اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

چاپ روتاری و دستگاه های نسل جدید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مسعود دولت آبادی ، کارشناسی ارشد رشته طراحی پارچه و لباس – دانشگاه علم و فرهنگ

 

چکیده

در این مقاله مختصری راجع به آشنایی با دستگاه چاپ روتاری و مکانیزم این نوع چاپ می­پردازیم و در ادامه انواع مختلف پاروهایی که روی ماشین­های چاپ روتاری به کارگرفته شده است که برای انتقال خمیر چاپ بر روی بستر چاپ استفاده می­شود و سپس دو نوع یاتاقان باز و بسته پرداخته می­شود و بعد از آن موضوع اصلی مقاله امکانات نسل جدید دستگاه­های چاپ روتاری و قسمت­های مختلف دستگاه توضیح داده خواهد شد و در آخر نیز گزینه های مختلف طرح خشکشویی و نصب آن شرح داده می شود. هدف از انجام مقاله آشنایی با جدیدترین امکانات دستگاه­های چاپ روتاری می­باشد.

 

آشنایی با دستگاه چاپ روتاری

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

  • دستگاه چاپ روتاری به دو صورت افقی و سیلندری ساخته می شوند که شیوه کار هر دو یکسان است و تنها ظاهر دستگاه ها متفاوت است، در اینجا ما دستگاه افقی را مورد بررسی قرار می دهیم. در دستگاه افقی همه شابلون ها روی یک سطح قرار گرفته و پارچه به طور افقی توسط بلانکت از زیر شابلون ها گذر می کند.( شکل ۱)

  • شابلون چاپ روتاری از جنس نیکل است. این فلز در برابر عوامل مکانیکی و شیمیایی مقاوم است. قطر جدار این غلتک از ۰.۰۱ تا ۰.۷ میلیمتر، بدون درز و قالبی است. دستگاه چاپ روتاری با پهنای گوناگون از یک متر تا ۳.۵ متر و یا بیشتر بوده، اندازه ریپیت های این دستگاه به اندازه پیرامون غلتک ها بین ۴۸ تا ۱۰۰ سانتیمتر می باشد.( شکل ۲)

نسل جدید دستگاه¬های چاپ روتاری

 

بخش های پایه ی دستگاه

  1. نوار نقاله( بلانکت) که پارچه روی آن جا می گیرد.
  2. واحد های چاپ شامل: شابلون غلتکی، تیغه رنگ کش، تشتک رنگ و ساز و کار حرکت دهنده آن
  3. جایگاه رنگ و لوله رنگ رسانی به واحد چاپ

 

بخش های دیگر چاپ روتاری

  • این بخش ها قابل جابه جایی است.
  1. واحد تغذیه پارچه
  2. واحد چسب زن
  3. واحد شستشوی نوار که زدودن چسب و رنگ از روی بلانکت را بر عهده دارد.

 

حرکت نوار چاپ( بلانکت):

سطحی که پارچه روی آن جای می­گیرد بصورت یک نوار متحرک است. پارچه پس از بیرون آمدن از بخش خوراک دهنده در روی نوار بلانکت سرتاسر دستگاه چاپ و نقش گرفتن از انتهای دیگر دستگاه به بخش خشک کن می­رود و در بخش تحویل دهنده پایانی یک سیلندر بزرگ جا گرفته که با جریان برق مستقیم به حرکت در آمده و نوار نقاله را می­گرداند سرعت نوار به وسیله اینورتر تنظیم می­شود.

مکانیزم چاپ:

هنگام آغاز بکار چاپ شابلون­ها را جانمایی نموده تا به درستی روی پارچه جای بگیرد. رنگ کش در آن دستگاه از یک میله آهنی که قطر آن برابر نوع پارچه و غلظت رنگ ۴-۵-۶-۸-۱۰-۱۲- ۱۵ میلیمتر می­باشد. پس از نصب شابلون میله رنگ کش را درون آن جای می­دهند، میله توسط الکترومغناطیسی که زیر نوار نصب شده جذب شده و فشار لازم را روی شابلون وارد می­آورد. رنگ توسط لوله­ایی درون شابلون می­ریزد و با چرخش شابلون غلتکی نقشه دلخواه روی پارچه چاپ می­گردد.

