اخبار نساجی

با وجود تحریم ها صادرات امریکا به ایران افزایش یافته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با وجود تحریم ها صادرات امریکا به ایران افزایش یافته است

ماجرای بانک انگلیسی استاندارد چارتر شکافی بین دو سوی اتلانتیک درباره تحریم های ایران به وجود آورده است. تحریم ها دست شرکت های اروپایی را در تعامل با ایران بسته و در مقابل برخی شرکت های امریکایی از قبل این تحریم ها سود برده و از رقبای اروپایی خود در معامله با ایران پیشی گرفته اند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از منابع اینترنتی, بانک استاندارد چارتر پذیرفت که ۳۴۰ میلیون دلار به خاطر پنهان کردن تعاملاتش با ایران به سازمان ناظر بر امور بانکی امریکا, مستقر در نیویورک پرداخت کند و این موضوع دستاوردی شده برای برخی سیاست مداران و نمایندگان پارلمان انگلستان که امریکا را متهم کنند که قصد دارد از این حربه برای تضعیف کردن جایگاه لندن به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مالی دنیا استفاده کند.

اکنون اروپاییان به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها علیه ایران موجب آزردگی کمتر شرکت های امریکایی طرف معامله با ایران شده و همتایان اروپایی این شرکت ها را در مضیقه بیشتر قرار می دهد و این امر قانونگذاران در واشنگتن و بروکسل را بر آن داشته در زمینه تحریم ها بیشتر تامل کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی گزارش داد که با وجود تحریم ها و بالا گرفتن دشمنی بین دو کشور،صادرات امریکا به ایران افزایش یافته در حالی که صادرات شرکای اروپایی به ایران کاهش پیدا کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این روزنامه چاپ نیویورک از دهان شویه های اورال بی ساخت یک شرکت امریکایی نام می برد که هنوز به وفور در مغازه های تهران یافت می شود و به گفته شرکت سازنده صادرات آن به ایران قانونی است. همچنین به نوشته این روزنامه محلول های شرکت چند ملیتی کوکاکولا به صورت قانونی به ایران صادر شده و به گفته سخنگوی این شرکت هیچ مشکلی برای بازپرداخت پول از شرکت خوشگوار, شرکت طرف معامله کوکاکولا در ایران وجود ندارد.

یک سخنگوی خزانه داری امریکا به وال استریت ژورنال گفته مطمئنا هیچ گونه محدودیتی برای شرکت های صادر کننده مواد غذایی به ایران وجود ندارد و تحریم ها شامل این شرکت ها نمی شود. اما شرکت های اروپایی می گویند از صدور هر گونه LC برای صادرات به ایران معذورند چون از مجازات های احتمالی در امریکا واهمه دارند.

در حالی که برخی بانک های مرکزی اروپا می گویند نمی توانند بانکی که برای ایران گشایش اعتبار کند پیدا کنند به نوشته وال استریت ژورنال پس از دو سال وقفه امسال امریکا محموله های گندم به ایران صادر کرده است.

میشل بورن, یک وکیل متخصص در امور تحریم ها در واشنگتن می گوید معافیت هایی که در خصوص صادرات مواد غذایی به ایران اعمال شده می تواند دلیل افزایش صادرات این مواد به ایران باشد.

به نوشته این روزنامه سال گذشته ۳۱ درصد مجموع صادرات امریکا به ایران را دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل می داد و ۲۵ درصد هم سهم خمیر چوب و ۱۷ درصد محصولات کشاورزی و غذایی بود.
اما محدودیتی برای صادرات اقلامی چون سیگار با وجود این که در دسته مواد غذایی قرار نمی گیرند به ایران وجود ندارد. یک سخنگوی شرکت فیلیپ موریس می گوید در ماه آوریل این شرکت مجوز صادرات سیگار به ایران را از خزانه داری امریکا دریافت کرد و این مجوز هنوز هم به قوت خود باقی است.

به نوشته وال استریت ژورنال توضیح این مطلب هم چندان دشوار نیست که چرا ایرانیان اجازه دارند سیگارهای ماربرو امریکایی را مصرف کنند اما اجازه نخواهند داشت پژو های جدید ساخت فرانسه را برانند.

به گفته همان وکیل متخصص در امور تحریم ها شرکت های امریکایی به دلیل لابی هایی که در واشنگتن و بین مقامات مسوول امریکایی دارند می توانند معافیت هایی برای معامله با ایران بگیرند اما همتایان اروپایی آن ها با سیستم بروکراتیک اروپایی قادر به یافتن چنین لابی هایی نیستند.

در حال حاضر لابی USA engage در واشنگتن برای توسعه معافیت ها در زمینه صادرات مواد غذایی, دارویی و تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی به ایران تلاش می کند.

ریچارد ساوایا, رهبر این لابی امریکایی گفت : ما با اعضای کنگره و نمایندگان خزانه داری امریکا برای افزایش این معافیت ها و کاهش محدودیت ها علیه ایران با اهداف بشر دوستانه در تماس مستقیم قرار داریم. این لابی یکی از شاخه های شورای تجارت خارجی امریکا است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×