اخبار نساجی

سیاست زدگی اقتصاد و خطر از دست رفتن بازارهای منطقه برای ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترکیه در سال های اخیر به دلیل سیاست های حزب حاکم تنش های زیادی را با کشورهای اروپایی و‌ منطقه خاورمیانه تجربه کرده است مانند روسیه به دلیل هدف قراردادن هواپیمای جت روسی، عربستان صعودی بر سر کشته شدن روزنامه نگار عربستانی در سفارت عربستان در استانبول و یا مصر بر سر گروه اخوان المسلمین و آنچه مصر آن را دخالت ترکیه در امور داخلی خود می داند و … بازارهای زیادی را از دست داده تا جایی که مصر و عربستان که بازارهای بسیار خوبی برای کالاهای ترکیه ای هستند، چند سالی است که با تحریم های نا نوشته کالاهای نساجی ترکیه در گام اول و کلیه کالاهای ساخت ترکیه در ابعادی وسیع تر، کام تجار و صادرکنندگان ترکیه ای را تلخ کرده اند.

اما دولت ترکیه نمی تواند از دست رفتن بازارهای صادراتی خود را تحمل کند آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی جهانی پس از کرونا و کاهش ارزش پول ترکیه به طور توامان تیشه به ریشه اقتصاد ترکیه میزند.

به همین دلیل مقامات سیاسی ترکیه به طور مستقیم اقدام به بازگرداندن روابط به شرایط سابق و برقراری روابط مجدد سیاسی و اقتصادی عمیق با اسراییل عربستان مصر و حتی اصلاح روابط با سوریه کرده تا بتواند مجددا مسیر ورود  کالاهای ساخت ترکیه به این بازارهای از دست رفته را فراهم کند.

هر چند بخشی حامیان حزب حاکم در ترکیه که در بخش تولید نساجی و پوشاک فعال هستند از این سیاست ها تا به حال حمایت کرده اند اما بخش بزرگ تری از شرکت های خصوصی ترکیه این رفتارهای تنش برانگیز را بر نمی تابد و معتقدند چنین سیاست هایی در طولانی مدت باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی ترکیه می شود. بازارهایی که شرکت های ترکیه ای به سختی توانسته اند خود را در آنها اثبات کنند.

برترین اقلام صادراتی ترکیه
برترین اقلام صادراتی ترکیه در سال ۲۰۲۲ (ارقام به میلیارد دلار)

 

مسلما کالاهای نساجی و پوشاک ترکیه ای از نظر قیمت و کیفیت و طراحی مد در سطح رقابتی هستند و برند پوشاک ساخت ترکیه امروز در دنیا برندی قابل اعتماد است اما رقبای زیادی برای باز پس گرفتن بازارها دورخیز کرده اند کشورهایی آسیایی مانند چین هند ویتنام بنگلادش، حتی کشورهای شمال آفریقا نظیر مصر مراکش و تونس می توانند جایگزینی برای ترکیه در بازارهای اروپا و خاورمیانه و آفریقا به عنوان تامین کننده پوشاک باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حال باید دید در سالهای آتی دولت ترکیه بین ایجاد تنش های سیاسی جدید و پیش گرفتن یک سیاست میانه رو و هوشمندانه کدام را انتخاب می کند و ترثیر مثبت و یا منفی آن بر صادرات کالاهای نساجی و پوشاک ترکیه چه خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×