شیوه قرار گرفتن شابلون­ها:

جایگاه رنگ در کنار سکوی چاپ قرار گرفته و شیوه جای گرفتن آنها بستگی به رنگ­بندی پارچه دارد. بدین سان رنگ­هایی را که روی پارچه کمتر به چشم میخورد یا به عبارت دیگر سطح کمتری از پارچه را اشغال می­کند در ابتدا قرار می­گیرد و اگر دو رنگ از دیدگاه رنگ در سطحی که اشغال می­کند، یکسان باشند، رنگ روشن­تر جلوتر از رنگ تیره جای می­گیرد. پمپ و تلمبه در زیر سکو جای گرفته­اند؛ رنگ به وسیله یک لوله لاستیکی انعطاف پذیر از جایگاه رنگ به پمپ می­رود و با لوله­ی دیگری وارد لوله رنگ می شود، سپس از مجاری آن به گونه­ایی یکنواخت به بیرون جریان یافته و لبه تیغه رنگ کش، به درون سوراخ­های شابلون می­رود.

 

برای انتقال خمیر از داخل شابلون به سطح پارچه که روی بلانکت ماشین قرار می­گیرد از یک پارو که در داخل شابلون قرار می گیرد، استفاده می­شود. می­توان به گروه­های زیر تقسیم­بندی کرد:

الف: پاروی تیغه­ای با فشار هوا

در این سیستم که در شکل۳ نشان داده شده است، با استفاده از فشار هوا در داخل واحد فشار پنوماتیک، زاویه بین تیغه و سطح شابلون کنترل می­شود. کنترل بیشتر روی مقدار خمیر انتقالی از مزایای این سیستم ذکر شده است.

لبه تیغه که با سطح داخلی شابلون، در تماس است از مواد مصنوعی سخت و یا آلیاژهای فلزی مخصوص ساخته می­شود تا اصطحکاک بین تیغه و سطح شابلون به حداقل کاهش داده شود: کاهش زاویه بین تیغه و سطح شابلون، نیرویی هیدرودینامیکی روی خمیر را افزایش داده و باعث افزایش مقدار خمیر انتقالی می­شود.

ب: پاروی تیغه­ای ساده

پاروی تیغه­ای ساده که برای بیشتر کاربردها مناسب است، مشابه پارویی است که در شکل۲۵-۱ نشان داده شده است. با این تفاوت که واحد فشار هوا را ندارد. با این نوع پارو زاویه بین تیغه و سطح شابلون که یکی از عوامل موثر بر مقدار خمیر انتقالی است، به صورت مکانیکی کنترل می­شود.

 

ج: پاروی میله­ای آهنربایی

در این سیستم، مشابه چاپ تخت به کمک پاروی میله­ای آهنربایی، میله­ای در داخل شابلون روتاری قرار گرفته و توسط نیروی یک آهنربا که در زیر بلانکت قرار دارد به سطح داخلی شابلون فشرده می­شود. قطر میله و نیروی آهنربا از عوامل موثر بر مقدار خمیر انتقالی هستند. نیروی آهنربایی قابل تنظیم است. در صورت استفاده از پاروی میله­ای، معمولا از یاتاقان باز برای شابلون استفاده می­شود. برای سیستم­های دیگر از یاتاقان بسته استفاده می­شود. این نوع پارو در شکل۴ نشان داده شده است.

 

د: پاروی غلتکی آهنربایی

در این سیستم یک غلتک بخشی از پارو را تشکیل داده و با سطح داخلی شابلون تماس برقرار می­کند. این غلتک بر اثر حرکت شابلون به صورت آزاد به چرخش در آورده می­شود و توسط نیروی آهنربایی( مشابه پاروی میله­ای) به سطح داخلی شابلون فشرده می­شود.

