مد و پوشاک

نشست حوزه و جشنواره مد و لباس برنامه ها و آسیب شناسی حوزه مد و لباس مورد تبادل نظر قرار گرفت‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در جلسه ای که با حضور منصور حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر وسیدمصطفی قاسمی معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیر کمیته فرهنگ وهنر این جشنواره با حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران قم برگزار شد؛ برنامه ها و آسیب شناسی حوزه مد و لباس مورد تبادل نظر قرار گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران در این دیدار گزارشی از برنامه ها و عملکرد اتاق اصناف ایران ارائه نمود و گفت : توجه به مقوله مهم فرهنگ برنامه اصلی و محوری اتاق اصناف ایران است و بر همین اساس در مدت کوتاهی اقدامات برگی در حوزه فرهنگی به اجرا درآمده است.

منصور حسینی با تاکید بر مغفول ماندن مباحث فرهنگی در حوزه بزرگ اصناف افزود: اصناف سرمایه اجتماعی عظیمی هستند که به واسطه ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و همچنین آشنایی تجربی با مشکلات و معضلات جامعه، به همان اندازه که در اقتصاد متوسط و خرد اثر گذارند، توانایی ارتقاء ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دارند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی اصناف ایران با اشاره به حضور اصناف به عنوان اصلی ترین بازیگران صحنه فرهنگی در بزرگ ترین تحولات اجتماعی قرن اخیر، خاطر نشان ساخت: به گواه تاریخ ایران، اصناف و بازار در حرکت-های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نظیر انقلاب بزرگ مشروطه، تشکیل مجلس شورای ملی، قیام ۱۵ خرداد، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و پشیبانی و حمایت از روحانیت و مرجعیت بی همتای شیعه، نقش قابل ملاحظه و بی بدیلی داشته اند.

حسینی گفت:جامعه بزرگ اصناف و بازار ایران متشکل از ۸۴۰۰ اتحادیه و ۳۶۰ اتاق اصناف توانسته است در قالب ۳ میلیون واحد صنفی و با شش میلیون فرصت شغلی در بخش غیردولتی جمعیتی بالغ بر ۲۴ میلیون نفر را به طور مستقیم در خانواده خود جای دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران افزود: هیچ فردی از اقشار و اصناف کشور نیست که با این جامعه بزرگ مراوده و معامله روزانه نداشته باشد و در واقع ویترین اصلی و مهم ترین و انتهایی ترین حلقه تعامل حاکمیت با مردم است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: نوع تعامل اصناف و بازار با مردم شاخصه مهمی از رضایت مردم از حاکمیت بوده و از سویی پشتیبانی اصناف از برنامه های حاکمیت، به تحقق هرچه بهتر برنامه های ملی منجر شده است.

وی با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به مقوله فرهنگ تصریح کرد :همین گستره فراگیر و جمعیت بزرگ اصناف موجب شد تا توجه به مقوله فرهنگ در سرلوحه برنامه های هیات رییسه محترم اتاق اصناف ایران قرار گیرد و علاوه برتاسیس معاونت فرهنگی در اتاق، ” بنیاد فرهنگی اصناف ایران ” نیز تأسیس شود.

حسینی برخی از رئوس اهداف این بنیاد را شناساندن هویت و منزلت اصناف ایران به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین رکن بخش خصوصی ایران با ظرفیت های عظیم معنوی و مادی ،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران،گسترش مبادلات و تعاملات اصناف در حوزه های مختلف فرهنگی ـ هنری ،غنیسازی محتوای برنامه های آموزشی و فرهنگی اصناف، با هدف تقویت فرهنگ عمومی و تخصصی بر اساس اصول سبک زندگی ایرانی – اسلامی وبرنامه ریزی جهت تشویق جامعه اصناف ایران به فراگیری علوم و مهارت های مورد نیاز برای کسب و کار حلال و منطبق با ارزش های اسلامی – ایرانی اعلام کرد.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به پشتیبانی ها و حمایت های ارزشمند دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه فعالیت های بنیاد فرهنگی اصناف ایران، خاطر نشان کرد: طی جلساتی که با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم؛ دغدغه های ایشان در حوزه فرهنگی را دریافتیم و برنامه ها و ایده های اصناف را مطرح و اعلام کردیم جامعه بزرگ اصناف به عنوان حلقه واسط بین دولت و مردم برای حضور در کنار دولت و کمک به فرهنگ سازی از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.

وی گفت براساس برنامه های مشترکی که بین بنیاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و عملیاتی شد، برگزاری سه دوره جشنواره مد و لباس فجر به بنیاد واگذار گردید.

دبیر پنجمین جشنواره مد و لباس فجر خاطرنشان کرد: بنیاد فرهنگی اصناف ایران در برگزاری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر هدف گذاری و برنامه هایی انجام داده و تلاش داریم به تقویت و توجه مردم به هویت ایرانی و اسلامی لباس کمک کنیم.

وی افزود: در کنار هم فرار گرفتن حوزه دانشگاه و طراحان و تولیدکنندگان هدف نهایی ماست تا تولید کشور بر مبنای ذائقه ملی و متناسب با فرهنگ فاخر و اصیل ایرانی اسلامی پیش رود.

حسینی افزود: برای تحقق این برنامه ها در قالب سه دوره برگزاری جشنواره دکتر قاسمی که عضو شورای سیاست گذاری کارگروه ساماندهی مد ولباس اتاق اصناف ایران، دبیر کمیته فرهنگی جشنواره مد و لباس و همچنین معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد هستند کمک های بسیاری کردند که در نهایت شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم.

