اخبار فرش ماشینی

نخ های مورد استفاده در فرش مساجد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نکته بسیار مهمی که باید در انتخاب فرش در نظرگرفته شود؛ توان مالی و دوام و طول عمر فرش. دوام فرش بنابر میزان رفت وآمد و شست وشو و نوع نخی که فرش با آن بافته شده است؛ متغیر است.

یکی از شاخص های مهم تعیین کننده کیفیت فرش، وزن نخ خاب فرش است که عبارت است از چگالی یا تراکم بافت در هر مترمربع. تراکم پایل ( نخ خاب) تاثیر بسزایی در کیفیت و دوام فرش دارد. کیفیت نخ بکار برده شده بیشترین تاثیر را بر قیمت فرش دارد.

به طور کلی سه نوع نخ در فرش های مساجد به کار گرفته می شود که شامل: پشم و اکریلیک و پلی پروپیلن می شود.

فرش مساجد از جنس اکریلیک

الیاف اکریلیک، الیافی مرغوب و مجلل هستند که برای تضمین رنگ هایی چشمگیر و مقاومتی خوب در برابر لکه، در بسیاری از فرشها مورد استفاده قرار می گیرند. در میان تمام الیاف مصنوعی اکریلیک شبیه ترین نخ به پشم از نظر ظاهر و بافت است. این نوع فرش نسبت به فرش های تهیه شده از پشم مقرون به صرفه تر است درحالی که بسیاری از ویژگی های فرش های پشمی را نیز دارد. همانطور که گفته شد این فرش ها در مقابل لکه و چرک مقاوم هستند و نسبت به فرش¬های پشمی راحت تر تمیز می شوند. رنگ های این نوع از فرش ها روشن هستند و ثبات نوری خوبی دارند.

نخ های مورد استفاده در فرش مساجد
فرش مساجد از جنس اکریلیک

فرش پشمی مورد استفاده در مساجد

استفاده از الیاف پشم برای نخ فرش به سایر الیاف ترجیح داده می شود. چنین فرش هایی علاوه بر اینکه با دوام هستند و زیردستی صاف و نرم دارند؛ نگهداری از آن ها نیز آسان است اما قیمت بیشتری نسبت به سایر فرش ها دارند. این فرش ها همچنین ضدآتش هستند بعلاوه در برابر فشاری که توسط پا و زانوها به آن ها اعمال می شود نیز مقاوم هستند که این بدان معناست که شما می توانید برای سال های متمادی از آن ها استفاده کنید بدون اینکه تغییری در ظاهر الگوی فرش ایجاد شده باشد.

فرش مساجد از جنس پلی پروپیلن

قیمت این نوع فرش ها از دو فرش قبلی پایین تر است و مقاومت بسیار بالایی در برابر لکه دارد و به علت قابلیت تمییزشدن آسان آن، به طور گسترده در مساجد مورد استفاده قرار می گیرد. نخ ها پلی پروپیلن در مقایسه با سایر نخ های مصنوعی دوام رنگی بهتری دارند. هرزمان که بخواهید مسجد را با فرش هایی مقرون به صرفه بپوشانید، ابن فرش ها به سایر فرش ها ترجیح داده می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش مساجد از جنس اکریلیک
فرش مساجد از جنس پلی پروپیلن
فرش های مساجد با ترکیب ۸۰% پشم و ۲۰% پلی آمید

اگر میخواهید ویژگی های هر دو فرش پشم و اکریلیک را به صورت همزمان داشته باشید، ما به شما فرش پشم-پلی آمید خود را که به صورت ویژه آن را برای مشتری هایمان تولید کرده ایم، پیشنهاد می کنیم در حالی که این محصول جدید به اندازه فرش های اکریلیکی مساجد نازک و مجلل می باشد به علاوه این فرش ها زیر دستی نرم دارند و مانند فرش های پشمی اشتعال پذیر نیستند.

نخ پلی آمید که به به اندازه ۲۰% به پشم اضافه شده است؛ ویژگی استحکام و مقاومت را برای فرش به ارمغان می آورد. به این ترتیب ما نخی با کیفیت همانند اکلریلیک به دست می آوریم. فرش هایی با این کیفیت نخ تولیده شده اند، عموما در پروژه های معتبر فرش هتلی مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصول جدید  در تقاضا های فرش مساجد در خارج از کشور، به و یژه در کشورهای اروپایی انگلستان ایالات متحده آمریکا و کانادا که جمعیت مسلمان قابل توجهی دارند مورد توجه قرار گرفته است و در پروژه های زیادی مشارکت داشته است. در حوزه ی فرش های هتلی، این محصول با سیستم بافندگی اکمینستر (Axminster) تولید شده است که شرکت های مطرح تولید کننده فرش ماشینی مساجد در دنیا نظیر شرکت اصیل هالی (ASIL HELI) ترکیه آن را با سیستم ویلتون (Wilton) مخصوص فرش مساجد تولید می کند که برای اولین بار و تنها در ترکیه انجام می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×