 

یاتاقان بسته

  • هر دو نوع راکل را می توان در یک موقعیت واحد ترکیب کرد. این امر باعث انعطاف پذیری بیشتر چاپ می شود و برای بهینه سازی اثرات مانند نیم تن، خطوط، ایده آل است.( شکل ۵)

یاتاقان باز

  • سیستم یاتاقان باز نیز امکان پذیر است، به ویژه برای دستگاه های چاپ با عرض پهن در ترکیب با یک راکل مغناطیسی. این دستگاه با یک صفحه نمایش از پیش نصب شده و سیستم صیقل دهنده برای مدیریت سریع، ایمن و راحت یک طراحی یا تغییر رنگ تنظیم شده است.( شکل ۶)

 

دستگاه مجهز به موتور هدایت­گر برای هر موقعیت دقت بیشتر را بهبود می بخشد. هر موقعیت می تواند به صورت جداگانه تنظیم شود، و می تواند بالا یا پایین تنظیم شود. این امر بالاترین کیفیت چاپ را همراه با راندمان فوق العاده و در نتیجه حداقل ضایعات تضمین می کند. همچنین می توانید جهت جانبی را نیز به صورت الکترونیکی تنظیم کنید. برای بهبود سهولت کار، هر موقعیت چاپ با یک صفحه لمسی بصری در هر دو طرف دستگاه مجهز شده است. به این ترتیب، تنظیمات تکراری، نیروی راکل / آهنربا و تنظیمات پمپ رنگ را می توان با سهولت تنظیم کرد.

تمام ارتباطات الکترونیکی در دستگاه از یک سیستم ارتباطات مرکزی استفاده می شود. این روش بسیار پیچیده، میزان سیم کشی را در دستگاه کاهش می دهد و به همین دلیل احتمال خرابی را نیز کاهش می دهد.

پانل اصلی کنترل نیز با لمس کار می کند و به یک کامپیوتر صنعتی متصل می شود. رابط کاربر پانل لمسی به خودی خود توضیح داده می شود و می توان بدون آموزش گسترده ای عمل کرد. نه تنها می تواند دستورالعمل های مختلف ذخیره شود، بلکه تمام اطلاعات سیستم مربوطه نیز می توانند بازیابی شوند. تنظیمات سرویس را می توان به طوری که فقط پرسنل مجاز می توانند آنها را تغییر دهید قفل شود.

در صورت لزوم، می توانیم از راه دور به دستگاه دسترسی داشته باشیم. نرم افزار و تنظیمات را می توان تجزیه و تحلیل کرد و در صورت نیاز تغییر داد. این امر حتی می تواند در حین اجرای نرمال انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که هر گونه مسائل بلافاصله حل و فصل خواهد شد و بنابراین بهره وری بالا خواهد بود.( شکل ۷)

 

نسل جدید دستگاه¬های چاپ روتاری

تقسیم بندی دستگاه چاپ روتاری

 

۱ – دستگاه Unbatching با یک سیستم کنترل اتوماتیک کنترل شده توسط کنترل دیجیتال اتوماتیک بدون اپراتور است که هر نوع بافته و کشباف را از رول کوچک یا بزرگ بر روی ماشین چاپ حمل می کند.

۲ – دستگاه حذف گرد و غبار و کرک جدید برای بهبود نتایج کارآمد تر پارچه، بهبود یافته است. در اجراهای مختلف: مسواک زدن – ساکشن – دمیدن با دهانه مکنده پیچ خورده برای یک یا دو طرف تمیز کردن همزمان پارچه.

۳- غلتک مشبک با کیفیت بالا در ترکیب با نرم کننده و دمیدن هوا لبه پارچه را می­خواباند، اطمینان حمل و نقل بدون تنش از رول و یا چرخ دستی بر روی بلانکت چاپ.( شکل ۸)

 

۴- دستگاه چسب زن مرطوب با سیستم به کار رفته با استفاده از شلنگ و پمپ تغذیه خودکار.( شکل ۹)

۵- دستگاه چسب حرارتی با محافظ گرم پارچه و عناصر حرارت مادون قرمز.