سیدمصطفی قاسمی معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد فرهنگی اصناف ایران با اشاره به نبود الگوی مناسب در زمینه مد در جامعه خاطر نشان کرد: این موضوع موجب شده است که هر کدام از صاحب نظران نظرات، تحلیل و برداشت های خود را در زمینه مد و لباس ارائه کنند.

وی افزود:این نظرات و نقد ها موجب شده تا مخاطب به مد های غربی تمایل پیدا کند در این صورت زمینه ورود و حضور فرهنگ های بیگانه در کشور فراهم می شود و ما امیدواریم بتوانیم با حمایت حوزه علمیه برای این مسئله راه حلی پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم با کمک حوزه علمیه برنامه ویژه ای در زمینه مد و لباس داشته باشیم. به این صورت که هرماه یک بار از طراحان لباس و تولید کنندگان برای حضور در حوزه علمیه و نمایش آثارشان دعوت شود؛ البته نمایش این آثار در حضور صاحب نظران با ارائه توضیحاتی از سوی طراح صورت می گیرد.

دبیر کمیته فرهنگ وهنری جشنواره تصریح کرد: به این ترتیب کم کم به سمت اصول تدوین شده مطابق با قوانین پیش می رویم. در این بین طراح با چهارچوب ها آشنا می شود و تلاش می کند برای خلق اثر خود در مسیر درستی حرکت کند. و می توانیم از آشفتگی بازار و بحران بی هویتی نجات پیدا کنیم.

قاسمی در ادامه افزود: لباس مانند خوراک از نیازهای ضروری جامعه است و زمانی می تواند نیاز مردم را تأمین کند که حساب شده و با برنامه در عرصه مد حرکت کند، اگر طبق اصول حرکت نکند همچون آبی روان است که به هر جا ریخته می شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران قم گفت: مد و لباس مهم ترین دغدغه جامعه است و وقتی اهمیت پیدا می کند که در عصر رسانه و ارتباطات با تبلیغات گسترده موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود:با گسترش تکنولوژی، رسانه هایی همچون اینترنت، ماهواره و… پدید آمده و با شکل گیری این رسانه ها فضای تبلیغ مد و لباس هم چون سایر حوزه ها گسترده شده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطر نشان کرد: رسانه هایی همچون ماهواره، شبکه های مجازی و… با ورود خود تحولات عظیمی را در زمینه مد به وجود آوردهاند به طوری که توانستند مردم را با خود همسو کنند.

این استاد حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: مد در جامعه امروزی به عنوان کالایی ضروری در سبد خانوار ها جا داده شده است و با گسترش جامعه و افزایش سطح تحصیلات؛ سلیقه ها و نگرش نسبت به این مقوله تغییر کرده است. حتی در فضای آموزشی جامعه هم این موضوع به وضوح دیده می شود و در نتیجه مسائلی در این رابطه پیش می آید، که باعث بروز مشکلاتی می شود.

وی با اشاره به عواملی که سبب ایجاد تعارض در جامعه می شود؛ توضیح داد: مد به شکل های متفاوت در جامعه ظهور می کند، گاهی در موضوعاتی چون انتخاب رنگ سال چنان دچار افراط و تفریط می شویم که جامعه دچار تعارض می شود؛ در صورتی که در برخی از کشور ها مسئله رنگ در سال موضوعیت ندارد اما در جامعه ما وقتی که رنگ سال انتخاب می شود افراط صورت می گیرد. این موضوع احتیاج به شناخت و آگاهی در جامعه دارد تا موجب شکل گیری پدیده نا متعارض نشود، نیاز جامعه را نباید مورد افراط وتفریط قرار داد. باید این وضعیت به گونه ای سامان دهی شود.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه علمیه خواهران گفت: ما در حوزه خواهران با محدودیت هایی مواجه هستیم اما با این وجود فعالیت های بسیاری انجام می دهیم؛ با تشکیل معاونت فرهنگی حوزه علمیه و مرکز «زن و خانواده» در حال پیگیری اهدافمان هستیم؛ به طوری که در این مرکز فعالیت هایی را در زمینه آسیب های اجتماعی شروع کرده ایم.

وی افزود: حوزه علمیه خانواده بزرگی است به طوری که در سراسر نقاط کشور مراکز آموزشی دارد، بنابراین گسترگی با نگرش آموزشی تلاش داریم در همه حوزه ها ورود پیدا کنیم. مد و لباس هم از جمله حوزه هایی است که ما با استقبال آن را می پذیریم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران از ایجاد کارگروه مشترک بین اتاق اصناف ایران با حوزه های علمیه خواهران جهت انجام کارهای مشترک پژوهشی و اجرایی تاکید کرد و گفت : اگر قرار باشد تا اتفاقی در حوزه مد و لباس کشور رقم بخورد قطعاً بدون حضور اصناف و تولیدکنندگان نخواهد بود.

وی تصریح کرد که باید نگاه به این حوزه واقعی و منطقی باشد و با یک شیب قابل قبول برای افکار عمومی برنامه ریزی کرد تا جریان مد و لباس اسلامی در میان مردم شکل بگیرد و قوام یابد.

وی همچنین از فعالیت های حوزه فرهنگی اصناف تقدیر کرد و گفت : کار فرهنگی وظیفه ای ملی و عمومی است و همه اجزای نظام و حاکمیت در هرکجا و با هر توانی باید کمک کنند تا این حوزه هر روز گامی به پیش بردارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×