهاد راجع به آن تصمیم‌گیری کند.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای بازنگری در سازوکار اوراق مشارکت بانک مرکزی گفت: شورای پول و اعتبار نرخی برای اوراق مشارکت بانک مرکزی تعیین نکرد بلکه تنها سقف و کفی برای نرخ این اوراق تعیین و نرخ گذاری در این دامنه و تعیین شرایط و سازوکار آن را در اختیار بانک مرکزی قرار داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه این اقدامات تنها برای اوراق مشارکت بانک مرکزی انجام شده است، گفت: اوراق مشارکت دستگاه‌های دولتی همچنان با نرخ ۲۰ درصد عرضه می‌شود مگر اینکه ناشران یا دستگاه‌ها پیشنهاداتی به شورای پول و اعتبار داده و در صورت تصویب شورا،‌ امکان تغییر در نرخ سود این اوراق هم ایجاد می‌شود.

به گفته وی با توجه به مدت زمان باقی مانده تا پایان سال، به احتمال زیاد امسال نرخ سود اوراق مشارکت دستگاه‌‌ها تغییر نکند.

*بانک مرکزی به اهداف خود در فروش اوراق مشارکت رسید

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی در دوره جدید چیست و آیا این روند ادامه می‌یابد، گفت: انتشار مجدد اوراق مشارکت بانک مرکزی با توجه به مولفه‌ها و وضعیت اقتصادی در سال آینده انجام می‌شود و تصمیم در این باره در اختیار بانک مرکزی است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به پیش‌بینی بسیاری افراد از عدم استقبال مردم از اوراق مشارکت بانک مرکزی با وجود بازار‌های موازی، افزود: با همه این تحلیل‌ها بانک مرکزی تقریبا به اهداف خود در عرضه اوراق مشارکت و جمع آوری نقدینگی دست یافت.

وی تصریح کرد:‌ با بررسی‌ها و رصد بازار و اقتصاد کشور در سال ۹۳ احتمال انتشار مجدد اوراق مشارکت بانک مرکزی وجود دارد اما باید به این مساله توجه کرد که هدف بانک مرکزی از انتشار این اوراق کوتاه مدت است.

میرمحمد صادقی با اشاره به سررسید ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک مرکزی در سال جاری، گفت: در واقع بخشی از نقدینگی جمع‌آوری شده بابت نقدینگی تزریق شده از این محل بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون با فروش هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک مرکزی ۱.۰۲ درصد حجم پایه پولی کاهش می‌یابد، ‌با فروش ۲۲۰۰ میلیارد تومان اوراق، ۲.۰۶ درصد پایه پولی کاهش یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×