برای چسباندن پارچه های مصنوعی کاملا یکنواخت.

۸- دستگاه شستشوی بلانکت با برس های با کیفیت بالا و سیستم بازیافت آب برای حداقل مصرف آب شیرین.( شکل ۱۰)

 

۶- پانل کنترل اصلی صفحه لمسی و همچنین کلیدهای تنظیم بر روی دستگاه، به هر زبان قابل تنطیم است.

سیستم CANBUS تمام کنترل ها، درایو ها و سنسورها را در دستگاه چاپ متصل می کند. حافظه طراحی چاپ، کار را برای سفارش های تکراری تسهیل می کند.( شکل ۱۱)

۷- پانل عملیاتی در هر ایستگاه چاپ برای اطمینان از راحتی و تنظیم سریع:

  • عرض کاری و سایر پارامترهای چاپ
  • قدرت مغناطیسی
  • تنظیم خودکار تکرار (با حافظه طراحی برای تولید مجدد سریع طرح ها) ( شکل ۱۲)

 

۹ – خشک کن با دمای عملیاتی ۹۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد در سطح کف زمین یا در یک زیر ساخت بالا می باشد.

با هندسه بهینه سازی شده برای بهره وری انرژی بالا و درجه حرارت اتاق یکنواخت.

خود نظارت و پیشرفته ترین تکنیک های اندازه گیری و تنظیم.( شکل ۱۳)

۱۰-  دستگاه های خروجی پارچه ای مختلف برای هدایت صاف و قابل اطمینان پارچه در هر سرعت.( شکل ۱۴)

گزینه ­های انتخابی برای استفاده از خشک کن

قابلیت خشک کن را می توان از طریق تعدادی از گزینه ها گسترش داد:

  • عملکرد پایین خشک کردن با ارتفاع نوار نقاله قابل تنظیم. برای جلوگیری از لکه های ناشی از کمربند نقاله ناشی از چسب از زیر، نوار نقاله در بخش اول خشک کن پایین می آید و بستر قبل از برخورد با تسمه نقاله از زیر خشک می شود.
  • بخش تثبیت. یک تثبیت کننده یکپارچه برای افزودن به تثبیت رنگدانه میتواند اضافه شود. زمان ثابت قابل تنظیم و مستقل از سرعت خط است. این نیاز به فرآیند تثبیت اضافی را حذف می کند.
  • یک واحد شستشوی اختیاری برای تمیزکردن نوار نقاله در یک چرخه شستشوی جداگانه در دسترس است.
  • کنترل سرعت متغیر برای گردش فن­ها.
  • کنترل سرعت متغیر برای فن خروجی.
  • کنترل درجه حرارت بخار / روغن.

 

مشخصات

  • طراحی صنعتی مقاوم، ساخته شده با مواد با کیفیت بالا با دوام.
  • طراحی دارای قسمت­های کوچک برای انطباق فرد و ابعاد مناسب نیازهای ظرفیت و اندازه کلی.
  • هندسه بهینه سازی شده برای بهره وری انرژی بالا و درجه حرارت اتاق یکنواخت.
  • خود نظارت و روش های اندازه گیری و تنظیم مقیاس.
  • ابعاد بیرونی فشرده و سازگاری اختیاری با نیازهای وضعیت محلی.
  • طراحی جم و جور اپراتور و دسترسی به خدمات عالی.
  • فرمت اختیاری ظرفیت با انطباق و واحد های اضافی در هر نقطه زمانی امکان پذیر است.
  • نصب اختیاری با خطوط موجود هر نام تجاری ممکن است.
  • طراحی مجتمع دارای قسمت­های کوچک آماده برای مونتاژ و زمان کوتاه نصب شده است.
  • فن آوری تنظیم پارامتر به روز.
  • تنظیم نازل سازگار با روش های مختلف خشک کردن.
  • درب های جانبی بزرگ برای دسترسی آسان.
  • پارچه بدون کشش هدایت سیستم حمل و نقل پارچه اختیاری است.
  • انتخاب گسترده ای از انواع خشک کن های اختیاری با توجه به هر تکنولوژی خاص بر روی بستر.

 

اینستاگرام مجله کهن
تبلیغات

 

گزینه های مختلف طرح خشکشویی و نصب

طرح بندی | ۱

طرح کلی جهانی با ورودی پارچه افقی. خشک کن در سطح کف زمین. دست زدن آسان و تعمیر و نگهداری آسان برای همه انواع پارچه، با رنگدانه ها، رنگ های ری اکتیو، رنگ اسیدی، پراکندگی و دیگران در محصولات مانند مد، لباس، منسوجات خانگی، پارچه های تزئینی و غیره چاپ شده است. همچنین برای فویل های پلاستیکی و کاغذ.( شکل ۱۵)

 

 

طرح بندی | ۲

کشیدن پارچه عمودی برای کنترل بصری خوب پارچه. خشک کن بر روی زیر ساختی حدود ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر بالای سطح زمین. برای همه انواع پارچه ها و رنگ ها با توجه به طرح شماره ۱، و علاوه بر این نیز برای دستگاه های چاپ افست و دستگاه چاپ پرچم.( شکل ۱۶)

 

طرح بندی | ۳

کشش پارچه عمودی برای کنترل بصری مطلوب پارچه. خشک کن بر روی زیر ساختی حدودی ارتفاع ۲۸۰ سانتی متر بالای سطح زمین. گزینه ترجیح برای دستیابی به یک منطقه آزاد و حرکت در زیر خشک کن. این طرح امکان تولید مواد سنگین مانند حوله های تریکو و پتو را فراهم می کند.( شکل ۱۷)

 

طرح بندی | ۴

ساختار دارای قسمت­های کوچک این کارآیی با کارآیی بالا برای خشک کردن هوا، طراحی شده است تا خشک کردن­های مخصوص و انعطاف پذیری مانند پارچه های چاپ شده و مرطوب یا غیر پارچه ای را خشک کنید. تکنیک خشک کردن بر اساس جریان هوای داغ از طریق بستر است. برای این نوع بستر، ظرفیت تبخیر آب می تواند به شدت افزایش یابد. این باعث طراحی بسیار کوتاه تر در خشک کن می شود. این ممکن است با هر نوع و با هر نام تجاری ماشین آلات چاپ، نصب می شود.( شکل ۱۸)

 

طرح بندی | ۵

برای حداکثر ۵ یا حتی ۷ پاساژ پارچه به منظور دستیابی به زمان طولانی تر در داخل منطقه هوای داغ. خشک کردن و تثبیت رنگدانه ها و پراکندگی ها می تواند در یک فرایند تک کار انجام شود.( شکل ۱۹)

 

طرح بندی | ۶

خشک کن شامل واحد پلیمریزاسیون مناسب برای تثبیت رنگدانه ها.

واحد پلیمریزاسیون به عنوان یک منطقه بهبود دهنده در طول آخرین عبور پارچه برای زمان معمول طراحی شده است. ۳ دقیقه. خشک کردن و تثبیت رنگدانه ها می تواند در یک فرآیند تک کار انجام شود.( شکل ۲۰)

 

طرح بندی | ۷

پارچه شناور در هوا که در قسمت ورودی خشک کن هدایت می شود. همراه با یک تسمه نقاله برای تماس با خشک کردن سطح آزاد. به ویژه برای پارچه های که کاملا رنگ درون آن نفوذ داده شده، به عنوان مثال برای چاپ آفریقایی طراحی شده است.( شکل ۲۱)

 

 

منابع
۱. دکتر توانایی، حسین. چاپ در صنعت نساجی. دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز نشر، ۱۳۸۱.
۲. www.swastiktextile.com/rotary_printing_machine.html
۳. www.zimmer-austria.com
۴. www.spgprints.com

 

اینستاگرام مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×